Annons

Capture Nx är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Tjusigt! Detta har jag väntat på :)

...och med tanke på att vi alla laddar ner just nu så lär du får vänta ett bra tag till.

/Kenneth som just nu laddar från nikon.co.uk med 38kb/sec på en annars fet företagslina
 
Jag laddar ner senare i kväll, först måste jag ha några fina bilder att förära programvaran ;)

Min förhoppning är att jag för de allra flesta bilderna skall kunna använda Capture NX som enda program. Ett varv genom NX så skall dom vara klara. Det vore underbart. Tror ni på det?
 
Arleklint skrev:
Jag laddar ner senare i kväll, först måste jag ha några fina bilder att förära programvaran ;)

Min förhoppning är att jag för de allra flesta bilderna skall kunna använda Capture NX som enda program. Ett varv genom NX så skall dom vara klara. Det vore underbart. Tror ni på det?

Det är min förhoppning också. Det lilla som eventuellt Capture inte löser klarar man förmodligen med GIMP (när den väl stöder färgprofiler). Goodbye Adobe och dyra licenser.
 
Jag testar nu - den är grym!!!
Jag gör nästan samma redigeringar i JPEG som jag kan göra i NEF, det är bara det att jag kan spara den redigrerade JPEG som NEF!!! Det innebär att jag kan gå in och ändra ändringarna utan problem.

Ytterligare fördel (nu svär jag väl i kyrkan) fota i JPEG = sparar minneskapaciteten, speedar upp kameran, gå in i NX kör opacitet, färgbalans, gråpunkter, skärp upp huvudmotivet osv och spara som NEF.
Denna redigering tog väl 3-5min, med alla lager osv. som man behöver i PS skulle det väl ha tagit 1 timme?

Fantastiskt att man också kan sätt /vit/grå/svart punkter "överallt", och "dra" i resultatet.

Färgpunkten är också häftig, fotade häromkvällen med en liten kompaktare, fast himlen var blå exponerade kameran den som ljusvit. Pang på med färgpunkten, gå in i himmelsfärgsskalan - vips blev himmlen som jag ville - I JPEG...

//ADAM
 
13% of cnx_eur.zip completed. Estimated time left 2 hours and 33 minutes.

Jag går på semster om 1 timme, ska ut på fototur och har inte Internetåtkomst förän på måndag igen. Blääää.
 
Tyckaren skrev:
Denna redigering tog väl 3-5min, med alla lager osv. som man behöver i PS skulle det väl ha tagit 1 timme?
Och sedan skall vi väl vara snälla mot Photoshop och inte nämna hur STOR en i PS lagerhanterad bild blir... ;-)

I NX blir den i stort sett oförändrad i storlek...
 
jkene skrev:
13% of cnx_eur.zip completed. Estimated time left 2 hours and 33 minutes.

Jag går på semster om 1 timme, ska ut på fototur och har inte Internetåtkomst förän på måndag igen. Blääää.

Jag gissar att denna uppgradering varit efterfrågad, så nu är alla nyfikna.

Visst vore det coolt om man kan köra jpegar på ett bra sätt i denna oxå, men jag hoppas att denna är så smidig att t.o.m jag som tycker det är trist meckla i 17 olika program kör mera RAW.

/Janne (som hellre mecklar i kameran)
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag gissar att denna uppgradering varit efterfrågad, så nu är alla nyfikna.

Visst vore det coolt om man kan köra jpegar på ett bra sätt i denna oxå, men jag hoppas att denna är så smidig att t.o.m jag som tycker det är trist meckla i 17 olika program kör mera RAW.

/Janne (som hellre mecklar i kameran)

klart att du ska köra NX och RAW..

Fördelen med Capture NX är ju att om du t ex kör både jpg och RAW ur kameran så ser RAW-filen precis ut som din jpg (vad gäller färger, kontrast, skärpning, brusreducering etc) direkt när du öppnar den, fast med högre detaljupplösning. I NX är det ju sen rätt enkelt att finjustera vitbalans, mättnad, brusreducering etc. Det du tänkt och ställt in i din kamera följer med så att säga..

Att få till RAW rätt i Adobe Camera RAW (ACR), som lever sitt eget liv med NEF-filerna, är svårare. Känns lite som att man får skapa bilden en gång till när man kör ACR tycker jag..

Många har klagat på att gamla Capture var långsamt, men NX (jag kör mac) verkar klart snabbare. Inte riktigt i ACR-klass dock ännu men mycket bättre än tidigare.
 
Ja det kan du göra. Det är en fullständigt fungerande gratis programvara som funkar i 30 dagar.

Sedan måste du köpa en om du vill använda den.

1800:- på cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.