Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte oberoende tester visat att kameran levererar mer eller mindre exakt det som Canons specifikation lovar? Om man vill ha en professionell kamera för seriös filmning så är det dock fel verktyg.

Att man inte kan filma i högre upplösningar efter att ha tagit
stillbilder är inget jag har läst att Canon
redovisat.
Dvs då fungerar den inte som hybridkamera..

Den mest avancerade blir för varm. För någorlunda avancerad filmning får den värmeslag och även vid relativt normal användning för stillbild så blir den för varm.

Jag har kört R5 och R6 riktigt hårt på några uppdrag och tagit tiotusentals exponeringar. Jag har använt kamerorna i timmar i het svensk sommarvärme med gassande sol utan något som helst tecken på överhettning.

Jag har kört R5 och R6 riktigt hårt på några uppdrag och tagit tiotusentals exponeringar. Jag har använt kamerorna i timmar i het svensk sommarvärme med gassande sol utan något som helst tecken på överhettning.
Men om du ska film också? När du har värmt upp kameran med stillbilder.
Visst, för enbart stillbilder så....

Men...
Det går inte att filma i de högre upplösningarna efter att man kört stillbilder..

Har inte oberoende tester visat att kameran levererar mer eller mindre exakt det som Canons specifikation lovar? Om man vill ha en professionell kamera för seriös filmning så är det dock fel verktyg.
Det första man möts av på canon.se är:

"Tänk om gällande vad du vet om kompakta systemkameror. EOS R5:s kompromisslösa prestanda kommer att revolutionerar din fotografering och ditt filmskapande."

Om en kamera ska revolutionera mitt filmskapande så kan den inte gärna lida av de värmeproblem som kameran gör. Det är ju inte bara det att den blir varm, utan att det tar väldigt lång tid för den att svalna så att full inspelningstid återfås. Och då måste den vara helt avstängd och är under den tiden inte användbart alls.

En annan godbit högt upp på sidan om R5:

"Ta fantastiska bilder med 45 megapixlar och upp till 20 bilder/sekund* eller spela in bioliknande, 12-bitars RAW-film i 8K med hjälp av hela kamerasensorns bredd."

En asterisk efter det där om 8K hade nog varit på sin plats...

Det fortsätter:

"Vi sätter nya standarder för filmskapare – igen

Som pionjärer inom filmning med spegelreflexkameror och utvecklare av de berömda kamerorna och objektiven i Cinema EOS-serien var vi utrustade för att förse EOS R5 med några riktigt vassa funktioner för filmskapande. Spela in fantastisk 12-bitars RAW-film internt i 8K eller spela in i 4K (4:2:2 10-bitars) med bildfrekvenser på upp till 120 p, för enastående slow motion-effekter. Allt genom att utnyttja den fulla bredden hos kamerans fullformatssensor, för ett riktigt bioliknande resultat. Dual Pixel CMOS AF II med ansikts-/ögonigenkänning gör att motiven förblir skarpa och möjliggör imponerande fokusövergångar i alla filmlägen."

Tiderna hittas först om man klickar sig vidare, och givetvis längst ned på sidan:

Det står inte ett ord per dagens datum om att stillbildsfotografering nästan helt kan utradera möjlig inspelningstid, annat än att tiderna är från "kallstart". För en "multikamera" är den informationen högrelevant, för den som vill göra både och har nog inte tänkt sig att köpa två R5 varav den ena ska vara avstängd till man vill ta filma och den andra användas för stillbild.

En del föreföll inbilla sig, före lanseringen, att Canon upphävt de lagar som med dagens teknik styr kamerornas förmåga att hantera värme. Det är rätt uppenbart vid det här laget att så inte är fallet.

Sedan är det säkert en bra stillbildskamera för den som letar efter en sådan, men Canon har med sin marknadsföring målat en gigantisk måltavla på sig själva. Personligen så skulle detta med video inte spela mig någon roll som jag normalt använder mina kameror, men det är en helt annan femma än vad Canon marknadsför och för vad man tar betalt.

Det första man möts av på canon.se är:

"Tänk om gällande vad du vet om kompakta systemkameror. EOS R5:s kompromisslösa prestanda kommer att revolutionerar din fotografering och ditt filmskapande."

Om en kamera ska revolutionera mitt filmskapande så kan den inte gärna lida av de värmeproblem som kameran gör. Det är ju inte bara det att den blir varm, utan att det tar väldigt lång tid för den att svalna så att full inspelningstid återfås. Och då måste den vara helt avstängd och är under den tiden inte användbart alls.

En annan godbit högt upp på sidan om R5:

"Ta fantastiska bilder med 45 megapixlar och upp till 20 bilder/sekund* eller spela in bioliknande, 12-bitars RAW-film i 8K med hjälp av hela kamerasensorns bredd."

En asterisk efter det där om 8K hade nog varit på sin plats...

Det fortsätter:

"Vi sätter nya standarder för filmskapare – igen

Som pionjärer inom filmning med spegelreflexkameror och utvecklare av de berömda kamerorna och objektiven i Cinema EOS-serien var vi utrustade för att förse EOS R5 med några riktigt vassa funktioner för filmskapande. Spela in fantastisk 12-bitars RAW-film internt i 8K eller spela in i 4K (4:2:2 10-bitars) med bildfrekvenser på upp till 120 p, för enastående slow motion-effekter. Allt genom att utnyttja den fulla bredden hos kamerans fullformatssensor, för ett riktigt bioliknande resultat. Dual Pixel CMOS AF II med ansikts-/ögonigenkänning gör att motiven förblir skarpa och möjliggör imponerande fokusövergångar i alla filmlägen."

Tiderna hittas först om man klickar sig vidare, och givetvis längst ned på sidan:

Det står inte ett ord per dagens datum om att stillbildsfotografering nästan helt kan utradera möjlig inspelningstid, annat än att tiderna är från "kallstart". För en "multikamera" är den informationen högrelevant, för den som vill göra både och har nog inte tänkt sig att köpa två R5 varav den ena ska vara avstängd till man vill ta filma och den andra användas för stillbild.

En del föreföll inbilla sig, före lanseringen, att Canon upphävt de lagar som med dagens teknik styr kamerornas förmåga att hantera värme. Det är rätt uppenbart vid det här laget att så inte är fallet.

Sedan är det säkert en bra stillbildskamera för den som letar efter en sådan, men Canon har med sin marknadsföring målat en gigantisk måltavla på sig själva. Personligen så skulle detta med video inte spela mig någon roll som jag normalt använder mina kameror, men det är en helt annan femma än vad Canon marknadsför och för vad man tar betalt.
Amerikanskt reklamspråk. Allting är revolutionerande, kompromisslöst och ger fantastiska nya möjligheter. Titta in på Apples webplats nångång när nya Macintoshar har lanserats. Där är det minst lika högtravande.

När sen den här sortens reklamfloskler översätts till svenska utan närmare eftertanke så blir det närmast komiskt.

Därför har jag videoinspelningen satt till 4K/30p. Räcker till för mina behov.
Amerikanskt reklamspråk. Allting är revolutionerande, kompromisslöst och ger fantastiska nya möjligheter. Titta in på Apples webplats nångång när nya Macintoshar har lanserats. Där är det minst lika högtravande.

När sen den här sortens reklamfloskler översätts till svenska utan närmare eftertanke så blir det närmast komiskt.
Håller helt med, marknadsföringen är
en riktig katastrof.

Har inget med värme att göra, men på SAR ( Sony rumor ) står det att EVF:n är tillverkad av Sony. Har inte fått några mail från R5 tråden.

Det som upprör mig mest är inte R5-ans eventuella brister, utan den falska och manipulativa marknadsföringen.
Annan marknadsföring, 2 tillbehör, och 2 tillagda funktioner, så hade R5-an känts jättebra.

Canon R5 - multikameran.
Inte bara foto och video.
Canon ger med R5 beteckningen värmekamera en ny och utökad innebörd. Suveränt för det skandinaviska vinterklimatet.
8 K står för 8 Kelvin, dvs grader. Kameran klarar upp till 8 graders temeperaturhöjning per minut.
Max effekt kan uppnås efter 10-15 minuter, och förutsätter att R5:an värmts upp med vanlig fotografering.
Kampanjmelodi för den skandinaviska marknaden:
"Hetare än lava", framförd av General Knas.

Lämpliga tillbehör för sommarbruk:
* Skräddarsydd kylväst med R5-emblem.
* Den coola multiväskan ISO.
Kameraväska och kylväska i ett. Fack för kamera med objektiv, 2 minneskort och 4 pilsner.
Lucka för diskret gatufotografering och längre tagningar, t.ex,. på bröllop.
Antiskakfunktion. Samtidig stabilisering i kamera, objektiv och multiväskan ISO kan ge upp till 10 bländarstegs förbättring.

Saknade funktioner hos multikameran R5:
* Flasköppnare.
(Kan placeras vid stativfästet.)
* Moralisk kompass.

Det som upprör mig mest är inte R5-ans eventuella brister, utan den falska och manipulativa marknadsföringen.
Annan marknadsföring, 2 tillbehör, och 2 tillagda funktioner, så hade R5-an känts jättebra.

Canon R5 - multikameran.
Canon ger med R5 beteckningen värmekamera en ny och utökad innebörd. Suveränt för det skandinaviska vinterklimatet.
8 K står för 8 Kelvin, dvs grader. Kameran klarar upp till 8 graders temeperaturhöjning per minut.
Max effekt kan uppnås efter 10-15 minuter, och förutsätter att R5:an värmts upp med vanlig fotografering.

Kameraväska och kylväska i ett. Fack för kamera med objektiv, 2 minneskort och 4 pilsner.
Antiskakfunktion. Samtidig stabilisering i kamera, objektiv och multiväskan ISO kan ge upp till 10 bländarstegs förbättring.

* Flasköppnare.
* Moralisk kompass.

😅

Av tester att döma är det inga problem att filma upp till 4k 30p tills batteriet i princip tagit slut.
4k 60p och uppåt ger filmtid mellan 20-30 min. Utomhustemperatur verkar inte spela någon större roll.

Canon R5 - multikameran.

* Flasköppnare.
* Moralisk kompass.
[/QUOTE

Kelvin används för att mäta färgtemperarur – inte värme.

Har man inget vettigt att säga så låt bli!

Därför har jag videoinspelningen satt till 4K/30p. Räcker till för mina behov.

Du har ju gjort det alla fotografer gör d.v.s. anpassat dig så att du inte märker kamerans begränsningar och det är väl klart att du inte upplever minsta problem då. Problemet är väl dock att med den marknadsföring man gått ut med så är det ju inte riktigt din användargrupp man vänt sig till.

Canons riktigt stora blunder är ju att de överhuvudtaget inte får något vidare erkännande för kamerans stillbildsegenskaper och det är ju det verkligt tragiska. Snacka om att skjuta sig i foten. Som det nu har varit så har nästan allt handlat om vad som inte funkat därför att fokus hamnat på video. Möjligen gick det så här därför att man ville stjäla så mycket ljus som möjligt från Sonys lansering av A7s III. Men Sonys kamera är ju en videocentrerad kamera och det är ju inte alls 5R på samma sätt. Istället för applåder för 8K så fick man t.o.m. kritik även för 4K-implementeringen och även det var ju rätt oväntat. Borde inte 5R positionerats mer mot Sony A7r IV istället?

Jag förstår inte att inte Canon skadebegränsat genom att istället lyfta bildstabilisering, serietagningshastighet samt Eye Focus och animal Eye Focus som tydligen är riktigt bra. Istället lyfte man DR som visat sig inte alls vara så särskilt mycket bättre än tidigare. Det är ju fortfarande två hela stegs skillnad mellan Sonys bästa sensorer och den i 5R. Det är väl nu 10 år sedan den klyftan uppstod och vi väntar fortfarande på att Canon ska sluta den.

När det gäller video så skulle jag t.o.m. nöja mig med HD bara alla rolling shutter-problem blev lösta. Men det är ju jag det som inte alls är målgrupp för Canons 8K. Less is more ibland!

Senast ändrad:
Har det inte visat sig att EOS R5:s begränsningar när det gäller video stämmer ganska bra med Canons specifikationer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar