Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons produktcykel

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Inom den närmsta månaden så tänkte jag gå och köpa mig ett 50mm f/1.4. Men vad jag vet så är det här ett ganska gammalt objektiv. Det har några år på nacken så att säga.

Hur ser Canons produktcykel ut? Jag menar. Hur ofta släpper de nya objektiv - och hur ofta händer de att de förnyar ett äldre?

Jag skulle vilja veta lite hur deras produktcykel ser ut.

Hoppas jag inte är alldeles för luddig nu. :)

Mvh,
Daniel

Svåt att säga något om. Å en a sidan pratar många om att det är dax för Canon att göra uppdateringar på objektivsidan, å andra sidan fungerar många objektiv fint, och då bl annat 50/1,4. Finns inte många änniskor som klagar på det. Det äldsta objektivet är väl 24/2,8 från 1988... tror jag... konsumentzoomar släpps lite oftare i nya versioner, ibland 2-3år för de billigaste. De flesta objektiv har dock betydligt längre produktcykel, speciellt fasta brännvidder.

Hmmm... Det brukal väl vara så att för de objektiv som finns en efterfrågan om nyheter eller uppdateringar där händer det något. Eftersom det inte finns många som klagar på 50/1,4 tror jag inte det händer så mycket med det objektivet på åtminstone 2 års sikt. Om sedan pixeltätheten ytterligare höjs på sensorer kommer nog detta objektiv också att revideras, eftersom det får anses vara en viktig modell. Men som sagt, knappas före det att vi ser sensorer med högre pixeldensitet.
Det är min lilla enkla bedömning.

eller så kollar dui på ett 50 1,8. det finns vell en relativt nu model och den kostar bara en tredjedal av vad ett 50 1,4.

Är det kanske tillverknings koden du söker?

För den ser ut så här:

UD=1989
UE=1990
UF=1991
UG=1992
UH=1993
UI=1994
UJ=1995
UK=1996
UL=1997
UM=1998
UN=1999
UO=2000
UP=2001
UQ=2002
UR=2003
US=2004
UT=2005
UU=2006
UV=2007?

peran skrev:
Är det kanske tillverknings koden du söker?

För den ser ut så här:

UD=1989
...

Kan man från detta sluta sig till att UC=1988, UB=1987 och UA=1986? Isåfall så är mitt EF 28mm f/2.8 tillverkat 1987. Det fungerar än även om AF:en är lite skum. Det är också lite kul att samma modell fortfarande säljs (och tillverkas?).

/Anders

Ingen annan som har något att tillföra? :) Jag känner mig inte riktigt nöjd med svaren så här långt. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar