ANNONS
Annons

Canons kvalitetskontroll på L gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt. Inte av egen personlig reflektion utan hörsägen.
Köpte ett sigma 30/1.4 häromdagen. Fel på AF, fick byta, det nya jag fick, fel på AF, fick byta igen, det nya jag fick, fel på AF, fick byta igen. Och nu, äntligen, fjärde gången fick jag ett felfritt objektiv. Visade sig vara en hel del från "samma" serie som va felproducerade.
www.photozone.de testar en del objektiv. Det är t.ex. ett utav ställena jag läst att 24-70 inte alltid är tip-top. Men självklart skall man ha lite överseende med att alla gluggar inte kan vara PERFEKTA. Eller?
Noteras bör att alla sigma-gluggar jag hävdade va felaktiva provade vi på tre andra hus i butiken. Det va ett mekaniskt fel som fick AF-motorn att låta som en gammal vattenkokare eller en lös slirrem på en gammal volvo :)

Har funderingar på att köpa en 24-70, är trött på sigmas (+mitt 20D)'s problem vid låg ljusnivå.

Överdrivet?!

Jag har under det senaste året köpt totalt 8 objektiv, 2 av dom har fokuserat uppåt väggarna och det är inte pga handhavandefel.
Mitt första Sigma 70-200 frontfokuserade grovt, fick det utbytt och den nya är kanonskarp.
Min Canon 24-70L har ni sett facit på och jag hoppas den nya är skarp, väntar fortfarande på den.
Men att 1/4 av objektiven jag köpt varit defekta (obrukbara) fabriksnya tycker jag är för mycket för att kalla det överdrivet att klaga.
Vad det gäller förväntningar hade jag varit nöjd om 24-70L presterat lika bra som min Sigma 24-70 EX men med tyst fokusering så det är inte det det hänger på.

Jag har köpt mellan 25 och 30 objektiv sen jag startade med foto. Alla mina har varit bra. Även objektiven som de fotografer jag känner har köpt har varit bra allihopa.
Visst kan man få ett dåligt precis som med alla andra grejor. Men inte i den omfattningen man läser i denna tråd eller i detta forum.

Jag trodde förut att man skulle behöva någon slags maximal otur för att få ett måndagsex.
Antingen är jag förföljd av sådan eller så är dom tämligen vanliga och jag tror på det senare. Nu har visserligen dom flesta av mina fotokompisar haft bättre tur än jag, men jag är långt ifrån ensam om att ha fått felfokuserande gluggar.
Jag rekommenderar alla att testa sina nya gluggar det första dom gör. Men det ska göras i bra ljus och med realistiska förväntningar.

I varenda forum ser man dagligen några som testat sitt nya objektiv och frågar de andra om det är skarpt nog och focuserar bra. Givetvis är där alltid några som säger att deras ex. är skarpare och bättre och att han ska skicka tillbaka det för ett byte.
Så går nog de vanligaste bytena till. Och varje dag också.
Även om han som köpte objektiven inte ser något fel så skickar han ofta tillbaka det för att någon annan sagt deras är bättre :)

Om jag fick en glugg som var skarp men felfokuserade skulle jag i första hand skicka gluggen (med huset) på kalibrering till serviceverkstaden.

Som sagt, jag ser inte detta som OK, men det är nog rätt ofta frågan om att man har lite otur med toleranserna hit på objektivet och dit på kameran.

Jag tycker för övrigt det är felaktig terminologi att kalla en glugg med taskigt kalibrerad AF för oskarp. Det är bättre att kalla det för taskigt kalibrerad (elelr felaktig) AF. Att göra ett test där man liksom plockar bort AF prestanda ur ekvationen och verkligen kollar vad objektivet presterar är ger dessutom bra kännedom om objektivet som sedan gör att man lättare kan hitta eventuella AF fel och även lära sig mer om hur man maximerar objektivets prestanda vid praktisk fotografering.

Om man har 6 gluggar till samma hus och alla är skarpa i samma situation. Sedan köper man den sjunde och den fokuserar grovt fel på samma hus så är det fel på antingen den eller alla dom andra.
Jag har sett fokushypokondri sedan jag började läsa detta forum och haft en släng av det själv tidigare. Men nu är det inte frågan om det, jag pratar om felfokusering av en helt annan magnitud där defekten är omisskännlig och alla bilder oanvändbara. Det i jämförelse med andra jämförbara objektiv i samma klass på samma hus.
Min returnerade 24-70 har visat samma defekt på två hus dessutom och det med två olika fotografer.
Det kanske låter förmätet, men jag är vid det här laget fullt kvalificerad att avgöra om en glugg funkar hyggligt eller inte. Jag har gjort nybörjarfelen redan och lärt mig hur man inte ska testa gluggar.
En glugg med felaktigt kalibrerad AF är kanske inte oskarp men skarp på fel ställe. Det är man föga hjälpt av när man tar bilden och motivet är ur fokus.

Tvärtom! Jag lever i NUET och kommer dagligen i kontakt med hur det står till med just kvalitetskontroll. Detta i mitt arbete.

Så jag beklagar verkligen om jag genom att basera mitt "påstående" på realiteter har förstört helgen för dig.

Men verklighetskontakt är kanske något som man skall hålla sig borta ifrån för att platsa på detta forum, eller vad anser du?

Och om kamerafabrikanterna hade en fungerande och heltäckande slutkontroll skulle alla dessa inlägg där erfarenheterna av dålig nivå på kvaliteten inte vara så vanliga som de nu är.

En heltäckande slutkoll kostar och det skulle leda till högre priser alternativt minskade vinster och inget av dessa två saker är önskvärda på kort sikt. Men kanske nödvändiga på längre sikt.

Senast ändrad:
FotoGunnar skrev:
Tvärtom! Jag lever i NUET och kommer dagligen i kontakt med hur det står till med just kvalitetskontroll. Detta i mitt arbete.

Så jag beklagar verkligen om jag genom att basera mitt "påstående" på realiteter har förstört helgen för dig.

Men verklighetskontakt är kanske något som man skall hålla sig borta ifrån för att platsa på detta forum, eller vad anser du?

Är detta ett svar till mig eller Jan-Olov Lidman?

Beklagar, men svaret var inte riktat til dig utan till JOLidman. Missade att systemet lägger svaren sist oavsett om man klickar på besvaraknappen högst upp.

Björn: Jag menar inte att det var handhavandefela av dig, men min poäng är att om du när du ändå har gluggen i handel gör lite prestandatester på själva optiken kan det bli lättare att avgöra vad du skall göra med den. Om t ex optiken presterar fantastiskt bra så ser jag det som ett säkrare kort att låta lokal professionell service sköta det hela istället för att skicka efter ett nytt objektiv. Då har man kunniga personer man kan diskutera gluggen med och får kanske till och med en bättre kalibrerad glugg än genomsnittet. Jag håller med om att det är lite sjukt att inte "alla" sådana dyra gluggar funkar, men det är nog så att AF-toleranser är lite av en akilleshäl i de flesta AF-systemen, speciellt verkar detta gälla proffobjektiven i kombination med icke-proffshusen. Att på garantin får lite "kärleksfull handpåläggning" (på gluggen - inget annat) från servicekillarna behöver alltså inte vara fel. Givetvis är det surt att bli av med gluggen några dagar, men i det långa loppet är detta försumbart. Det handlar trots allt om ett objektiv som de flesta kanske behåller i decennier.

Det är lugnt Ola, det var inte ditt inlägg jag reagerade på utan killen innan.

Får snart den nya och funkar det inte då så låter jag nog Canon ta en titt på den. Men det känns surt att betala dyra pengar bara för att bli av med både hus och glugg för kalibrering direkt efteråt. Därför är det värt ett andra försök med retur av den första gluggen, det kan ju funka.

Min 20D kostade ca 14000 och gluggen 12000, det blir totalt 26000 för en kombo och då borde jag kunna ta OK bilder utan vidare strul tycker jag.

Senast ändrad:
Det har skickats nu från Dustin, dom har väntat på besked från Canon om det faktiskt var fel på objektivet. Det fick jag veta när jag mailade och frågade varför det inte skickats när det inte stod som restat längre.
Canon hade i alla fall konstaterat att det faktiskt var fel på gluggen så nu hoppas jag på bättre tur med den nya.

Nu har jag äntligen fått den nya och skillnaden är som natt och dag.

Den nya är skarp och bra på min 20D på alla brännvidder. På min nya 5D är den brutalt skarp och rena drömmen.

En testbild jag tog nyss med 5D i fullt format, bara extra komprimerad för att inte vara så skrymmande. Tagen som jpeg med 5D standardinställning, ingen efterbehandling...

http://www.sorkin.se/temp/katt.jpg

När jag läser denna tråd undrar jag om det syns i sökaren att objektivet (det gamla) fokuserade fel?
Jag har,trots autofokus sedan första minoltan på 80-talet) aldrig varit med om att ett objektiv fokuserat fel, utan att det är för att jag själv riktat fokuspunkten på något galet sätt. Jag begriper inte hur felfokusering det går till.
Om jag riktar fokuseringspunkten mot något detaljerat och ser att det blir skarp är väl allt OK, Eller?
I runa tal har jag haft 20 spegelreflexkameror med autofokus och minst det dubbla antalet objektiv.
Aldrig har jag upplevat att någon kombination har fokuserat på fel avstånd.
Antingen har jag haft ofantlig tur eller också är jag halvblind, eller..?

hornavan skrev:
När jag läser denna tråd undrar jag om det syns i sökaren att objektivet (det gamla) fokuserade fel?
Jag har,trots autofokus sedan första minoltan på 80-talet) aldrig varit med om att ett objektiv fokuserat fel, utan att det är för att jag själv riktat fokuspunkten på något galet sätt. Jag begriper inte hur felfokusering det går till.
Om jag riktar fokuseringspunkten mot något detaljerat och ser att det blir skarp är väl allt OK, Eller?
I runa tal har jag haft 20 spegelreflexkameror med autofokus och minst det dubbla antalet objektiv.
Aldrig har jag upplevat att någon kombination har fokuserat på fel avstånd.
Antingen har jag haft ofantlig tur eller också är jag halvblind, eller..?

I en sökare på 20D är det svårt att se om fokus sitter rent eller inte, den är så pass liten att måttliga fokusfel som syns tydligt på bilden passerar obemärkt.

BugEyes skrev:
Men det känns surt att betala dyra pengar bara för att bli av med både hus och glugg för kalibrering direkt efteråt. Därför är det värt ett andra försök med retur av den första gluggen, det kan ju funka.

Min 20D kostade ca 14000 och gluggen 12000, det blir totalt 26000 för en kombo och då borde jag kunna ta OK bilder utan vidare strul tycker jag.

Håller fullständigt med! Hade jag råkat ut för samma sak hade jag agerat exakt som du.

Kul att du slutligen fick en icke-defekt glugg!

/john

ANNONS