alf109 skrev:
Är det förbjudet att kritisera kvalitétskontrollen hos vissa tillverkare här ;o)
Om folk har inställningen att det är OK med fel på grejjorna finns heller inget skäl för tillverkaren att skärpa sig.
När man läser dessa fora verkar det dessvärre inte vara direkt ovanligt att prylarna inte funkar som dom ska.
Tycker också att det verkar vara ganska vanligt att man släpper produkter innan dom är färdigutvecklade och genomtestade, har för mej att det var något problem med tex Canons 24-105L i början och Nikons D200 drogs med något "wallpaper" problem, allt i jakten på snabba pengar.
Faktum kvarstår att det är konsumenten som blir lidande för tillverkarens fadäser. Och så länge vi som konsumenter har "förståelse" för att de stackars tillverkarna har mycket att göra och tillåter dom att släppa ut skräp för att låta oss ta smällen så lär det fortsätta.
En annan tanke som slår mej är vad som händer om tolleranserna är lika dåliga på de rent optiska egenskaperna, jag menar om tex linselement inte håller måttet. Monterar man då dessa ändå och skickar ut objektiven på marknaden. Om det är så så skulle det vara betydligt svårare för konsumenten att hävda sin rätt, bara funderar...
Slutligen kan jag konstatera att jag aldrig råkat ut för problemen som så ofta vädras här på forumen, trots att jag fotat med ett otal olika system sedan början av 70-talet, däribland både Canon och Nikon. Så vad det verkar har tillverkarna blivit sämre på att upprätthålla en rimlig kvalitétsnivå, eller också har det blivit betydligt fler hypokondriker som fotar idag.
Med digital fotografering och dagens höga upplösning har det blivit betydligt lättare att avslöja ev fel och brister i ett system än tidigare.
Eftersom vi har vant oss med att få ett mycket bra resultat från 15 x 23 mm stora APS sensorer är det en utmaning för Canon att tillverka objektiv med lika bra prestanda/återgivning för den större 24 x 36mm sensorn.
Till dagens datum har jag nu testat Canon 24/1.4 , 16-35/2.8 17-40/4.0 50/1.4 24-70/2.8 100mm macro 70-200/2.8 .
Ingen av dessa gluggar en gång framtagna för film återger hela bildytan på en 5d lika skarpt från mitt och ut i hörn och kant.
Vinjetteringen liksom oskärpa i kant och hörn är direkt störande på flera av dessa gluggar. Fel som inte sågs lika tydligt när vi använde film men som alltid har funnits..
Om man nu skall spinna vidare på 24 x 36 mm ytan som en standard så har Canon ett jättearbete framför sig, dvs att räkna fram bättre gluggar som ger samma bildresultat som flertalet objektiv ger tillsammans med den mindre APS sensorn..
Mamiya klarar med sin 21Mpix kamera och 35mm objektivet som jag testade att återge hela bildytan synbarligen lika bra.
Canon kan det inte idag med flertalet av sina objektiv.
Det är därför inte fråga om att flera "inbillningsjuka" fotograferar idag. Vi kan med dagens digitala kameror lättare jämföra och redovisa resultatet och därmed även diskutera dom.
Oavsett det gäller brus, kass glugg eller vad det nu må vara.
Mikael