Annons

Canons fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektiv är en sak, men att som ammatör köpa en proffsskrivare för massor med pengar och skriva ut 100 bilder är i stort sett bara dumt. Utskriftkvaliteten är i det närmaste likvärdig. Det är byggkvalitet och lägre kostnader per utskrift (om man bortser från skrivarpriset) som skiljer.

/Karl

Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag tänkte på folks tankar överlag gällande dyra inköp av kamerautrustning, därav OT.
Jag håller med dig om proffsskrivare och hur mycket man skriver ut men alla prioriterar olika.
Jag hittade canons 9000 MkII för 399€ på rajala i finland och IX 6550 var 189€ på cyberphoto så skillnaden är inte så stor men jag kan inte gottgöra för prisskillnaden på skrivarna med det jag kommer att skriva ut. Vissa skulle säkert ta 9000 direkt eftersom den inte är mycket dyrare.
Skulle jag däremot fundera på två olika objektiv ex tamron 17-55/2.8 eller canon 17-55/2.8 så skulle jag alla gånger ta canon trots att det är mycket dyrare
 
Det är inte mindre fel att köpa en skrivare än.....

Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag tänkte på folks tankar överlag gällande dyra inköp av kamerautrustning, därav OT.
Jag håller med dig om proffsskrivare och hur mycket man skriver ut men alla prioriterar olika.
Jag hittade canons 9000 MkII för 399€ på rajala i finland och IX 6550 var 189€ på cyberphoto så skillnaden är inte så stor men jag kan inte gottgöra för prisskillnaden på skrivarna med det jag kommer att skriva ut. Vissa skulle säkert ta 9000 direkt eftersom den inte är mycket dyrare.
Skulle jag däremot fundera på två olika objektiv ex tamron 17-55/2.8 eller canon 17-55/2.8 så skulle jag alla gånger ta canon trots att det är mycket dyrare


Det är en hobby och var och en gör sina egna överväganden vad de vill lägga på sin hobby. Man behöver inte skämmas för att man köper en skrivare för 17000 kr eller ett objektiv för 25000 när en bil har en värdeminskning på 50000 kr/år eller en båt kostar minst 10000 kr /år bara att ha med båtplats upptagning sjösättning mm. Det är vad du prioriterar, och var du vill lägga delar av din lön.
Varför skall vi skämmas för att vi spenderar en slant på vår hobby foto, Varför skall vi behöva bevisa att skrivaren skall gå med vinst!
Vill du ha en Epson 4900 köp en.
Och om bilderna håller i100 år och något barn barn råkar hitta dem, och se hur vi såg ut och hur vi hade år 2012 det så är det bara en bonus.
 
Även den billigaste skrivaren som får mycket stryk här Canons IX6550 är otroligt kompetent. Jag har testat dom flesta utskriftservicarna på nätet dvs dom man mejlar in sin bild till och får bilderna i brevlådan några dagar senare från. Ingen av dessa har uppvisat samma kvalitet som IX6550 åstakommer. När mina barn blivit stora så finns det med all säkerhet billighetsskrivare som är betydligt bättre än vilken proffsskrivare som helst som finns på marknaden nu. Det känns för mig väldigt konstigt att lägga pengar på att göra utskrifter beständiga, dom pengarna kan man lägga på en bättre backuplösning istället så att den som vill kan njuta av bilderna digitalt om 100 år.
Att man sedan väljer en dyrare skrivare om man skriver ut mycket brukar oftast löna sig av andra anledningar. För mitt behov hade det dock inte lönat sig att skaffa en annan skrivare än just IX6550.

/Karl
 
Det känns för mig väldigt konstigt att lägga pengar på att göra utskrifter beständiga, dom pengarna kan man lägga på en bättre backuplösning istället så att den som vill kan njuta av bilderna digitalt om 100 år.

Man kan göra bådadera. Om man ska hänga bilderna på väggen för att titta på dem är det praktiskt om man inte behöver byta ut dem alltför ofta. Fast 100 års beständighet räcker nog.
 
Man kan göra bådadera. Om man ska hänga bilderna på väggen för att titta på dem är det praktiskt om man inte behöver byta ut dem alltför ofta. Fast 100 års beständighet räcker nog.

Efter 100år tycker till och med konservativa individer som mig att det är dags att byta väggbesmyckning, nästa generationer ska väl ha plats att sätta upp sina bilder också.

/Karl
 
Ett litet tips till er som har ix 6550 (fungerar på ip6700D och troligtvis andra Canonskrivare ). Kom över en ix 6550 på expertrean.
Har idag gjort några utskrifter på Canons PP-201 för att testa den. Och tyvärr så verkar Canons profiler fortfarande inte vara bra. Man får ett rödstick som syns tydligast i mörka delar av bilden.

Vad man kan göra är att under utskriftsinställningar välj matchning-färgkorrigering-ingen. Men behåll under utskriftsformat-utskriftsalternativ de alternativ som finns där.
Då kan du korrigera den färgprofil som används genom att ändra under huvudgrupp-färg/intensitet-färgjustering.
Jag använder cyan 20, magenta 0 och gul 7. Det här inställningarna gör bilden betydligt renare ett litet stick är kvar men det kan jag leva med.
Om du testar och är nöjd med inställningarna så spara dem som en egen profil med valfritt namn under "vanliga inställningar".
Jag kommer i fortsättningen inte köpa mer Canonpapper utan hålla mig till Ilford som jag tycker fungerar mycket bättre.

Micke.
 
Och jag har ix 6550 och kör canon SG-201, jag får ett grönt stick i bilderna, kört med skrivarens medföljande profil GL/SG3 som blev bäst av de olika! De ser helt okej ut på kärmen. Nån som har en bra profil att dela med sig av?
 
Jag har också en IX6550 och använder uteslutande Canons papper oftast SG2. Färgprofilen jag använder är Canons egna. Jag tycker det ger ett bra resultat.

Jag skulle sätta en öl på att det är omgivningsljuset som spökar. En utskriven bild skall betraktas i samma färgtemperatur som skärmen är profilerad/kallibrerad till. Tittar man på en bild i vilket annat ljus som helst kommer bilden få stick åt något håll.

/Karl
 
Tveksamt, jag har för mig att Stefan Ohlsson har mätt upp Canons profiler och de var inte bra och de är tydligen fortfarande inte bra.

Micke.
 
Tveksamt, jag har för mig att Stefan Ohlsson har mätt upp Canons profiler och de var inte bra och de är tydligen fortfarande inte bra.

Micke.

Har Stefan mätt upp dom med dåligt resultat blir jag förvånad, att Stefan kan göra en bättre skulle inte förvåna mig det minsta men det säger ganska lite om Canonprofilen.

/Karl
 
Och bilden ser inte bättre ut med de inställningar som jag tipsade om tidigare?

Micke.

Jodå, där går att leka mycket!! Precis som på de gamla förstoringsapparaterna! Men det blir ju mycket testande inann man får det rätt! Men det skulle ju vara smidigare och slippa detta då! Men man får väl hålla till godo med ditt fina tips! Tackar så mycket!
Ska prova andra papper, verkar ju som dt är rätt vanligt problem det här med canons papper!
Epson´s papper ?
 
Har Stefan mätt upp dom med dåligt resultat blir jag förvånad, att Stefan kan göra en bättre skulle inte förvåna mig det minsta men det säger ganska lite om Canonprofilen.

/Karl

Tror Micke menar den test som jag gjorde för ett slag sedan för Fotos räkning. Jag gjorde alltså inte en ny profil till Canons papper, utan jag skrev ut en referenskarta med Canons profil. Denna karta innehåller ett antal färgrutor som jag vet hur de ska återges. Dessa rutor mäter jag sedan upp med en spektrofotometer och jämför med de förväntade färgerna. En bra profil hamnar på en avvikelse från den förväntade färgen på under 3%. Om jag inte missminner mig låg det Canon-papper jag testade på en avvikelse på över 10%.

Den profil jag sedan byggde låg en bit under 3%, vilket visar att Canons papper är ett utmärkt papper.
 
Tror Micke menar den test som jag gjorde för ett slag sedan för Fotos räkning. Jag gjorde alltså inte en ny profil till Canons papper, utan jag skrev ut en referenskarta med Canons profil. Denna karta innehåller ett antal färgrutor som jag vet hur de ska återges. Dessa rutor mäter jag sedan upp med en spektrofotometer och jämför med de förväntade färgerna. En bra profil hamnar på en avvikelse från den förväntade färgen på under 3%. Om jag inte missminner mig låg det Canon-papper jag testade på en avvikelse på över 10%.

Den profil jag sedan byggde låg en bit under 3%, vilket visar att Canons papper är ett utmärkt papper.

Det förvånar mig då jag upplever resultatet med Canons papper och profil som väldigt bra. Jag har dock aldrig mätt upp resultatet. Vad betyder ett slag sedan, Canon har uppdaterat profilen några gånger.

/Karl
 
När jag ska öppna skrivardrivrutinen så får jag frågan vilken?
Canon ix 6500 series eller canon ix6500 serie xps.
Är det nån skillnad på dessa två? Och vad isf?
 
Jag använder XPS drivrutinen till min Canon pro 9000 (Win 7 64-bit) och jag tycker den ger bättre resultat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.