Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Som nybliven ägare av en Pixima ix6550 så har jag fastnat i pappersdjungeln. Köpte en packe PP-201:eek:r samtidigt som jag köpte skrivaren.
Hur stor är skillnaden mellan de olika papprerna? Som jag förstått finns följande alternativ

PT-101 Photo paper pro platinum
SG-201 Photo paper plus semi-gloss
PP-201 Photo paper plus glossy
GP-501 Glossy photo paper "Everyday Use"
MP-101 Matte photo paper
Annat papper av annat fabrikat

Priset på internetbutikerna skiljer sig inte så enormt, i butiken där jag köpte skrivaren var prisskillnaden ganska markant. Har någon erfarenhet av dom olika papprerna och kan berätta lite om dom? Jag var ganska possitivt överaskad av fotokvaliteten på en PP-201.

/Karl
 
Jag har provat de flesta av Canons papper. Min favorit är nog SG-201 men det beror ju väldigt mycket på vilken typ av motiv det är, färg eller svart/vit osv.

Det enda vettiga är att helt enkelt prova sig fram. Kostsamt men kul!
 
Jag har provat de flesta av Canons papper. Min favorit är nog SG-201 men det beror ju väldigt mycket på vilken typ av motiv det är, färg eller svart/vit osv.

Det enda vettiga är att helt enkelt prova sig fram. Kostsamt men kul!

Är det bara finishen som skiljer papprerna åt, eller är det blir det skillnad i upplösning också mellan ett GP-501 och ett PT-101?

/Karl
 
Är det bara finishen som skiljer papprerna åt, eller är det blir det skillnad i upplösning också mellan ett GP-501 och ett PT-101?

/Karl

Jag är långt ifrån någon expert men den faktiska upplösningen lär väl inte skilja - det styrs väl av valen man gör i skrivardrivrutinen och val av profil.

Däremot så skiljer det förstås i färgåtergivning, "blänk" osv. Svårt att förklara i ord.

Jag har gjort så att jag skrivit ut samma bild med 3-4 olika papper och med inställningarna anpassade för respektive sort. Gjort jämförelser och sedan kommit fram till vad jag gillar. Det har gått åt mycket papper och bläck för att testa! :)

Sedan när man hittat en eller två favoriter - ja då går det ett par månader och några utskrifter och så får man för sig att ytterligare ett annat papper i alla fall är bättre! :)

Alltså, det handlar nog väldigt mycket om personliga preferenser. Har du hittat ett papper som du trivs med så kör på det - det sparar i alla fall pengar!
 
Jag har tänkt köpa en ix 6550 så jag tänkte höra hur den är?
Fungerar det att skriva ut från LR/Elements?
m.m.

Alla era tankar om denna skrivare.

Tack

Jag är kanonnöjd med skrivaren, utskriftkvaliteten överträffar faktiskt dom flesta "nätlabb" jag använt för att få bilder på papper förut. Skrivaren är väldigt liten för att vara en A3+ skrivare och utskriftskostnaden är helt ok. Gällande papper och patroner kräver det letande för att hitta dom billigaste för priserna varierar otroligt mycket i alla fall i Schweiz där jag bor, att den dyraste är mer än 7 gånger så dyr som den billigaste verkar vara normalt.

Skrivaren har enligt mig bara en nackdel och det är att den bara har USB-interface.

Jag har bara skrivit ut från Capture NX2 och Word och det har fungerat riktigt bra, det kommer med en skrivarprofil med skrivaren, så Capture NX2 kan softproofa riktigt bra. Jag har svårt att tänka mig att LR/Elements inte skall klara det, men jag har inte provat det och har heller inte programmen.

/Karl
 
Tack för svar.

Hur stämmer canons info om antalet utskrifter? CMY ca 200 bilder 10*15, blir väl ca 50st A4 eller 20-25 A3.

Angående priser så har jag en benägenhet att leta och leta vad olika saker kostar förrän jag köper och i detta fall så har pixmania mycket bra priser, till finland i alla fall. Leveranstiden från pixmania är väl inte alltid den bästa men man vet ju ganska bra när de börjar ta slut så kan man ju beställa i tid.
Bläckpatronerna är ca 10% billigare än Cyberphoto, behöver man inte 525:an så går frakten på 3,99€ för 4 patroner=44,07€ motsv. Cyberphoto 51€.
På papperssidan är skillnaden större:
Flera typer är ca 30% billigare är cyberphoto men PP-201 A4 är samma pris och SG-201 A4 är ca 7% dyrare på pixmania. PT-101 A4 är dock billig på pix.

/Hank
 
Jag har provat många olika papper och tycker att Scandphotos satinpapper är det bästa allroundpapperet.
Just nu till specialpris, dessutom.
 
Hur fungerar det med tredjeparts papper och färghanteringen? Får man det att fungera bra utan att ha skrivarkalibrerings-saker?

/Karl

Jag väljer halvmatt papper och ställer profilen på Epson(jag har Epson) Sating 260 gram, funkar klockrent.
vet ej hur det fungerar med Canon, men det är ett standardpapper, troligen Fuji Hunt.
 
Jag väljer halvmatt papper och ställer profilen på Epson(jag har Epson) Sating 260 gram, funkar klockrent.
vet ej hur det fungerar med Canon, men det är ett standardpapper, troligen Fuji Hunt.

Just nu är jag rätt nöjd med Canons papper och har tillräckligt hemma. Får prova nya papper nästa gång det är dags att fylla på förådet.

/Karl
 
Har precis köpt en IX6550 också och även jag tycker den ger riktigt bra utskrifter faktiskt.
Använde Canon PP-201
Kan säga att det funkar alldeles utmärkt att skriva ut från Photoshop i alla fall så Lightrrom borde inte vara några problem.
 
Har precis köpt en IX6550 också och även jag tycker den ger riktigt bra utskrifter faktiskt.
Använde Canon PP-201
Kan säga att det funkar alldeles utmärkt att skriva ut från Photoshop i alla fall så Lightrrom borde inte vara några problem.

Jag har provat runt lite nu och testat GP-501, SG-201, PT-101 och PP-201. Jag tycker det är förvånandsvärt liten skillnad i utskriftkvalitet på dom olika. Sedan är det enorm skillnad i tjockleken och känslan i handen på en GP-501:a och en PT-101:a.

SG-201 kommer nog bli pappret jag kommer använda primärt dock det har bäst papper/krona-värde enligt mig. Av någon anledning har internetbutikerna här i Schweiz ett lägre pris på SG-201 än PP-201, även i Sverige borde det löna sig att titta omkring lite efter billigaste pappret.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338216
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343949

I Sverige verkar PP-201 vara någon krona billigare än SG-201.

/Karl
 
Låter bra det .... minskar ju problemet med att välja papper ;)
Kommer med en annan liten fråga med.
Är det någon som vet om det funkar att skriva ut på canvaspapper med denna skrivaren, och i så fall vilket papper är vettigt?

Mvh/Christian
 
Har själv införskaffat den här skrivaren nyligen.

Är det någon som har provat något annat papper än Canon's egna och kan ge en rekommendation? Känns som att Canon ligger lite över i pris än dem flesta andra märkena.
 
Frågan är också vilka papper som har lång hållbarhet.

Och en annan fråga är, vad kostar en utskrift egentligen?
 
Frågan är också vilka papper som har lång hållbarhet.

Och en annan fråga är, vad kostar en utskrift egentligen?

Om jag förstått rätt så är det bläcket som är avgörande för utsrkiftens hållbarhet. Jag har aldrig sett några siffror angivna på själva papperet, men det kanske finns?

Kostnaden skall man inte räkna på - då slutar man skriva ut! :)

Mina mycket grova överslagsberäkningar är att en A4 utskrift på SG-201 kostar 7:- i papper och det dubbla i färg (på min Canon Pro 9000), alltså ca 20:- totalt.
 
Jag ska köpa denna skrivare nu och har gjort en excel tabell med pappers priser och bläck priser. Enligt canons hemsida så ska färgerna räcka till 200st 10*15cm foton (säkert gynnsamma förhållanden :))

Pixmania har orginal bläckpatroner för 10€/st, amazon.de hittade jag för ca 7,5€/st orginal.

Till en A4 med pixmanias bläck så blir kostnaden 0,71€/bild i bläck och pappret 0,2-0,8€ beroende av typ så totalkostnaden blir då 0,91-1,51€/A4.
Köper man däremot bläckpatroner på närmaste varuhus så kostar de i Finland 15€/patron och då blir priset för bläck ca 30% högre.
Cyberphoto har dyrt canon papper.

Vet någon om canons uppgift om 200 st eller ca 50 st A4 stämmer? A3 blir ju då runt 25st.

Kan inte ladda upp excel filen hit men om någon är intresserad att konvertera den till svenska butiker så skicka ett meddelande så mailar jag den.
 
Vet någon om canons uppgift om 200 st eller ca 50 st A4 stämmer? A3 blir ju då runt 25st.

Jag försökte hålla koll på antalet utskrifter och patronbyten i början men var inte tillräckligt noga. Det jag vet är att varje gång det är dags att byta en patron så tänker jag "Redan? Det var ju inte länge sedan jag bytte!".

Siffrorna du nämner verkar inte helt orealistiska men jag skulle inte bli förvånad om de är lite optimistiska.
 
ANNONS