Annons

Canons Cash-back kampanj

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Lurar på ett 70-200/4L. Canon ger ju 900 kronor tillbaka om man köper ett sådant och har köpt en 20D.

Jag köpte min 20D via Technik Direkt i Tyskland i januari, tror jag det var.

Är det någon som har koll på om jag kvalificerar mig till det här erbjudandet..? Är det jätteviktigt att det står samma namn på de båda kvittona?

Jag har kollat en del på Canons sida, men blir inte klok på det. Maken till komplicerad kampanj får man ju leta etfer. Kunde de inte bara sänkt priset med 900 spänn istället..?

/Jens
 
jensohlsson skrev:
Hej!

Lurar på ett 70-200/4L. Canon ger ju 900 kronor tillbaka om man köper ett sådant och har köpt en 20D.

Jag köpte min 20D via Technik Direkt i Tyskland i januari, tror jag det var.

Är det någon som har koll på om jag kvalificerar mig till det här erbjudandet..? Är det jätteviktigt att det står samma namn på de båda kvittona?

Jag har kollat en del på Canons sida, men blir inte klok på det. Maken till komplicerad kampanj får man ju leta etfer. Kunde de inte bara sänkt priset med 900 spänn istället..?

/Jens

Vadå samma namn på kvittona?
Du skickar inte in kvitto och streckkod på din kamera...
Visst har det surrats en del om att man måste ha köpt sin kamera under kampanjtiden för att det ska gälla.
Jag köpte min kamera innan kampanjen började...från Technikdirekt i tyskland...jag skickade efter rabattkupongerna efter att anmält det på Canon´s sida...beställde en 420EX från TD...skickade in dom saker som det står i rabatthäftet att man ska skicka in...och har fått pengar från Canon.

Finns ingenstans som det står i rabatthäftet att man ska ha köpt sin kamera under denna tid.
Att objektet i sig som man köpt...ska vara köpt under denna tid är en helt annan sak.

Nu ska jag göra samma sak med mitt EF-S 60/2.8.

Glöm alla saker som skrivs...och LÄS vad det står i rabatthäftet om vad som gäller.
Finns tyvärr alldeles för många som säger sig ha pratat med Canon om ditt o datt.

Visst säger och står det en del på återförsäljares websidor...men det är förmodligen antingen okunskap eller försäljningstrick.

Detta är min mening, någon annan som anser sig ha en annan uppfattning/erfarenhet så lär ju dom skriva det isåfall...precis som vanligt.

Jag tycker att kampanjen har varit solklar hela tiden...men det är kanske för att jag läste vad som stod på rabatthäftet och struntade i vad alla andra sa...och visst...håller med dig...varför krångla till det?...sänk priset istället.
 
Ok, då så. Men hur sjutton vet Canon att man är ägare till en 20D i så fall..?

Angående kvittona så kan det ju t.ex. vara så att en kamera och ett objektiv ägs av t.ex. respektive ett företag och en privatperson. Spelar det någon roll..?

/Jens
 
jensohlsson skrev:
Ok, då så. Men hur sjutton vet Canon att man är ägare till en 20D i så fall..?

Angående kvittona så kan det ju t.ex. vara så att en kamera och ett objektiv ägs av t.ex. respektive ett företag och en privatperson. Spelar det någon roll..?

/Jens

Alltså...jag vet inte var du missade att jag skrev att det inte behöver ha köpt din kamera under denna tiden = du behöver alltså inte ens äga en 20D...Canon gör ingen koll på om du har kamera eller inte.

[Edit]
Inte i mitt fall iaf...
 
jensohlsson skrev:
Kunde de inte bara sänkt priset med 900 spänn istället..?
Enligt lag får Canon inte styra priserna som återförsäljarna sätter men på det här viset kan de vara säkra på att rabatten verkligen hamnar hos slutkunden och inte stannar hos åf. Det måste du väl ändå hålla med om är bra ;-)

Längst ner på sidan för vanliga frågor kan du beställa kuponghäftet och jag kan också bekräfta det Johan säger, det står inte i reglerna att också kameran måste vara köpt inom kampanjperioden och någon dokumentation över kameraköpet efterfrågas därför heller inte.
 
Vad kul jag hade också fått för mig att man måste ha köpt sin kamera under detta tid i ett av landen denna kampanj gäller.

För att vara övertydliga:

Man kan alltså köpa sitt objektiv (där kampanjen gäller) skicka in streckod och en kopia på det kvittot (endast!) och få tillbaka pengar?
 
topsy skrev:
(fjärde stycket, intill blixten är nog svar på frågan)
Canon Sverige har där bara backat halvvägs och har fortfarande med sina egna begränsningar om vilka kameror som gäller.

Därför förtjänar det att upprepa att enligt reglerna behöver ingen som helst dokumentation om kameran bifogas.
 
Dazzin skrev:
Man kan alltså köpa sitt objektiv (där kampanjen gäller) skicka in streckod och en kopia på det kvittot (endast!) och få tillbaka pengar?
Om du lägger till värdekupong och ifylld blankett så är enligt kampanjreglerna svaret ja.

Edit: förtydligande om vad som behöver skickas in.
 
Krångel i kubik

Håller med om en extremt krånglig kampanj.
Köpte min EOS300D med samma schyssta erbjudande: "900 spänn tillbaka".
Enkelt, tänkte jag.. det ligger säkert en liten lapp i lådan som man kan skicka in och vips får man 900 riksdaler. Nope. "Fyll i informationen på webben. Printa ut (på en Canonskrivare). Kopiera (med en Canonkopiator) nåt sorts märke som sitter bland en drös andra på kartongen. Skriv ett nummer av en drös nummer på kartongen (får se om du väljer rätt). Skicka prylarna till Irland...

Inget konstigt med detta erbjudande. 1 av 2 orkar säkert inte ta sig igenom krånglet, fast det gör ju inget när man redan köpt kameran.
 
Det finns ju en anledning att det är krångligt, Canon slipper betala ut summan till alla.
 
I ett inlägg ovan har jag förklarat varför en återbetalningskampanj är bättre för oss kunder än att sänka priserna till återförsäljarna.

När man vet det så återstår frågan hur återbetalningen skall gå till.
Canon begär följande:

1. Kopia av kvittot - för att kunna verifiera att produkten är köpt i ett land där kampanjen gäller.

2. Streckkoderna på kartongen - för att förhindra mygel genom att folk handlar, kopierar kvittot och sedan lämnar tillbaka produkten.

3. Blanketten - det som tog lite tid var att ta reda på bankuppgifterna men jag föredrar ändå inbetalning på konto framför checkar och annat elände som kostar pengar att lösa in. Namn och adress tycker jag är rimligt att man måste uppge. Uppgifterna om var man köpt produkten står ju redan på kvittot men kan kanske hjälpa Canon att tyda ett otydligt kvitto?

4. Kupongen - detta steg ser jag egentligen ingen vits med men kuponger är ett praktiskt sätt att marknadsföra kampanjen till dem som köper kamerorna.

5. Skicka allt till Irland - visst skulle man kunna skicka det till Canon Sverige istället men bortsett från att det kostar 4,50 kronor mer i porto är det ju inte svårare att skicka till Irland.

Ni som tyckte att detta var alldeles för krångligt, hur skall man på ett enklare sätt utforma en återbetalningskampanj som tar reda på nödvändiga uppgifter och minimerar fusk? Man kunde slippa skicka in kupongen men så krånglig är väl inte just den saken så hur borde Canon ha förenklat resten? Hur skulle ni vilja ha det?
 
Instämmer med Pelle

Ett alternativ vore ju att handlarna tar hand om rabatten, alltså, säljer objektiven billigare till kunden och kollar vid försäljningen att kunden motsvarar kraven, de kan sedan begära ersättning av Canon. Problemet är att då får de ligga ute med pengarna.

Men jag tror att som det är så måste antingen Canon sköta hela biten, eller butikerna.

Skall man slippa streckkoden så måste ju nästan handlaren verifiera försäljningen. Och jag tror knappast Canon varken har tid eller ork att sitta och kolla med alla butiker, för att inte tala om att butikern troligen inte vill gå igenom all bokföring för att kolla datum för försäljning av ett objektiv åt någon.
 
ledsen om jag drar upp en gammal tråd men ,

Jag har inte förstått om detta endast gäller En produkt, eller flera? jag har nämnligen ett 17-40 f4l Och 70-200 f4L som ger 900kr tillbaka vardera, samt att jag ska köpa blixt relativt snart..

kan jag skicka med 2 blanketter och kopia och sträckkoder i samma? eller måste jag ha 2 personer som tar en var?
 
Finns en kupong till varje grej...så det är bara att skicka, men om du bör skicka dom i samma brev vet jag inte.
Jag skickade mina i 2 olika brev iaf.

Alltså...alla kupongerna som är i 1 häfte kan nyttjas av 1 person.
 
Kakelgasten skrev:
Alltså...alla kupongerna som är i 1 häfte kan nyttjas av 1 person.

Eller så kan två personer utnyttja vars hälften av kupongerna, eller så kan...........osv.

Måste vara den mest diskuterade och svårtolkade annonskampanjen på FS.

/Jeppe - som inte har några problem att läsa det som står i häftet

<OT>
Ps. Johan..hör av dig..foto på söndag?
</OT>
 
P.R. skrev:
I ett inlägg ovan har jag förklarat varför en återbetalningskampanj är bättre för oss kunder än att sänka priserna till återförsäljarna.

När man vet det så återstår frågan hur återbetalningen skall gå till.
Canon begär följande:

1. Kopia av kvittot - för att kunna verifiera att produkten är köpt i ett land där kampanjen gäller.

2. Streckkoderna på kartongen - för att förhindra mygel genom att folk handlar, kopierar kvittot och sedan lämnar tillbaka produkten.

3. Blanketten - det som tog lite tid var att ta reda på bankuppgifterna men jag föredrar ändå inbetalning på konto framför checkar och annat elände som kostar pengar att lösa in. Namn och adress tycker jag är rimligt att man måste uppge. Uppgifterna om var man köpt produkten står ju redan på kvittot men kan kanske hjälpa Canon att tyda ett otydligt kvitto?

4. Kupongen - detta steg ser jag egentligen ingen vits med men kuponger är ett praktiskt sätt att marknadsföra kampanjen till dem som köper kamerorna.

5. Skicka allt till Irland - visst skulle man kunna skicka det till Canon Sverige istället men bortsett från att det kostar 4,50 kronor mer i porto är det ju inte svårare att skicka till Irland.

Ni som tyckte att detta var alldeles för krångligt, hur skall man på ett enklare sätt utforma en återbetalningskampanj som tar reda på nödvändiga uppgifter och minimerar fusk? Man kunde slippa skicka in kupongen men så krånglig är väl inte just den saken så hur borde Canon ha förenklat resten? Hur skulle ni vilja ha det?

Inte krånligt för mig...tycker att det har varit bra info från Canon hela tiden...men ännu enklare hade det varit om man hade fått lämna kupongen direkt till butiken där man handlar...visst, köper man via nätet blir det problem...men varför "krångla" till det med papperskuponger när det redan idag finns ett utbyggt system där man fyller i kuponger via nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.