Annons

Canons blixtexponering suger

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel1210

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som tycker att Canons blixtexponering suger i jämförelse med Nikon? Har under massa år kört med en Nikon D2x och tillhörande blixt vad den nu hette (SB-80 kanske)?

Böt för ett halvår sedan till Canon 1D-mkIII och tillhörande blixt EX580II. Canons exponering är inte i närheten av Nikons, speciellt blixtexponering. Har testat alla varianter på spot, centrum etc. Visst kan man bränna av en blixt med FEL-knappen men det behövdes aldrig på Nikon-tiden.

Jag har senaste FW i huset, blixten gissar jag är up-to-date...
 
Konstigt, jag har inga problem alls med mina exponeringar, har en 30D med en 420ex.
Den gör precis som jag vill =)
 
Vill absolut inte verka pretto men har du testat en direkt jämförelse med Nikons pro-segment? Visst är jag lite petig med exponeringen men det känns så trist att gå NER i kvalitet när man byter till nyare utrustning. Kanske är det skillnad på 430/420 och 580? Har även testat med en annan 580 + 1D-mkIII. Samma sak.

Men absolut, blixten lyser ju upp, men den är långt ifrån så precis som Nikons prylar. En annan skum sak är bl.a. att när man riktar upp blixten 45-90° så blir bilden mycket mer blixtexponerad än om jag kör den rakt fram. Detta borde inte inträffa iom att det är iTTL. Om något borde det bli mörkare om t.ex mörka tak dödar ljuset och blixten orkar inte med.
 
Jag har en Canon 400D med 430EX och bilderna blir (nästan) alltid underexponerade.
Men det blir som regel bra med +1/2 blixt komp.
 
Jag är ingen expert på ämnet på jag måste ändå hålla med.

Jag plåtar rätt mycket blixtbilder med min Canon och i vissa situationer beter sig ettl-mätningen väldigt ojämnt, först bra nästa bild underexponerad nästa bild överexponerad osv... Trots motivet, miljö och kamera/blixt-inställningar är detsamma.

Visst, att använda FEL-knappen hjälper säkerligen att komma runt problemet, men hur kul är det om man ska bränna av 50 bilder på begränsad tid?

Jag har aldrig kört Nikon så någon jämförelse kan jag inte göra, däremot kan jag konstatera att ettl-systemet inte är klockrent. Tyvärr.
 
Tyvärr är inte Canons blixtsystem bra. Jag har alltid varit missnöjd mmed det. Precis som det skrivs här ovan får man inte sällan grovt ojämnt resultat mellan exponeringar som borde blivit likvärdiga.

Enligt mig är det Canons absolut svagaste punkt.

/Joakim
 
Spread the meassage så kanske det hamnar på priolista hos Canon. Som det är nu lever de på gamla meriter från den tiden de subventionerade utrustningen till världens pressfotografer.
 
Daniel, du är inte alls ensam om att tycka att Nikons blixtexponeringssystem är bättre. De har nu ganska länge haft det bästa blixtexponeringssystemet (även om många verkar önska att det skulle behöva vara något mindre krångligt att sätta upp ibland). Du har också rätt attityd - om vi användare har mod att uttrycka detta och skria lite grand, så kommer (förhoppningsvis) alla de andra märkenas system också att bli bättre.

En annan sak är förstås ifall enbart denna enda funktion kan göra det värt att byta till Nikon, alternativt komplettera med även en Nikon-utrustning. I vissa fall kan det förmodligen bli aktuellt.
 
Håller med, med Canon 400D + 430EX så får jag alltid ställa in +2/3 för att inte få underexponerat. Vid "fill-flash" (Av läget) så ställer jag ofta in -2/3.

Något för Canon att fila på, helt klart (kanske kan de också fundera ut hur auto-iso ska implementeras också). Nikon har 10ggr fler mätpunkter för exponeringen, det är kanske det som spelar in?
 
FlyerOne skrev:
Daniel, du är inte alls ensam om att tycka att Nikons blixtexponeringssystem är bättre. De har nu ganska länge haft det bästa blixtexponeringssystemet (även om många verkar önska att det skulle behöva vara något mindre krångligt att sätta upp ibland). Du har också rätt attityd - om vi användare har mod att uttrycka detta och skria lite grand, så kommer (förhoppningsvis) alla de andra märkenas system också att bli bättre.

En annan sak är förstås ifall enbart denna enda funktion kan göra det värt att byta till Nikon, alternativt komplettera med även en Nikon-utrustning. I vissa fall kan det förmodligen bli aktuellt.

Vet inte om jag är villig att byta tillbaka till Nikon för det. Hade jag vetat att D3:an skulle komma inom så kort tid hade jag inte bytt. Nu hoppas jag på att Canon ska kontra med nytt hus och ny blixt, då får min 1D-mkIII bli ett andrahus...
 
martin3 skrev:
Håller med, med Canon 400D + 430EX så får jag alltid ställa in +2/3 för att inte få underexponerat. Vid "fill-flash" (Av läget) så ställer jag ofta in -2/3.

Något för Canon att fila på, helt klart (kanske kan de också fundera ut hur auto-iso ska implementeras också). Nikon har 10ggr fler mätpunkter för exponeringen, det är kanske det som spelar in?

Problemet jag har är att den inte beter sig på samma sätt från gång till gång. Oftast underexponerar den, men ibland överexponerar den. Hopplöst att försöka hitta en gyllene medelväg. I mina unga dagar sprang jag runt å plåtade (vidrigt tråkiga) mingelbilder till en fotobok om Stureplan. De bilderna blev sjukt mycket bättre än vad min kamera i dag presterar. :(

Helt klart har Nikons mätpunkter med det att göra. Borde inte Canon ha industrispionerat på detta redan?
 
Kamran eller blixten....?

Har har kört 580EX på 20 och 30D; med samma erfaring av variabel blixtexponering.
Bytte till Metz 54AF4i; med ett mycket stabilare resultat.
Nu har jag i tillägg Metz 58 AF-1 på 40D; funkar Canon :)

2 reflektorer, svivel i alla lägen och den innbygda reflexskivan är oslagbar. E-TTL HSS talar med kamran.
Inget fel på priset heller.

580EX är min före detta nu.....
/Erik J
 
Re: Kamran eller blixten....?

fujicanon skrev:
Har har kört 580EX på 20 och 30D; med samma erfaring av variabel blixtexponering.
Bytte till Metz 54AF4i; med ett mycket stabilare resultat.
Nu har jag i tillägg Metz 58 AF-1 på 40D; funkar Canon :)

2 reflektorer, svivel i alla lägen och den innbygda reflexskivan är oslagbar. E-TTL HSS talar med kamran.
Inget fel på priset heller.

580EX är min före detta nu.....
/Erik J


Hmm... Kanske ska testa en sånn!
 
Kör EOS 400D + 430EX och det blir alltid underexponerat. Blir bra om man använder FEL-knappen men tycker det inte ska behövas. Ska ju va så bra med E-TTL och allt vad det heter.
 
Ronnie Edlund skrev:
Kör EOS 400D + 430EX och det blir alltid underexponerat. Blir bra om man använder FEL-knappen men tycker det inte ska behövas. Ska ju va så bra med E-TTL och allt vad det heter.

Exakt! Upp till kamp nu så vi slipper skämmas för våra undermåliga blixtar/kameror!
 
Kör ni alltid på helautoläge när ni fotograferar? De flesta kör väl inte med gröna rutan vid fotografering i naturligt ljus, så varför köra på total-auto vid blixtfoto?

Ovanstående är lite provocerande, men jag misstänker att en del klagomål på Canons blixtsystem beror på okunskap om hur det fungerar. Det kan löna sig att läsa på lite.

Här är en (mycket omfattande) lärorik webbsida om Canons blixtsystem. En del är irrelevant eftersom det behandlar A-TTL och TTL, men avdelningarna om E-TTL är läsvärda.
http://photonotes.org/articles/eos-flash
 
Inomhus kör jag oftast i M-läge när jag blixtrar (40D + 580 EX II).
Jag tycker resultatet blir bra nästan alltid. När det inte blir det ser jag oftast direkt varför, och inser att med en gnutta tankeverksamhet före knapptryck hade det varit lätt att ordna.
 
PMD skrev:
Kör ni alltid på helautoläge när ni fotograferar? De flesta kör väl inte med gröna rutan vid fotografering i naturligt ljus, så varför köra på total-auto vid blixtfoto?

Ovanstående är lite provocerande, men jag misstänker att en del klagomål på Canons blixtsystem beror på okunskap om hur det fungerar. Det kan löna sig att läsa på lite.

Här är en (mycket omfattande) lärorik webbsida om Canons blixtsystem. En del är irrelevant eftersom det behandlar A-TTL och TTL, men avdelningarna om E-TTL är läsvärda.
http://photonotes.org/articles/eos-flash

Ska du ut och fota i varierande miljö på t.ex ett event kan du inte direkt gå runt och köra manuellt på blixten. Det handlar om att fånga ögonblick, inte staga [stei:tja] bilder... Då gäller Av/Tv/M på kameran och en väl fungerande TTL på blixten för att vara snabb. Trust me, mina klagomål är nog inte baserade på okunskap. Låna hem en Nikonutrustning av god kvalitet så ska du se vad vi menar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.