Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons blixtexponering suger

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många och vilka fokuspunkter använder du?

Om man använder flera fokuspunkter så viktar kameran blixtexponeringen mot den AF-punkt som har låst närmast kameran.
 
Jag har testat i alla lägena men med samma resultat. Ska testa att låna in en Metz och se om jag har kvar samma defekter eller om den är lite mer välbyggd. Har även pratat med en del pro-fotohandlare men utan framgång...
 
PMD skrev:
Hur många och vilka fokuspunkter använder du?

Om man använder flera fokuspunkter så viktar kameran blixtexponeringen mot den AF-punkt som har låst närmast kameran.

Hade den gjort det hade jag varit nöjd då det ofta är fråga om människor i miljö, där skärpan ligger på just fejan. hade jag fotat albino i skidbacke eller svart man i kolgruva hade jag haft förståelse om jag fått under/överexponera, det hör liksom till ljusmätarens uppbyggnad, men mina bilder kan nästan kallas 18% svart så det ska inte vara några konstigheter.
 
Hej!

Upplever precis samma sak som du Daniel. Fotar en hel del på nattklubbar på helgerna och i sånna miljöer märker jag speciellt av hur bilderna blir felexponerade, främst under exponerade.

Min jobbar polare använder sig av d300 + sb 800 och skillnaden i exponeringen är stor till nikon´s fördel.

Visst går det oftast att fixa till om man fotar i RAW, men lite tidskrävande på 200 bilder efter en kväll i vimmlet!

/ Mikael
 
Om det åtminstone är konsekvent på vilket håll går det ju i alla fall att sätta en kompensering på motsatt håll, som utgångsläge.
 
PMD skrev:
Hur många och vilka fokuspunkter använder du?

Om man använder flera fokuspunkter så viktar kameran blixtexponeringen mot den AF-punkt som har låst närmast kameran.

Jag avänder Nikon och det tog ett långt tag innan jag insåg att det var just detta som felade för mig. Jag använde nästan alltid den mittre fokuspunkten, fokuserade på en person, riktade om tog kortet med resultatet att personen ofta blev överexponerad i olika hög grad.

/David

EDIT: Nu var det här iofs OT för det var ju inte detta problem trådskaparen hade.
 
Precis det du kom på att man inte ska göra, ska man inte heller göra med Canons blixtsystem. Då riskerar man felexponering.
 
PMD skrev:
Precis det du kom på att man inte ska göra, ska man inte heller göra med Canons blixtsystem. Då riskerar man felexponering.

...vilket som sagt inte är caset i mitt fall... tyvärr... hade varit skönt dock...

Well, vi får hoppas på bättre gear i framtiden!
 
Som switchare från Nikon till Canon (ja, det var kanske dumt i dagsläget) kan jag bara hålla med om att Canons blixtsystem är betydligt sämre. Exponeringen är en sak, men på alla Nikonhus utom D40 har man möjlighet att fjärrstyra den externa blixten och slipper därför investera drygt 2000 för en ST2 blixtsändare. Bekvämt och mycket bra.

Nikons bästa blixt SB800 är dessutom både bättre och billigare än Canons 580EX. Trist...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.