Annons

Canons 70-200/4,0, fast till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med, det är viktigt med metall.

Synd bara att plast i nästan alla lägen är bättre. Viggen var på sin tid, kanske är det fortfarande, världens motorstarkaste enmotoriga jaktplan. Byggd helt i metall och med 4 miljoner nit och skruvförband är konstruktionen bland det sexigaste man kan se i avskalad form ;-)

Så kommer Gripen, vet inte hur många nit och skruvförband det finns i den, men det är inte många. Det är limmad & tejpad!! plast, kevlar och kolfiber så långt ögat kan nå.

Hållbart som f-n, den världberömda rullningen vid landningen hade piloten aldrig överlevt i ett Viggen hur coolt det än är/var.

Nikon och andra skulle detaljstudera Audi som är världsmästare på att få plast att kännas lyxig :)

Det är helt olika krafter som sliter på flygplan och på objektiv, glöm inte det ;)

Edit: F,ö hade det varit trevligt med ett 70-200 utan VR, eller f4
 
Senast ändrad:
Kevlar och kolfiber är ingen plast utan armeringsmaterial i härdplast.

Ja ja, nu missar du ju poängen med flit.

Jag vet att det är så, har jobbat med att lägga, vakumsätta, baka, såga, fräsa och peta det ur näsan vid arbetsdagens slut.

Kråkorna ser ut som saltlakrits :)

Numera sitter jag på kontoret och är överlycklig över att jag slipper.
 
Det är helt olika krafter som sliter på flygplan och på objektiv, glöm inte det ;)

Edit: F,ö hade det varit trevligt med ett 70-200 utan VR, eller f4

Ett AF-S 70-200/2.8 helt enkelt. Hade ett en liten stund, jättefin men stor och tung.

Skulle kunna tänka mig att ha en igen.

Skulle vilja höra en rote Viggen dra på fullt igen oxo, det kommer nog aldrig hända.
 
Ja ja, nu missar du ju poängen med flit.

Japp... håller med

plaster är fantastiska material men på rätt plats, rätt tänkt och framförallt rätt gjort.
När plaster däremot bara finns för att göra konstruktioner produktionstekniskt billiga, då försvann känslan i produkten och det blev bara "billigt".
 
Japp... håller med

plaster är fantastiska material men på rätt plats, rätt tänkt och framförallt rätt gjort.
När plaster däremot bara finns för att göra konstruktioner produktionstekniskt billiga, då försvann känslan i produkten och det blev bara "billigt".

Hepp, precis min åsikt!

Behövde ja ju inte skriva det själv :)
 
Ni ville ha ett lätt objektiv ... men ni vill inte ha ett i plast? Ibland undrar man ju lite ...
 
Ni ville ha ett lätt objektiv ... men ni vill inte ha ett i plast? Ibland undrar man ju lite ...

Nä nu missade du någonting i vad jag menade i alla fall.
Jag vill inte ha objektivfattning i plast utan metall för där är metall bäst.
"Objektivröret" får gärna vara i kolfiber, eller något annat lätt och starkt. Där passar förmodligen "plast" bäst. Filtergängan måste vara metall för där är plast bara junk. zoom & fokusgrepp ska vara i gummi inte räfflad plast.
Det finns säker plats för självsmörjande nylonbussningar och annat oxo inne i objektivet.
Plastglas kan säkert också vara på sin plats där det är en tydlig fördel att ha det av viktskäl men inte om det försämrar de optiska egenskaperna.

Alla material har en given plats när man bygger prylar, är man snål blir det fel.

Sedan är ju en Nikon Nikkor 28/28 AIS asgrym att använda och det är mycket pga av de kompromisslösa materialval man gjort. Vilket inte var plast på den tiden.

Kompromisslöshet är tyvärr alltid förknippat med en stor hög pengar när det gäller prylar. Något jag inte har (buhu vad synd det är om mig)
 
Senast ändrad:
Vilket hål? Den som väntar på ett 70-200/4 VR lär vänta ihjäl sig. För proffs finns 70-200 VR och för amatörer finns 70-300 VR.

70-200 gluggen är ju bevisad kass på FF-kameror. Så för att matcha Canon, så kanske de släpper en ny version av 70-200/2.8 VR och en ny 70-200/4.0 VR. Oavsett vad, så blir det spännande att se vad som kommer förhoppningsvis redan i år.
 
70-200 gluggen är ju bevisad kass på FF-kameror. Så för att matcha Canon, så kanske de släpper en ny version av 70-200/2.8 VR och en ny 70-200/4.0 VR. Oavsett vad, så blir det spännande att se vad som kommer förhoppningsvis redan i år.

"Bevisat kass" Jag har då aldrig blivit missnöjd med FF och 70-200
 
"Bevisat kass" Jag har då aldrig blivit missnöjd med FF och 70-200

Okej...eftersom jag inte äger en sådan eller Nikon (än) så borde jag inte skrivit kass...men optimalt så passar den bäst på en DX-sensor det var det jag menade. En kompis kör den och han är inte 100 % nöjd med kantskärpan och vinjettering (i övrigt älskar han den). Kommer ändå att investera i en sådan om det inte kommer någon uppdaterat variant inom den närmsta tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.