Annons

Canonoptik på Nikon (PB-4)..hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Det finns inga adaptrar eftersom det knappast finns nån marknad för det med registeravstånd och hela den biten. Men finns det kanske nån Frankensteinmetod för att få på Canons objektiv på denna makrobälg med Nikonfattning?

Hade gärna provat 17-40/4 med tilt. Shift finns ju också på PB-4:an.

Allt går - det finns de mest udda adapterna på E-bay om man orkar leta. Men ofta är det enklare att köra med bara köpa ett billigt beg Canon-hus istället för just detta. Eller att använda gamla FD eller M42-objektiv med fördelen av enklare bländarinställning än vad du har med EF-optik på icke ef-hus. Visst KAN man blända ner EF-optik och låsa bländaren, men det är opraktiskt och försvårar focusering högst avsevärt att inte kunna justera bländaren. Helios -44 är ett snorbilligt, skarpt och väl fungerande objektiv för denna typ av övningar. Det kostar mindre än en Nikon-EF adapter...

Tanken är att i första hand testa 17mm med PB-4:ans tilt och shift. Sen kan det säkert bli fint resultat med 100mm-makrot jag har.

Ville jag göra det enkelt för mig så skulle jag köpa begagnad Nikonoptik =) Enda jag har med F-bajonett just nu är ett anamorfiskt Iscorama. Kanske inte det bästa för makro.

Finns det inte nån universalring eller liknande? Tejp är lite ostadigt.

Hej !

Utan att påstå nånting, borde det inte gå att använda mellanringar, jag menar, skaffa kenko el dyligt för Nikon och en för Canon, låna en av fattningarna till den andra.
Kanske går det, sen kvarstår det att få bländaren att fungera, den är ju elstyrd på Canon.

//MW

Det står still i huvet nu, men det skulle kunna fungera. Frågan är om gängorna har samma diameter på båda märkenas mellanringar. Jag har ett set för Canon från Kaffebrus, gängorna verkar vara 58mm.

Nån som kan kolla vad Nikon har?

Ni glömmer en sak.
Sätter man mellanring på ett objektiv så kortar man ner arbetsavståndet. Ju tjockare ring desto kortare arbetsavstånd. Med kort brännvidd behövs tunnare mellanring jämfört med längre brännvidd. Och på en vidvinkel på 17mm så har man verkligen inte mycket att spela på innan fokus har flyttat så nära att det hamnar bakom frontlinsen.

Prova med den tunnaste mellanring du har. Kanske är det för mycket även med den tunnaste. Och vad är då meningen med en tjock bälg?

Apropå ditt mellanringset så hoppas jag att det inte har 58mm gänga någonstans. EF bajonett ska det vara i båda ändar.

Hej !

Min tanke var att man skruvar bort objektivfattningen från en nikon-mellanring och sätter dit en Canon-fattning från en annan mellanring,
med lite (kanske lite mer ) tur
så passar den vid samma mellanringsfabrikat.
Om det går att få bländaren att fungera är mer oklart.

Iden var väl att sätta den på en bälg, så visst äter en mellanring på
minsta focuseringsavstånd, men det kanske acceptabelt vid ett sånt här prov.

//MW

Jo, jag förstod precis vad du menade, Magnus. Jag kanske får glömma 17mm, men jag vill ändå kunna köra mina EOS-objektiv med PB-4:an. Kamerorna är inga problem, den adaptern har jag redan.

Erik, det är EOS-fattning på ringarna, men även gängor så att man kan lägga till ytterligare ringar. På så sätt skulle man kunna byta fattning i ena änden. Själva ringarna som bajonetterna sitter på, lägger till ca 15mm.

Nu måste jag studera Nikonsystemet.

Det krävs nog en präst för att förena EOS-optik med Nikons F-bajonett. Nu har jag testat med mellanringar för båda systemen. Först slog jag i knät, så fort jag skulle börja. Sen när jag upptäckt att det inte är samma gängdiameter och börjar gräva fram step-up och down ringarna, så visar det sig vara 59mm(!) på ena bajonetten.

Kanske får lust nån dag och modifiera hela PB-4:an till Canon. Jag har ändå tänkt öppna upp frontstandarden och se vad det är som stoppar swing och shift-rörelserna. Känns som att de borde klara mer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto