Advertisement

Annons

Canonkamera för modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför köpa för dyr kamera samt objektiv,det är fotografen som sätter kvaliten på fotona.

Kör en Canon ESOS 50 D med Canon EFS 15-85 IS USM som tar fantasikt bra porträtt.

Det perfekta alternativet !!!! :)

Efter att ha gjort lite efterforskning skulle jag valt:
Kamera Beg Nikon D90, ca 3800kr?
Blixt, Nikon SB700 NY 2500?
Normalzoom, begagnad, Sigma 18-50/2,8 macro, el Tamron 17-50/2,8 version 1, eller Sigma 17-70 version 1. Ca 2200kr.
Porträttobjektiv.
Nikon 35/1,8 G NY 2000kr
Nikon 50/1,8 G NY 1800kr
=ca 12300kr

Fördelar.
Nikon har nya uppdaterade konstruktioner av de viktiga porträttobjektiven (har även sony, men inte canon).
Dessa objektiv presterar betydligt bättre på full öppning än de äldre konstruktionerna. Alltså blir det inte så viktigt med fullformat.

D90 är en väldigt bra kamera som inte är en begränsning. Lägger man för mycket pengar på kamerahuset blir det bara pengar kvar till "skitobjektiv".

Du kan senare uppgradera kamerahus till t ex fantastiska D7000. Uppgradera hus måste man hur som helst göra lite allt som oftast som digitalfotograf. Objektiven hänger däremot med väldigt länge. En D90 sjunker inte mycket i värde på 1-2 år. Och den gör ett superbra jobb tills du väljer att uppgradera.

Canon 5D är en underbara kamera som jag har använt mycket själv och älskat, men den har också sina brister.
1) den är gammal och de går sönder förr eller senare. Min la av helt plötsligt, utan anledning, och hela elektroniken hade pajjat, så det blev dyrare att laga än vad kameran skulle vara värd. 6000kr ink moms. En del ink mig hade också problem med avtryckaren. Alltså ett modellfel.

2) Den har ingen anti-damm funktion (självrengörande sensor), vilket är standard på lite nyare kameror t ex Canon 40D och nyare och på utmärkta Nikon D90. Anti-damm är inte 100%igt, men det hjälper mig mycket, och jag behöver inte lämna in kameran så ofta längre för rengöring. 5D hade dessutom problem med klet i kanterna på sensorn som gjorde det krångligt att rengöra själv. (Vet inte om alla hade det, men det var vanligt). Ska du utveckla ditt fotograferande och oftare byta objektiv, kommer det också mer damm på sensorn.

3) Den har ingen "live-view" funktion. Mycket användbart i vissa lägen.

Sammanfattningsvis är 5D fortfarande en bra kamera och ca 7500 för ett välvårdat ex i mycket bra skick är ett rimligt pris, men jag tycker det finns smartare val för dig. En beg Nikon D90 med några bra gluggar som är nykonstruerade (och inte som canons motsv som är 80-talskonstruktioner). Dessutom har sigma som lovordats en del här, enligt rykten också hart lite problem. 30/1,4 med skärpan, och 50/1,4 med fokusskift. De är dessutom dyrare än Nikon. För dig blir det också viktigt med en bra blixt, och Nikon SB 700 är en ny modell och ser ut till att vara en proffsduglig variant.

MVH

"Anti-damm är inte 100%igt, men det hjälper mig mycket, och jag behöver inte lämna in kameran så ofta längre för rengöring. 5D hade dessutom problem med klet i kanterna på sensorn som gjorde det krångligt att rengöra själv. (Vet inte om alla hade det, men det var vanligt)".

Att ta bort ev damm från sensorn är en baggis, inga problem och inte jobbigt.
Har nu 5D Mark II och får även rengöra den ibland med både borste och våtsvabbning, bl 16-22.
och jag är mkt noggrann och försiktig med mina grejer.

Kletet som nämns kunde vara olja i sensorns kanter och kunde ställa till problem
om man använde penslar och tryckte in borsten innanför kanten vid sensorn.
Man kan torrsvabba istället.

Jag har ingen aning om hur många gånger jag rengjort sensorer på både 5D mark I och Mark II,
Aldrig några problem, så det bör inte vara ett argument att inte välja 5D husen.

MVH Julle.

Efter att ha gjort lite efterforskning skulle jag valt:
Kamera Beg Nikon D90, ca 3800kr?
Blixt, Nikon SB700 NY 2500?
Normalzoom, begagnad, Sigma 18-50/2,8 macro, el Tamron 17-50/2,8 version 1, eller Sigma 17-70 version 1. Ca 2200kr.
Porträttobjektiv.
Nikon 35/1,8 G NY 2000kr
Nikon 50/1,8 G NY 1800kr
=ca 12300kr

Fördelar.
Nikon har nya uppdaterade konstruktioner av de viktiga porträttobjektiven (har även sony, men inte canon).
Dessa objektiv presterar betydligt bättre på full öppning än de äldre konstruktionerna. Alltså blir det inte så viktigt med fullformat.

D90 är en väldigt bra kamera som inte är en begränsning. Lägger man för mycket pengar på kamerahuset blir det bara pengar kvar till "skitobjektiv".

Du kan senare uppgradera kamerahus till t ex fantastiska D7000. Uppgradera hus måste man hur som helst göra lite allt som oftast som digitalfotograf. Objektiven hänger däremot med väldigt länge. En D90 sjunker inte mycket i värde på 1-2 år. Och den gör ett superbra jobb tills du väljer att uppgradera.

Canon 5D är en underbara kamera som jag har använt mycket själv och älskat, men den har också sina brister.
1) den är gammal och de går sönder förr eller senare. Min la av helt plötsligt, utan anledning, och hela elektroniken hade pajjat, så det blev dyrare att laga än vad kameran skulle vara värd. 6000kr ink moms. En del ink mig hade också problem med avtryckaren. Alltså ett modellfel.

2) Den har ingen anti-damm funktion (självrengörande sensor), vilket är standard på lite nyare kameror t ex Canon 40D och nyare och på utmärkta Nikon D90. Anti-damm är inte 100%igt, men det hjälper mig mycket, och jag behöver inte lämna in kameran så ofta längre för rengöring. 5D hade dessutom problem med klet i kanterna på sensorn som gjorde det krångligt att rengöra själv. (Vet inte om alla hade det, men det var vanligt). Ska du utveckla ditt fotograferande och oftare byta objektiv, kommer det också mer damm på sensorn.

3) Den har ingen "live-view" funktion. Mycket användbart i vissa lägen.

Sammanfattningsvis är 5D fortfarande en bra kamera och ca 7500 för ett välvårdat ex i mycket bra skick är ett rimligt pris, men jag tycker det finns smartare val för dig. En beg Nikon D90 med några bra gluggar som är nykonstruerade (och inte som canons motsv som är 80-talskonstruktioner). Dessutom har sigma som lovordats en del här, enligt rykten också hart lite problem. 30/1,4 med skärpan, och 50/1,4 med fokusskift. De är dessutom dyrare än Nikon. För dig blir det också viktigt med en bra blixt, och Nikon SB 700 är en ny modell och ser ut till att vara en proffsduglig variant.

MVH

Tack så jättemkt! Var ett superbra svar som fick mig att förstå lite mer =)
Jag har lite frågor om det är okej.

Hur kommer det sig att ni tycker man ska ha ett fast objektiv för modellfoto? vill gärna veta hur ni tänker.. :)
Jag tycker det var en bra idé du hade med att köpa lite billigare kamerahus och bättre objektiv.

Jag vill gärna kunna fota allt möjligt och ha objektiv dom passar iaf Modellfotograferingar (inte i studio utan typ pinup bilder vid havet osv.. gillar att fota ute!) och vimmelbilder då det ger en bra slant i plånboken plus bröllopsbilder.. bilder med rörelse :)

Passar objektiven du har tipsat om till det? Är dom bra nog? Tex för vimmelbilder behöver jag ett som klarar av mörkare miljöer så som krogen. (Och bra blixt självklart)

Innan har jag haft en D50 som inte var särskilt bra så jag är rädd att göra samma misstag igen med en NIkon.. Dock kan den ha varit defekt.

Hur kommer det sig att ni tycker man ska ha ett fast objektiv för modellfoto? vill gärna veta hur ni tänker.. :)

Det främsta skälet brukar vara att fasta objektiv har större största bländaröppning än vanliga zoomar, en stor bländaröppning kan användas för att få kort skärpedjup vilket ofta framhäver motivet på ett snyggt sätt (oavsett om det är i studion eller ute på plats).

Man kan inte riktigt jämföra en Nikon D90 med en Canon 5D eftersom 5D har en fullformatssensor. Men det finns en uppsjö begagnade utmärkta kameror att välja bland.

Du behöver heller ingen normalzoom om du ska fota porträtt.

När kameror laddades med film var själva filmrutan som belystes oftast 24mmx36mm. Det är den storlek på sensorn i digitala systemkameror som kallas FF = fullformat. D v s lika stort som innan. Vanligast idag i systemkameror är APS-C storlek, d v s Nikon/Pentax/Sony 16mmx24mm och Canon 15mmx22,5mm. Dessa säger man också har 1,5 gånger crop-faktor, respektive 1,6 gånger cropfaktor.

Om du hade 18mm-55mm zomm på din D50, så måste du ha ett 1,5x18-1,5x55 = ca27mm-82,5mm objektiv för att få samma bildvinklar på en FF kamera (t ex 5D). Många pratar FF brännvidder när de säger att ett 85mm objektiv är perfekt för porträtt. Det betyder att de tycker att ca 55-60mm är perfekt på en Nikon D5100/D90.

Egentligen finns det dock inget som säger att en sensor måste ha den storleken. Det finns fördelar och nackdelar med stora (och små) sensorer.

Fördelar med stor sensor kan vara: I vissa fall bildkvalitet, lågt brus, bättre möjlighet till kort skärpedjup.
Sedan blir resultaten av optik lite olika beroende på sensorstorlek också. En fördel är att den ofta kan få bättre bildkvalitet ur ett och samma objektiv (centrumskärpa och även i kanterna lite nedbländat), än en mindre sensor.
Men samtidigt blir kvaliteten lite sämre på andra sätt. Distorsion, vinjettering, kantskärpa vid stora öppningar. Dessutom blir det svårare att få till ett långt skärpedjup(inget egentligt problem men krävs lite tillvänjning). Med mindre sensor blir kamera och objektiv ofta mindre, lättare, billigare och trevligare att ha att göra med. Dessutom är bildkvalitén från en ny mindre sensor (Nikon D5100) bättre än en gammal stor (Canon 5D).

En del objektiv passar både till FF och APS-C, men objektiv som heter DX på Nikonspråk passar bara till kameror med mindre alltså APS-C sensor.

På Canonspråk är EF objektiv som funkar på båda, medan EF-s bara funkar på APS-C.

FF kameror är Canon 1Ds I till III, samt 5D och 5DmkII. Nikon D3, D3s, D3x och D700, Sony 900 och 850.
Canon 1D är en udda variant med ca 1,3 x cropfaktor.
Resten är APS-C kameror.

Förutom olympus, panasonic 4/3 och micro 4/3 kamerorna som har ännu lite mindre 13mmx18mm 2x crop sensor.

Senast ändrad:
Utrustningen jag föreslog valde jag objektiv som passar till det du sa. En bra ljusstark zoom, perfekt till mingel, bröllop och allt annat, + de två fasta brännvidderna dill porträtt.

Sedan är det ju lite svårt att trycka in den ultimata proffutrustningen i en bydget på 12.000kr.

Som optimal utrustning hade jag valt, D7000 + Sigma 17-50/2,8 OS + SB 900, för allround och vimmel.
= ca 20.000kr.
+ D3x + 24-70/2,8 och 70-200/2,8 VR + 16-35/4 VR + 50/1,8G + 85/1,8 + 105/2,8 VR macro + SB 900
= ca 100.000kr

Totalt 120.000kr.

Tänk på att ett reservkamerahus nästan är ett måste om du tar uppdrag. (Tyvärr, kameran pajjade vi få ta bröllopet en annan dag ;-). I början kan man låna av en kompis. Men börjar du med D90 blir den reserv när du uppgraderar med D5100/D7000, eller vad det nu blir.

Ska du börja med 5D blir det svårt. Dyrt med 2 FF hus (5D mk II kostar ca 20.000 idag) eller om du väljer enklare APS-C som reserv, så får objektiven lite konstiga brännvidder.

Förslaget som jag gav fyller nästan samma behov för 10% av priset som den stora proffsutrustningen. Dessutom slipper du ryggskott. Med en liten smidig utrustning blir man rörligare och mer kreativ och produktiv. Med en stor utrustning lägger man lätt för mycket energi på att släpa 15-20kg grejor, och blir hindrad (bromsad) i fotograferandet (såvida man inte har en stackars assistent som agerar packåsna). Varför trot du proffsassistenterna har så snygga muskulösa armar? ;-) hehe...

PS, jag nästan säker på att din kamera inte var defekt :) Det krävs en del kunskap att få tekniskt bra bilder. Sedan underlättar bra objektiv också. För porträtt kommer du inte undan 35/1,8, 50/1,8, 85/1,8.

Det enda problemet med dina gamla grejor var objektivet. Det är inte särskilt bra. Man kan säga att det går att förbättra kvalitén på bilderna i två steg. Kanske ca 50% genom bra kamera och objektiv, resten ca 50% genom kunskap.

Kolla betydelsen av ISO, stativ, optiska fel (bländare, kontrast, vinjettering, kromatisk aberation, ströljus mm), skakningsoskärpa, underexponering, val av fokuseringsinställning, fotografens position(hur man håller kameran) osv.

Dessa brukar vara de områden som påverkar bildkvalitén, och där tekniskt duktiga fotografer skiljer sig från resten.

Sedan är inte teknik allt. Ofta tycker jag att den estetiska/konstnärliga aspekten är viktigare, men bäst är ju om man behärskar båda.

Lycka till !!!
Peace out

Utrustningen jag föreslog valde jag objektiv som passar till det du sa. En bra ljusstark zoom, perfekt till mingel, bröllop och allt annat, + de två fasta brännvidderna dill porträtt.

Sedan är det ju lite svårt att trycka in den ultimata proffutrustningen i en bydget på 12.000kr.

Som optimal utrustning hade jag valt, D7000 + Sigma 17-50/2,8 OS + SB 900, för allround och vimmel.
= ca 20.000kr.
+ D3x + 24-70/2,8 och 70-200/2,8 VR + 16-35/4 VR + 50/1,8G + 85/1,8 + 105/2,8 VR macro + SB 900
= ca 100.000kr

Totalt 120.000kr.

Tänk på att ett reservkamerahus nästan är ett måste om du tar uppdrag. (Tyvärr, kameran pajjade vi få ta bröllopet en annan dag ;-). I början kan man låna av en kompis. Men börjar du med D90 blir den reserv när du uppgraderar med D5100/D7000, eller vad det nu blir.

Ska du börja med 5D blir det svårt. Dyrt med 2 FF hus (5D mk II kostar ca 20.000 idag) eller om du väljer enklare APS-C som reserv, så får objektiven lite konstiga brännvidder.

Är det stor skillnad på D90 och D7000? Om du skulle sätta ihop ett paket med en ny D90 och två objektiv + en blixt vad skulle det vara då? (inom en ok prisklass) typ ett bra allround objektiv som jag även kan använda till vimmel osv och ett för rena modellbilder? kanske är för lite..

Jag kollade på "modellfotokategorin" på cyberphotos objektiv men alla dom är helt manuella och det har jag inte fotat med innan. finns det inget fast bra modellobjektiv som inte bara har manuell fokusering?

Det är skillnad, ja. Men man ska sätta saker i ett perspektiv. Om man säger att man har en skala från 1 till 10. Där betyg från 6 och uppåt räcker för proffsfotografer. Då vill jag påstå att D90 får 7,5 i betyg och D700 får 8,8. D50 får 5, D3x få 9,8. Canons första billiga 300D får 3.
Så ser du skilnaderna ungefär.

D7000 har en generation nyare sensor. Klart lite bättre. Men ska man jämföra så är D90 lika bra som Canon 60D. Man behöver inte alltid det bästa. Speciellt eftersom det med din budget inte blir kvar så det räcker med det riktigt viktiga. Objektiv, blixt, minneskort, stativ och annat lösgodis.

Allt nytt.... hmmm.... jag gillar inte att köpa allt nytt för det finns så mycket fint begagnat mycket billigare. Men OK.... D90 + Tamron 17-50/2,8 version 1, + Nikon 50/1,8G + SB700 = ca 13.000 på billigaste stället.

Fast det är klart. Vill du ha lite finare och nyare grejor, är nog Sony Alfa 580 också en kamera som man bör titta på. Bra, ny sensor, inbyggd bildstabilisering i kamerahuset, vikbar skärm. Flera smarta funktioner, panorama, HDR mm. Har också fina nykonstruerade 35/1,8 och 50/1,8 i sitt sortiment. Så nu kommer jag inte skriva mer i denna tråden. Ha det gott, och lycka till. Kanske bättre val än en ny D90.
Ligger föresten en Canon 40D + Tamron 17-50/2,8 och 50/1,8 för 7000kr här på annonssidan. Låter vettigt. Ett billigare alternativ. Bara att komplettera med en 430EX (ca 2400kr).

Tack du är verkligen grym på kameror! Har beställt en nikon D90 nu :) och ett nikon 50/1,8 objektiv och ett tamron 27-50 objektiv och en blixt - sb 700.. Hoppas jag klarar mig ett tag på detta iaf för det var allt jag hade råd med denna gången=) Har ju lite att experimentera med nu.jag är så skraj att köpa begagnat så det fick bli nytt denna gången. sen finns det nästan inget beggat här uppe i norr där jag bor.. :)

tack för all hjälp =)

För att balansera kostnadsbilden i denna tråd

jag har Canon EOS 50D. Canon 50 1.4, Canon 15-85,Canon 70-300,Blixt 430

klarar mig utmärkt med denna utrustning i dom flesta lägen och dyrare behöver det inte vara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar