Annons

Canonhus, 2xobjektiv, väska, minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Cir0w

Medlem
Ska köpa ett Canonhus. Den "ska" inte ha videoinspelnings funktion, så jag har kollat på Canon 400D och 450D - men säljs de inte längre? Så har ni några andra tips? Annars får det bli en 500D eller 1000D.

Sen ska två objektiv inhandlas. Dels ett kitobjektiv 18-55mm och ett tele 70-300mm - båda med IS. Tänkte köpa ett kamerahus+objektiv kit samt komplettera med detta.

Sen vet jag inte riktigt vilken väska jag ska köpa. Jag vill att kamerahus med ett 70-300mm ska få plats i den. Kanske även kitobjektivet - men inget måste. Sen ska det ha en utformning så att objektivet riktas nedåt. Alltså något i stil med denna - dock vet jag inte om ett 70-300mm går ner i den? Sen ska det inte vara någon "stor" väska, utan lite diskret som den jag länkade till.

Allt som allt ska det hamna kring 10000kr. Därför vill jag helst inte gå upp i Canons kamerahus modeller, eftersom det inte handlar om proffsfotografering samt att ett 70-300mm är viktigt.

Allt som allt ska det hamna kring 10000kr. Därför vill jag helst inte gå upp i Canons kamerahus modeller, eftersom det inte handlar om proffsfotografering samt att ett 70-300mm är viktigt.
Man behöver inte hålla på med "proffsfotografering" för att ha glädje av ett riktigt bra kamerahus. Du kan få 50D med 18-55 IS och 55-250 IS för under 10000 kr.

Det finns för 9999 men det finns 500D i´samma objektiv i paket för 7999. Båda hos Rajala och starkt prissänkta.
Ja, båda verkar riktigt prisvärda.

Jag kan bara upprepa ett slitet råd: känn på och jämför kamerorna i verkligheten. Sökare, reglage, hanterbarhet osv. När jag själv stod i samma situation för ett par år sedan tog det bara några sekunder att välja mellan billigare och dyrare kamerahus. Trots att det sedan tog lite användning innan jag insåg så väsentliga skillnader som t ex den dyrare kamerans (numera helt oundgängliga) c-lägen.

Tack för svaren, men jag skulle ha ett 70-300mm objektiv och inte 55-250mm...

Och så är den andra frågan: Passar väskan jag länkade med ett 70-300mm?

Nej det passar inte ! Om du tittar på bilden så är det precis kamerahuset går ner ! Du måste ha en fotoryggsäck eller en större väska ! Sen att köpa en kamera utan filmfunktion är idag nästan omöjligt eftersom det blivit standard,gör som jag-strunta i att använda funktionen om du inte är intresserad av filmning.

Senast ändrad:
Jag vet att 500D filmar i full-HD - har en själv :) men jag köper till mina föräldrar och det känns fel att lägga pengar på en funktion som man inte kommer använda. Men eftersom det inte verkar finnas annat, så får jag ju t.ex köpa en 500D vilket jag nämnde tidigare.

Finns det någon annan väska som klarar av ett kamerahus + 70-300mm? Och som har objektivet nedåt i väskan... helst ingen ryggsäck, "utan så smått som möjligt".

Edit:
Funkar t.ex den här?

Senast ändrad:
Tack för svaren, men jag skulle ha ett 70-300mm objektiv och inte 55-250mm...
Varför?

Canons 70-300 är mycket tyngre, större och dyrare än 55-250, men inte speciellt mycket bättre. Och tråkigt nog är det nog som sämst just på 300 mm -- klart sämre än 55-250 är på sin max-brännvidd. Så om man inte ska använda objektivet på en FF-kamera har jag svårt att se något vettigt skäl att köpa 70-300.

500D med 18-55 IS på MediaMarkt 5990kr
70-300 IS på Rajala 4550kr
55-250 IS på Rajala 2400kr

500D+18-55IS+55-250IS på Rajala för 7990kr är onekligen ett kalaspris om du kan leva utan de 50mm som saknas, i övrigt ett bra objektiv.

Det ger dig 2000kr över till väska och skulle kunna generera ett 50/1,8 II att stoppa i väskan. Kanske lilla icebreaker från cyberphoto.

Du ska ju såklart ha 70-300:an om du nu kikat in dig på den, men jag blir ju såklart nyfiken på varför du väljer bort 55-250 som i kit med 500D ger dig ett kalaspaket?

Annars finns filmfria 450D med 18-55IS kvar i lager för 5990 på några ställen.

ErlandH:
Jaha, jag är lite nybörjare på detta område. Anledningen till att jag ville köpa ett 70-300mm är att jag själv har en 500D med ett 18-55mm IS... men är besviken på att den inte kan zooma så mycket som jag vill att den ska. Skulle t.ex ta kort på några änder när jag var ute och seglade och de blev rätt små :p Så tanken är att jag också kan få låna detta objektiv. För jag vill kunna ta kort på djur ute på savannen etc.

Så efter det du nämnde så verkar det som att ett 55-250mm är ett bättre alternativ.

Vad menas med FF-kamera?

Third eye:
Det verkar bli ett 55-250mm trots allt. Men vad gör ett 50/1,8 II objektiv? Är det ett makro? Och det kommer väll inte fungera bra eftersom kamerahuset på en 500D inte har IS.

--------------------

Skulle någon kunna skicka länkar på väskor gjorda av Tamrac och Lowepro på Rajala, som det går att ha 500D+18-55mm och 55-250mm i?
Edit: Hittade dessa två: nr1, nr2. Vilken är det som gäller?

Vilka filter är det som passar till 18-55mm och 55-250mm på Rajala? Det ska endast vara som ett skydd (genomskinligt, släppa in ljus). Kan själv bara hitta "Pro"-skydd som inte kostar den hundring/styck som jag tänkt spendera på skydden..

Senast ändrad:
Vad menas med FF-kamera?

Skulle någon kunna skicka länkar på väskor gjorda av Tamrac och Lowepro på Rajala, som det går att ha 500D+18-55mm och 55-250mm i?

Vilka filter är det som passar till 18-55mm och 55-250mm på Rajala? Det ska endast vara som ett skydd (genomskinligt, släppa in ljus). Kan själv bara hitta "Pro"-skydd som inte kostar den hundring/styck som jag tänkt spendera på skydden..
1. Det är kameror som Canon 5D och Canon 1D, med större bildsensor (24x36 mm). På de kamerorna kan man inte använda EF-S-objektiv som 18-55 och 55-250.
2. Att hitta passande väska är, enligt min erfarenhet, svårt utan att se dem irl.
3. Om man ska ha filter (ofärgat eller uv) på objektiven är en ständig diskussionsfråga, själv tycker jag det är en bra idé. Men de flesta är nog överens om att om man ska ha det så ska de vara av bra kvalité. Jag tror att Hoya HMC-serien är det mest prisvärda (dvs billigast bland de bra) man kan hitta. Kostar runt 200 kr.

Jag vet att 500D filmar i full-HD - har en själv :) men jag köper till mina föräldrar och det känns fel att lägga pengar på en funktion som man inte kommer använda. Men eftersom det inte verkar finnas annat, så får jag ju t.ex köpa en 500D vilket jag nämnde tidigare.

Finns det någon annan väska som klarar av ett kamerahus + 70-300mm? Och som har objektivet nedåt i väskan... helst ingen ryggsäck, "utan så smått som möjligt".

Edit:
Funkar t.ex den här?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=540019900B

Denna rymmer huset ditt, samt gluggar samt lite till. Ganska liten och behändig. Har haft en själv men
bytt pga svällande utrustning.

Ett annat sätt är att testa t ex lowepros eller katas väskväljare. bägge lev har såväl ryggor som andra väskor.

www.lowepro.com resp www.kata-bags.com

Nu vet jag inte var du bor , men om du bor i närheten av exvis Stockholm, så är t ex Rajalas stockholmsbutik välförsedda med väskor, om du vill provpacka.

Det gäller även Scandinavian Photo, Kameradoktorn samt Japan Photo, speciellt deras flaggskeppsbutik på Kungsholmen.

Senast ändrad:
Om man ska ha filter (ofärgat eller uv) på objektiven är en ständig diskussionsfråga, själv tycker jag det är en bra idé. Men de flesta är nog överens om att om man ska ha det så ska de vara av bra kvalité. Jag tror att Hoya HMC-serien är det mest prisvärda (dvs billigast bland de bra) man kan hitta. Kostar runt 200 kr.

Jag hittar inga genomskinliga Hoya HMC hos rajalacamera.se , som ligger på kring 200kr. Är dessa helt genomskinliga (ingen färg): ex1 , ex2? Och vilken storlek på filter är det jag ska ha på 55-250mm objektivet? Är det också 58mm?

Och vad gör denna? Är det ett makro? Och jag har en 500D.. det kommer väll inte fungera bra, eftersom den inte har IS?

Jag hittar inga genomskinliga Hoya HMC hos rajalacamera.se , som ligger på kring 200kr. Är dessa helt genomskinliga (ingen färg): ex1 , ex2? Och vilken storlek på filter är det jag ska ha på 55-250mm objektivet? Är det också 58mm?

Och vad gör denna? Är det ett makro? Och jag har en 500D.. det kommer väll inte fungera bra, eftersom den inte har IS?

Det torde väl fungera alldeles utmärkt, fast du får ett bildutsnitt eller bildvinkel motsvarande 80 mm. (1,6*50).

Det är inte något makro. Skall du ha makro i den brännvidden finns t ex EF 50 2,5 eller varför inte EF-S 60 2.8?

Jag antar du syftar på EOS 500D och inte Canons närbildslins.

De båda filter du länkat till är gråfilter, det du är ute efter är nog snarast uv-filter (eller helt ofärgade, men det är nog lättare att hitta uv). Exakt vad som finns hos Rajala vet jag inte, men det finns ju fler butiker! ;-)

Det du länkar till i slutet är ett ljusstarkt 50 mm-objektiv. Det funkar alldeles utmärkt vid rätt tillfällen, även om det hade varit ännu bättre med IS.

ErlandH:
Jaha, jag är lite nybörjare på detta område. Anledningen till att jag ville köpa ett 70-300mm är att jag själv har en 500D med ett 18-55mm IS... men är besviken på att den inte kan zooma så mycket som jag vill att den ska.

Det är väldigt stor skillnad på 55 och 250 mm brännvidd, men nästan ingen skillnad alls mellan 250 och 300 mm.

Ett "enkelt" sätt att förstå skillnaden mellan brännvidder är att tänka att du delar bilden i sökaren mitt itu på både höjd och bredd, du får då fyra lika stora bitar, att gå från hela bilden till motsvarande utsnitt som en bit (1/4 av bilden) kräver då en fördubbling av brännvidden. Vill du ännu närmare delar du den tänkta bilden i fyra delar igen för ytterligare en fördubbling, om vi tänker oss följande serie: 50, 100, 200 och 400 mm ser du förhoppningsvis att 250 och 300 ligger ganska nära varandra.

Som lite överkurs kan det vara bra att känna till hur du får "mellansteget" två bitar (1/2 av bilden), du multiplicerar då aktuell brännvidd med 1,4. Vilket ger oss serien 50, 70, 100, 140 , 200, 280, 400 mm. Som du ser ligger då både 250 och 300 mm ganska nära "mellansteget" 280 mm.

Det fungerar naturligtvis likadant åt andra hållet, vill du få med fyra gånger så mycket som du ser i sökaren får du halvera brännvidden. (Är kanske inte lika lätt att visualisera.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar