Halloj. Valde en Canon 450D i början av 2008 och är iofs helt nöjd. MEN. Hade jag valt idag med samma kriterier som var viktiga för mig hade det blivit en D90. Nu är jag helt inköpt i Canon så det är inte aktuellt för mig.
Men här är de fördelar/skillnader mot D90 jag skulle tänka på som en 450D inte har:
- Riktigt bra skärm, samma stlk men 920.000 pixels (som 50D tex)
- Hyllad 12MP sensor, lillebror t D300 - ok teoretiskt, men varje sak som gör att man inte kan skylla på kameran för sämre bilder är bra
- Filmning (ok, om 1-2 generationer är den bättre och mer användbar än nu, men det finns i kameran iaf)
- Tillgång till marknadens bästa walkaroundobjektiv (för crop) - 16-85VR (Nikkor), Canons 17-85IS är mediokert i jämförelse
- Prisma ist.f. spegelsökare (inte så himla stor skillnad - men förvisso en skillnad)
- Snäppet större kamera förvisso, men inte pluffsig a'la 40D/50D
- AF (speciellt på stora F) är en issue på Canons, verkar vara mindre utbrett hos Nikon.
De två andra alternativen går helt bort, av pris och/eller prestandaskäl. Canon 450D (6500
levererar bättre på de flesta punkter (alla mot D80 som är ålderdomlig i sammanhanget). D5000 är ett dyrare nerköp förutom filmningen då...men skulle lätt välja 500D framför den.
Tycker jag iaf