Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon1d mark III ingen skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodor Möller

Aktiv medlem
En kompis till mig har problem med skärpan på sin 1d mark III.

Den ger aldrig skärpa ens manuellt.

Det är den andra av samma modell som det är problem med.
Det ser nästan ut som om bilderna är tagna genom ett fönster.
Linserna är av toppklass och på en annan Canon ger linserna absolut skärpa.


Någon som har erfarenhet av detta och vet vad problemet är?



Tedde
 
Ser med spänning fram emot bilden.. att inte kunna få skärpa ens med manuell fokus låter ovanligt.
 
Vi har varit ute och plåtat i fjällen i mjölkväder och det verkar som något sitter löst.
I mellanåt verkar det kunna bli ganska skarpa bilder och för det mesta blir det oskarpt.

Testade själv och fick skärpa med slutartid 150% av brännvidden och bländare 11 med is objektiv. lägsta bländare och slutare 100% av brännvidden fick jag ingen godtagbar bild av.

Objektiv och kamera har tidigare varit inne hos Canon på justering.


Inge kul!

Hon kommer att lämna tillbaka kameran i veckan och hoppas byta till en 5D.

Tedde
 
Jag gissar på skit bakom spakarna, som vanligt. Har du verkligen inga bildexempel? Det är ju helt omöjligt att veta vad det är för fel annars. Det kan vara allt från snor på sensorn till feljusterad autofokus eller helt galet handhavande.

"Min cykel rullar inte, vad är det för fel?" Eeeh, ja...
 
Vi har varit ute och plåtat i fjällen i mjölkväder och det verkar som något sitter löst.
I mellanåt verkar det kunna bli ganska skarpa bilder och för det mesta blir det oskarpt.

Testade själv och fick skärpa med slutartid 150% av brännvidden och bländare 11 med is objektiv. lägsta bländare och slutare 100% av brännvidden fick jag ingen godtagbar bild av.


Slutartid? ISO? Vilken fokuspunkt?
 
Som "Makten" sa, skit bakom spakarna, eller som jag brukar säga "Error 43" (användaren står för nära).
Jag antar att du med "bra linser" menar bra objektiv, linser är ju dom glasbitarna som sitter i objektivet!

Hur var det bilderna, det är ju ett par dagar sedan, är det så svårt att få fram något som går att visa?
Ge oss en möjlighet att hjälpa dig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.