Annons

Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Jag har just nu en Canon Powershot S3 IS, men vill ha en system kamera. Har haftnna i fyra år nu så känner att ja vill gå vidare.
Så ni som har förslag på en bra system nybörjar kamera.
Jag är fortfarande på nybörjar nivå eller hobby nivå om man säger så. Därför ska den vara en lätt nybörjar kamera.
 
Jag har just nu en Canon Powershot S3 IS, men vill ha en system kamera. Har haftnna i fyra år nu så känner att ja vill gå vidare.
Så ni som har förslag på en bra system nybörjar kamera.
Jag är fortfarande på nybörjar nivå eller hobby nivå om man säger så. Därför ska den vara en lätt nybörjar kamera.

Canon 450D tycker jag är en bra nybörjar kamera (den passar iallafall mig väldigt bra), har haft den i 1år nu och känner inte att jag behöver byta upp mig än.
Men det är i princip den ända kamera jag har testat så vet inte om den är lättare eller svårare än någon annan :)
 
Ska det vara en systemkamera blir den inte enklare att förstå sig på än en 450D. Känner du ingen som har en 350D/400D/450D som du kan låna och prova på några timmar eller dagar? Det ger mer än att läsa broschyrer.
 
Tycker det inte finns "nybörjarekameror". De flesta kameror har helautomatiska lägen förutom de allra dyraste.

Tycker det viktigaste att man klämmer och känner för att hitta en kamera som känns bra att fotografera med. Sedan är det en kostnadsfråga och då får man fråga sig vilka finesser man vill ha (även i framtiden) och vad man kan klara sig utan.

/Gunnar
 
Jag har just nu en Canon Powershot S3 IS, men vill ha en system kamera.
Du har en rätt bra kamera redan så som du har det. Jag kikade lite på dina bilder och du är duktig.

Så fundera på hur mycket du värdesätter Canons menysystem. Gillar du det så kan det vara värde i att kika på deras program. Då kommer du att känna igen dej i alla funktioner och reglage och när du så småningom lärt dej dom i din systemkamera så kommer du kanske att veta hur du ska bära dej åt för att krama fram ytterligare en liten gnutta ur din kompakt - för det är allt annat än en dålig kamera.

Nästa sak du kan fundera på är hur du vill använda kameran. Vill du kunna vara ute med den även om vädret är lite si och så? Duger det bra med en vackert-väder-kamera?

Låt säga att det är Canon du går på så är de som heter tre siffror och ett "D" (350D, 400D, 450D och 500D) inte vädertätade. Bra kameror men inte regn och rusk. Två siffror och ett "D" (20D, 30D, 40D och 50D) är vädertätade. Dessutom är de tvåsiffriga aningen snabbare vid serietagning, om nu det är av värde för dej. Med en 40D och uteslutande L-klass på optiken så har du en fantastisk kamera att ha med överallt. Även om det duggregnar lite.

1000D har jag inte nämnt mest för att jag inte funderat så mycket på den.

Övriga modellprogram kan jag inget om, dessvärre. Canon har varit bäst i klassen när det gäller bildbrus vid höga ISO men nu sedan Nikon lanserade D90, D300 och D700 så har dom klivit fram en hel del. Nikon D90 och min Canon 400D upplever jag som jämnvärdiga. Dock är Canon 50D (och troligen även 500D) ytterligare något vassare, verkar det på de bilder jag sett - om man nu värdesätter den egenskapen.

Olympus har egenskapen att kamerahusen är små - vilket kan ha vissa fördelar i vissa sammanhang. Små händer och liten väska ex.vis.

Panasonic gör en märklig grunka (DMC-G1) som jag mest bara kliar mej i huvudet över. Den har inte optisk sökare vilket gör att jag betraktar den som en lite smartare kompaktkamera (säkert jättebra sådan) med utbytbara objektiv.

Pentax och Sony kan jag inte så mycket om.

Men nåt sånt som skräp tillverkas inte alls bland systemkameror. Kläm och känn! Botanisera i menysystem och reglage! Den kamera som känns bäst ska du köpa.

Personligen tror jag att du skulle må bäst med en Canon 40D (eller ännu hellre 50D) i din hand. Men det finns som sagt andra att kika på också. Fundera på det där med vädertätning. Det steget kostar en slant eller två extra oavsett fabrikat. Man får lite annat "lull" på köpet när man tar det klivet men vädertätningen är nog största nyttan för de flesta. Seriebildsprestanda är i och för sej inte att förakta men kanske inte alltid det primära.
 
Varken 40D eller 50D har någon vädertätning att tala om. Det får man upp till yrkeskamerorna i 1D-klassen för att få.

Lite extra dammskydd finns på 40D/50D.
Däremot är de inte lite, utan snarare mycket snabbare på seriebildtagning än vad exempelvis 450D är. Om nu det är något man värdesätter. Bättre autofokus har de också.

Dessutom vill jag påstås att det finns visst nybörjarkameror. Bara för att det finns en grön ruta på allt utom 1D så innebär det inte att alla är nybörjarkameror. Det är bara att titta på hur många olika inställningsmöjligheter det finns att botanisera bland, så ser man att de lite mer avancerade modellerna kräver att man lär sig mer, om man ska ha någon nytta av finesserna.
 
Det där med vädertätning ska man nog inte hänga upp sig på -- speciellt inte när man köper sin första systemkamera... Alla moderna kameror tål en hel del "regn och rusk" (annars skulle vi t ex ständigt se trådar här på FS som handlade om vattenskadade kameror). Men om man vet att man ibland måste fortsätta fotografera, helt utan skydd, trots att det är skyfall så kanske man ska fundera på "vädertätade" modeller.
 
Hade själv just en S3 IS innan jag köpte en 450D. Det var S3:an som fick mig bli intresserad av fotografering igen :)

Canons "enklaste" heter 1000D och är i princip en strippad 450D. 500D är rätt och slätt en uppgraderad 450D. Har du roat dig med att utforska menyerna i din S3 IS får du roligare och mer att växa i med en 450D el. 500D.

Din S3:a filmar utmärkt DVD-kvalitet, det kan inte 450D men däremot 500D. Ingen XXD kamera har filmning ännu om du tycker det är viktigt.

Det är rätt svårt att klassa kameror, 450D är nog att betrakta som en avancerad amatör-DSLR. Den går att växa i, men såklart finns samma automatiklägen som på 1000D (eller för den delen 50D). Överväger du 500D också så råder jag dig lite motvilligt att undersöka Nikon D90 också. Dom är i samma prisklass.

En sak till, bilderna från en DSLR förväntar sig nästan att du bildbehandlar dom på något sätt. Jämfört med S3 (6MP) så kommer du förmodligen uppleva bilderna från tex en 450D (12MP) som ganska oskarpa, kontrastlösa och färgfattiga. Det gäller alla DSLR:er.

Själv läste jag några spaltmil på dpreview.com innan jag valde. En utmärkt site där det finns synnerligen detaljrika recensioner på samtliga kameror nämnda här. Då begrep jag långt ifrån allt som står där, men recensionerna ger en bra introduktion till begrepp som plötsligt blir vardag i DSLR-världen. Som tex förkortningen DSLR. Lycka till! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.