Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon VS Nikon - Objektiva inlagg!

Produkter
(logga in för att koppla)

AronAkesson

Aktiv medlem
Hej!

Det finns en otaliga massa Canon VS Nikon-trådar på en väldig massa olika forum. Tänkte försöka belysa detta från ett nytt perspektiv.

Alla som postar till tråden skriver en punkt som är till fördel för canon, och en som är till fördel för Nikon. Tänk också på att det måste vara riktiga och objektiva och hälst mätbara fordelar.

Ok, då börjar vi:

Fördel Nikon:
* Kamerahus som är bakåtkompatibla med gammal optik

Fördel Canon:
* Har Image Stabilization på sina stora teleobjektiv.

AronAkesson skrev:
Hej!

Det finns en otaliga massa Canon VS Nikon-trådar på en väldig massa olika forum. Tänkte försöka belysa detta från ett nytt perspektiv.

Alla som postar till tråden skriver en punkt som är till fördel för canon, och en som är till fördel för Nikon. Tänk också på att det måste vara riktiga och objektiva och hälst mätbara fordelar.

Ok, då börjar vi:

Fördel Nikon:
* Kamerahus som är bakåtkompatibla med gammal optik

Fördel Canon:
* Har Image Stabilization på sina stora teleobjektiv.

En notering, de Nikon-objektiv som har "VR" i sitt namn har också stabilisering.

Canon är bäst!

Aj nej, det var en objektiv diskussion....

Enligt mig:

Canon: Bättre priser
Nikon: Objektiven passar till alla kameror (men det nämnde någon visst... kommer inte på något annat nu)

Som Canon-ägare tycker jag att Canonsystemets tyngsta fördelar är:

1. Canons objektiv är billigare. Om man jämför motsvarande objektiv så är Canon billigare. EF 300/2.8 kostar ca 5.000 mindre än Nikons, och då sitter det dessutom bildstabilisator i Canon-telet.

2. Canon har bildstabilisator i betydligt fler objektiv.

3. Canon ligger före i den digitala utvecklingen. (Jämför t ex Nikons arbetshäst D2h med Canons motsvarande 1D Mark II).

Som jag ser det är Nikons fördelar:
1. Bakåtkompatibel objektivfattning

2. Tillverkar fortfarande mekaniska, batterioberoende kameror

3. Det finns säkert fler, men jag har inte kunskap om dem (jag hoppas att några Nikon-ägare fyller på listan här).

Nikonfördelar:
+ utbytbara sökare på flertalet hus inkl moderna
+ sökarskivor mer anpassde för manuell fokusering
+ kompatibilitet, att inom vissa gränser kunna kombinera moderna hus inkl digitala med äldre objektiv eller moderna objektiv på äldre mekaniska hus.
+ flera objektiv med bra motljusegenskaper
+ större utbud av begagnat (manuellt)

objernulf skrev:
Nikonfördelar:
+ utbytbara sökare på flertalet hus inkl moderna
+ sökarskivor mer anpassde för manuell fokusering
+ kompatibilitet, att inom vissa gränser kunna kombinera moderna hus inkl digitala med äldre objektiv eller moderna objektiv på äldre mekaniska hus.
+ flera objektiv med bra motljusegenskaper
+ större utbud av begagnat (manuellt)

Det var ju väldigt objektivt och jämnt fördelat med pluspoängen Olle.. ;=)

Det ryktas att Nikon F(D)6 blir med utbytbart bakstycke, dvs man kan växla mellan film o CCD'er.

Canon börjar komma ikapp vad gäller hållbarhet på proffsmodeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar