ANNONS
Annons

Canon - val mellan tre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

EvaP

Medlem
Hejsan!

Jag ska köpa mitt första objektiv förutom det som följde med kameran (Canon EOS 350 D) och väljer mellan följande tre objektiv.

Canon EF 100/2,0 USM 8 linser/6 grupper
Canon EF 85/1,8 USM 9 linser/7 grupper
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 12linser/8 grupper

Fråga 1:
Vilken av dessa tre har bäst optik?
Fråga 2:
Är antalet linser och grupper på något sätt vägledande i valet?
Fråga 3:
Vilken hade ni valt för porträttfotografering?

Jag är gröngöling på detta och behöver hjälp med mitt beslut.

100 2,0 hade nog jag valt för porträtt. men iofs, på en aps-c sensor kan den kanske upplevas aningens lång i brännvidd. Skillnaden ner till 85 mm är dock inte särskilt stor. Alla tre är mycket bra, svårt att avgöra vilken som är bäst. Har själv haft både 85 1,8 ochh 100 2,8 macro, men kan inte svara på vilken av dem som är skarpast. Bägge är klockrena och 100 2,0 skall vara i klass med de övriga två. Fördelen med 100 2,8 macro är just möjligheten till macro. nackdelen är att man inte får det sista i kort skärpedjup, pga att det är ett steg ljussvagare. Det kan man dock delvis kompensera med den bättre närgränsen.

Är då macro svagare - liksom två i ett?

Tack för ditt svar. Jag har någon vecka till innan jag tar ett beslut.

En fråga till dig - Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1, är det sämre på grund av att det både är ett vanligt objektiv och macro på en och samma gång? Det är ju liksom två i ett, ger det objektivet någon svaghet?

Re: Är då macro svagare - liksom två i ett?

EvaP skrev:
Tack för ditt svar. Jag har någon vecka till innan jag tar ett beslut.

En fråga till dig - Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1, är det sämre på grund av att det både är ett vanligt objektiv och macro på en och samma gång? Det är ju liksom två i ett, ger det objektivet någon svaghet?
Förr hade macrogluggarna den svagheten att focusdraget på normala avstånd var kortare, vilket kunde innebära att marginalerna vid skärpeinställningen var mindre. Förhållandena är de samma även idag, men pga af så tänker man inte på det. I teorin skulle det dock kunna innebära att de focuserar mindre exakt på normalavstånd. Jag har dock aldrig märkt av att det skulle vara så. Det är dock det enda jag kan komma på skulle kunna vara en nackdel. Jag vill nog ändå hävda att för mestadels porträtt är ändå 85 1,8 eller 100 2,0 mer lämpliga, mycket tack vare att de är mindre o smidigare. vill du ha möjlighet till macro finns inget att tveka över, då är 100 2,8 macro det bästa valet. Om du ytterst sällan fotar macro kan mellanringar, försättslins till en 85:a eller 100 2,0 vara en sjysst nödlösning. I övrigt hävdar jag fortfarande att de tre gluggarna du funderar över är likvärdiga i skärpa och kontrast.

Jag har läst och läst och läst

Tack för tipset, jag ska genast surfa dig. Det är ju bara det att jag har läst och läst och egentligen inte hittat något negativt alls om något av de tre objektiven.

Är antalet linser och grupper på något sätt vägledande i valet? Är det något du kan svara på?

Re: Re: Är då macro svagare - liksom två i ett?

paul innergård skrev:
Jag vill nog ändå hävda att för mestadels porträtt är ändå 85 1,8 eller 100 2,0 mer lämpliga, mycket tack vare att de är mindre o smidigare. .... I övrigt hävdar jag fortfarande att de tre gluggarna du funderar över är likvärdiga i skärpa och kontrast.

Tack! Det är den här formen av svar jag söker eftersom jag inte har någon att fråga och även om jag har läst teknisk fakta har jag inte de grundlägande kunskaperna som gör att jag kan förstå.

Re: Jag har läst och läst och läst

EvaP skrev:
Tack för tipset, jag ska genast surfa dig. Det är ju bara det att jag har läst och läst och egentligen inte hittat något negativt alls om något av de tre objektiven.

Är antalet linser och grupper på något sätt vägledande i valet? Är det något du kan svara på?
Antal linser och grupper tror jag inte säger så mycket. Vissa skulle kanske hävda att många linser och grupper kan ha betydelse för motljusegenskaperna. Staämmer kanske iofs, zoomarna har ju oftas fler linser och grupper. Men mellan fast optik tror jag det är strunt samma.

Jag törs nog också påstå att det knappast ger så mycket att läsa om dessa tre. 90% av alla användare kommer hävda att alla tre är bland det bästa de använt. De som ger dåliga recensioner har nog bara haft otur och fått dåliga ex. Vi pratar om tre gluggar som är bland det skarpaste Canon producerat. Skicka mig din mailadress så skall du få mailat bildexempel från både 85 1,8 på bländare 1,8 och bild tagen med 100 2,8 macro.

Jag hade nog valt 85/1.8 för ljusstyrkans skull, men nu har jag en 50/1.8 och ett 17-55 och 70-200 så jag tycker att det överlappar lite för mycket.

Valet mellan 85 och 100 är nog inte avgörande på de sista 15 mm utan vikt, storlek och pris.

Tänk på att till porträtt vill man inte alltid ha allt för skarpt så att blemmor syns för tydligt. :)

Vill man fotografera småkryp så är valet enkelt: 100/2.8 macro.

Annars lär det nog vara svårt att avgöra vilket av objektiven som använts när man tittar på den bild. De är alla tre riktigt bra. EF 100/2.0 är aningen vassare än EF 85/1.8. I den grå forntiden valde jag ändå 85/1.8 eftersom den var lite billigare. Jag skulle gärna ha båda, men det känns inte riktigt motiverat. :)

Oavsett vilket av objektiven du väljer kommer du att behöva ett motljusskydd. Alltid bra för att förhindra (minska) ljusreflektioner i objektivet, få sämre kontrast och för att skydda frontlinsen mot stötar.

Både 100/2 och 85/1.8 använder ET-65 III och 100/2.8 Macro ET-67.

ET-65 finns här för 15$ inkl. frakt. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3253
och
ET-67 finns här för 12$ inkl. frakt.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3268

Kan vara värt att köpa ett sånt här då de normalt kostar minst 250 kr.

1: Jag skulle tro att 100/2 är allra skarpast, men jag tror ärligt att skillnaden mellan de tre är hårfin. Jag har själv en 100/2.8 Macro, och den är ruggigt skarp. Dock inte lika skarp som min 85/1.2L

2: Nej, inte vad jag vet. Antalet linser och grupper är inget som man normalt pratar om när man pratar optik.

3: På en kamera med aps-c sensor hade jag inte valt något av de tre nämnda. Jag hade valt 50/1.4 (har haft kombinationen aps-c sensor och 50/1.4 i flera år och har då använt den till 95% av mina bilder. Nu har jag bått upp mig till en kamera med fullformatssensor, och därför bytt favoritoptik till 85mm. Jag valde 85/1.2 just för att jag vet att jag kommer använda den brännvidden till nästan alla porträtt/modellbilder jag tar.) På en aps-c sensor motsvarar 85'an en 135'a på fullformat, 100mm motsvarar 160mm på fullformat, vilket jag tycker är för långt för de flesta porträttplåtningarna jag gör.

Så mitt råd är altså, kolla även på 50/1.4. Jag tycker den är mest användbar för porträtt på en kamera med aps-c sensor.

Hmm... Eva, jag läste din blogg. Precis som Christoffer skriver ovan så ska du nog ändå kolla på ett 50/1.4 (det ger 80 mm på en APS-C-kamera).

Upp i ansiktet?

Thomas Olinger skrev:
Hmm... Eva, jag läste din blogg. Precis som Christoffer skriver ovan så ska du nog ändå kolla på ett 50/1.4 (det ger 80 mm på en APS-C-kamera).

Jag hade själv tankarna på det här objektivet när jag började söka efter rätt glugg, men så var det en fotografstuderande som sa att de som tar ett porträtt med 50 mm brännvidd är "uppe i ansiktet" på modellen och att det inte känns bekvämt.

Det blir min sista fråga i ämnet - är man nära modellen om man har ett 50 mm-objektiv?

Annars...ett varmt tack för era svar.

Jag har 100/2,8 macro och 50/1,8 I. För porträtt på liten sensor skulle jag alla dagar välja 50mm. Fotade nyligen några kompisar som skulle på bal med 100mm, lite av en utmaning, speciellt när två ville vara med på bild. :)
85mm skulle jag dock gärna prova.

Re: Upp i ansiktet?

EvaP skrev:
Jag hade själv tankarna på det här objektivet när jag började söka efter rätt glugg, men så var det en fotografstuderande som sa att de som tar ett porträtt med 50 mm brännvidd är "uppe i ansiktet" på modellen och att det inte känns bekvämt.

Det blir min sista fråga i ämnet - är man nära modellen om man har ett 50 mm-objektiv?

Annars...ett varmt tack för era svar.

Då lägger jag mig i...:)

Hur nära du behöver vara beror ju på hur mycket av kroppen som skall vara med, vad man menar med "porträtt". En del menar helkroppsbild, andra menar halvkropp eller kanske bara ansikte ("passfotoporträtt"). För att ta den sistnämnda typen är man ganska nära med ett 50mm, du kan ju testa med det objektivet du redan har, som väl är ett 18-55 misstänker jag, för att testa utsnittet vid olika avstånd. Då ser du själv hur nära du behöver vara vid 50mm.
Tänk också på att ett längre arbetsavstånd kan bli en begränsning framförallt vid inomhusfoto.

/Arne

Re: Upp i ansiktet?

EvaP skrev:

Det blir lätt lite förvirrande när man diskuterar brännvidder i ett digitalt sammanhang. Vid porträttfoto har många längre ansett att ett kort teleobjektiv ger det bästa arbetsavståndet till motivet och därmed det lämpligaste perspektivet. Vad är då ett kort teleobjektiv? Det beror på vilken bildstorlek (negativstorlek eller sensorstorlek) kameran har.

Sen rätt länge har den dominerande kameratypen varit småbildskameran, med en storlek på bildytan av 24x36mm. Med en sådan kamera är teleobektiv allting med brännvidd längre än cirka 43mm (dvs diagonalen på bildytan). Av diverse historiska skäl brukar man dock sätta 50mm som s.k. "normalbrännvidd" och allting med längre brännvidd är teleobjektiv.

Ett kort teleobjektiv lämpligt för porträtt brukar ha en brännvidd mellan cirka 80mm och 135mm. Allra vanligast är (eller har varit, åtminstone) 85mm och 100mm.

Nu kommer vi till pudelns kärna. Med de vanligaste digitala systemkamerorna idag har man en sensorstorlek som är mindre än negativstorleken för en småbildskamera För din kamera är den en faktor 1.6, dvs för att få motsvarande utsnitt med din kamera som man får med en småbildskamera så ska man använda en brännvidd som är 1.6 gånger kortare.

Sålunda motsvaras de klassiska porträttelebrännvidderna 85mm och 100mm av cirka 50mm och 60mm. Ett EF 50/1.4 passar rätt bra som porträttobjektiv på en digital systemkamera alltså.

Nu är det inte alltid så enkelt att man kan följa ett recept och allt blir bra. För min del vill jag gärna ha lite längre brännvidd för porträtt. De klassiska porträttbrännvidderna är nog bäst för bilder där man får med lite av axlarna hos modellen också. Jag föreslår därför att du testar med ditt 18-55-objektiv inställt på 50mm för att se om det verkar vara en lämpligt brännvidd för porträtt. Om det känns bra, så tycker jag att du ska satsa på ett EF 50/1.4, men om du tycker att du måste stå lite väl nära så är nog ett EF 85/1.8 ett bättre val.

Ett litet tillägg: EF 50/1.4 måste bländas ner ett eller två steg för att få bra kontrast i bilden, medan EF 85/1.8 är rätt OK redan på 1.8.
Nedbländade till 4 eller 5.6 är båda två helt strålande bra.

Senast ändrad:
Själv tycker jag att 100mm/2.8 Macro är ett fantastiskt objektiv, användbart för både macro och porträtt. Jag har ett porträtt upplagt i mitt album taget på ca 2m avstånd. Vill man komma lika nära med ett 50mm objektiv så handlar det i grova drag om halva avståndet, d.v.s. ca 1m från ansiktet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1326430&target=_blank

Jag satsade slantarna på macro obejektivet och kompletterade med 50mm/1.8 som är ljusstarkt, skarpt och billigt. Har dock inte haft tid att testa det för porträtt än.

EvaP skrev:
Nu har jag bestämt och beställt.

Canon EF 85/1,8 USM

Paketet är på väg!
Grattis till ett lyckat val. När man väljer mellan de gluggar du funderade över kan det inte bli annat än rätt. Förresten, fick du bilderna jag skickade?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar