Re: Upp i ansiktet?
EvaP skrev:
Jag hade själv tankarna på det här objektivet när jag började söka efter rätt glugg, men så var det en fotografstuderande som sa att de som tar ett porträtt med 50 mm brännvidd är "uppe i ansiktet" på modellen och att det inte känns bekvämt.
Det blir min sista fråga i ämnet - är man nära modellen om man har ett 50 mm-objektiv?
Det blir lätt lite förvirrande när man diskuterar brännvidder i ett digitalt sammanhang. Vid porträttfoto har många längre ansett att ett kort teleobjektiv ger det bästa arbetsavståndet till motivet och därmed det lämpligaste perspektivet. Vad är då ett kort teleobjektiv? Det beror på vilken bildstorlek (negativstorlek eller sensorstorlek) kameran har.
Sen rätt länge har den dominerande kameratypen varit småbildskameran, med en storlek på bildytan av 24x36mm. Med en sådan kamera är teleobektiv allting med brännvidd längre än cirka 43mm (dvs diagonalen på bildytan). Av diverse historiska skäl brukar man dock sätta 50mm som s.k. "normalbrännvidd" och allting med längre brännvidd är teleobjektiv.
Ett kort teleobjektiv lämpligt för porträtt brukar ha en brännvidd mellan cirka 80mm och 135mm. Allra vanligast är (eller har varit, åtminstone) 85mm och 100mm.
Nu kommer vi till pudelns kärna. Med de vanligaste digitala systemkamerorna idag har man en sensorstorlek som är
mindre än negativstorleken för en småbildskamera För din kamera är den en faktor 1.6, dvs för att få motsvarande utsnitt med din kamera som man får med en småbildskamera så ska man använda en brännvidd som är 1.6 gånger kortare.
Sålunda motsvaras de klassiska porträttelebrännvidderna 85mm och 100mm av cirka 50mm och 60mm. Ett EF 50/1.4 passar rätt bra som porträttobjektiv på en digital systemkamera alltså.
Nu är det inte alltid så enkelt att man kan följa ett recept och allt blir bra. För min del vill jag gärna ha lite längre brännvidd för porträtt. De klassiska porträttbrännvidderna är nog bäst för bilder där man får med lite av axlarna hos modellen också. Jag föreslår därför att du testar med ditt 18-55-objektiv inställt på 50mm för att se om det verkar vara en lämpligt brännvidd för porträtt. Om det känns bra, så tycker jag att du ska satsa på ett EF 50/1.4, men om du tycker att du måste stå lite väl nära så är nog ett EF 85/1.8 ett bättre val.
Ett litet tillägg: EF 50/1.4 måste bländas ner ett eller två steg för att få bra kontrast i bilden, medan EF 85/1.8 är rätt OK redan på 1.8.
Nedbländade till 4 eller 5.6 är båda två helt strålande bra.