Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

john23

Aktiv medlem
Hej på Er, efter många år har jag nu installerat Canon Utility, kan man via den ändra/lägga till C1.C2.C3 inställningar (har 7D)? Tycker instruktionsboken är lite otydliga, hittar inte var man kan göra det (ifall det går)

Tack på förhand.

john

Det var just det jag ville utröna. Vilket är enklast (ifall det nu går att göra i utility)

Det är inte svårt att ställa in kameran via menyn. Fundera på den kamerainställning du skulle vilja ha på speed dial, alltså alla inställningar, P, Av, Tv, M, bildstil, ISO, drive, AF, ja allt. Ställ in kameran exakt så. Du ska INTE vrida ratten till något av de lägen du vill programmera. Gå sedan till användarinställning, välj lagra, välj c1-c3 och klart! Så fort du behöver det läget, går du till läget med ratten, istället för alla inställningsstegen var för sig. Jag har ett för djurfoto, där jag får snabb tid (relativt högt ISO), spotmätning, Av exponeringsläge och centrum AF-punkt (eller mittengruppen på 7D). Man har aldrig tiden med djur, dom tycks dyka upp först när du har en kamerainställning som är som längst bort, så ett optimalt läge på speed dial är väldigt bra att ha.
Går det ställa in via Utility, är det lika svårt (eller enkelt) som på kameran. Man måste veta vad man gör var man än är, så man får ingen hjälp av att vara i Utility, som bara är ett annat sätt att se kamerans menyer.
Vill du ha handfasta vägledning hur du ska ställa in just din kamera, berätta gärna vad du ska fota/vad du vill ställa in, så kanske vi hjälpa dig?

Hej, tack för info, jag kan ställa in via kameran men tack ändå, Däremot så får du gärna tipsa om inställning för snabba hundar vad skulle du rekommendera där. För att göra det svårare så är det ofta både blonda, svarta hundar samtidigt, även svarta med tecken (Rottweilerteckning) dock har jag Hovawart.

Nej, det går inte att ställa in via EOS Utilities. Det du kan ställa in och skicka mellan kamera och dator är inställningar för blixtfotografering. Vilket kan vara bra, för de går inte att lagra i kameran. De går dock att lagra i blixten, något som blir extra praktiskt om man har en 600 EX-RT, som utöver den aktuella inställningen även har ett minne för en inställning som man ofta använder.

Men i ditt fall är det beskrivningen ovan som gäller. Ställ in kameran som du vill ha den och lagra den inställningen. Sen kan du modifiera inställningen, även när du har den vald. Det enda du inte kan ändra är att gå från Tv till Av, exempelvis, för då måste du snurra på lägesratten, och så snart du gör det måste du lämna C1 (eller vilket du nu använder).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar