Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-Tele

Produkter
(logga in för att koppla)

fbk454

Aktiv medlem
Har ganska nyligen köpt en EOS 450D med Kitobjektivet 18-55, samt senare köpt till Canon 50mm f1,8. Jag blev otroligt nöjd med 50mm den är grymt skarp tycker jag.
Funderar nu på ett tele och undrar vad Ni rekomenderar.
Har nästan bestämt mig köpa Canon EF-s 55-250 4-5,6 IS för den har ett bra pris och bra rekommendationer.
Men nu har jag även läst om Canon EF 70-200 /f4 nypris 6.880:- (Cyberphoto) och nu blir jag tveksam om jag kommer att ångra mig senare om jag köper 55-250.
Hur bra tycker Ni 55-250 är, och vad finns för alternativ om man vill ha skarpa bilder till relativt bra pris?
Hur stor skillnad på skarpheten är det på 55-250 resp.70-200?

Eller har Ni andra förslag på nåt annat märke eller annat Canon-objektiv?

Hälsn. Kennet Andersson

Vad kommer du att fota för typ av motiv?

Fotar du på frihand eller med stativ?

Spelar vikt och storlek någon roll?

Vad kommer du att fota för typ av motiv?

Fotar du på frihand eller med stativ?

Spelar vikt och storlek någon roll?

Kommer att fota natur, lite djur kanske, stad ja lite blandat.
Vill med telet ha en möjlighet att få lite häftigare zomningar.
Så det blir liksom inget fotande av typ sport och liknande utan planerat lugna utflykter med kameran.

Vikt och storlek spelar mindre roll faktiskt, och jag kan definitivt tänka mig att använda stativ också.
Vill inte lägga för mycket pengar, men jag tycker mycket om när bilderna är skarpa.

Jag har erfarenhet av 55-250 och 70-200 4 L, det senare med IS (bildstabilisering).

L-gluggen är överlägsen men kostar ju också duktigt mycket mer.

Själv gillar jag verkligen att ha IS på mina gluggar, speciellt tele.

Vad gäller skärpa så är de sannolikt så att L-gluggen är överlägsen - så länge du har ljus så det räcker. Likaså är säkert färger och kontrast bättre.

Ponera dock att du har dåligt med ljus och ett stillastående motiv. Med 55-250 kanske du kan fota handhållet på ISO 400 medans du med L-gluggen måste upp till ISO 1600 eller mer för att undvika skakningsoskärpa. I en sådan situation kommer den billigare gluggen leverera klart bättre bild.

En annan fördel med 70-200 är att den har konstant bländare över hela zoom-omfånget.

Svårt val du har. Du kan inte sträcka budgeten ytterligare så du kan få 70-200:an med IS? Då är valet självklart!

Jag har erfarenhet av 55-250 och 70-200 4 L, det senare med IS (bildstabilisering).

L-gluggen är överlägsen men kostar ju också duktigt mycket mer.

Själv gillar jag verkligen att ha IS på mina gluggar, speciellt tele.

Vad gäller skärpa så är de sannolikt så att L-gluggen är överlägsen - så länge du har ljus så det räcker. Likaså är säkert färger och kontrast bättre.

Ponera dock att du har dåligt med ljus och ett stillastående motiv. Med 55-250 kanske du kan fota handhållet på ISO 400 medans du med L-gluggen måste upp till ISO 1600 eller mer för att undvika skakningsoskärpa. I en sådan situation kommer den billigare gluggen leverera klart bättre bild.

En annan fördel med 70-200 är att den har konstant bländare över hela zoom-omfånget.

Svårt val du har. Du kan inte sträcka budgeten ytterligare så du kan få 70-200:an med IS? Då är valet självklart!

Ja det är jättesvårt detta, Du har inget förslag på annat alternativ av tele än dessa båda?
När IS kommer in i bilden så dubblas ju priset och det blir lite mycket tycker jag. Alternativt skulle jag ju kunna få ett beg. 70-200 utan IS för runt 5000:- och då är frågan om det är vettigare än 55-250 nypris= 2500:-.
Men vad tycker Du om 55-250 det är väl ganska okey i skärpan eller är det lite mediokert.

Jag har lite dålig koll på alternativen från Sigma och Tamron.

Jag tycker 55-250 är helt OK i skärpan - ett mycket prisvärt alternativ.

Köp det och du har pengar över till annat, externblixt, stativ, etc.

Skulle du tröttna efter en tid och få en större budget bör det vara lätt att kränga ett 55-250 för en vettig peng - det är ett relativt nytt objektiv som är tämligen populärt.

Jag har lite dålig koll på alternativen från Sigma och Tamron.

Jag tycker 55-250 är helt OK i skärpan - ett mycket prisvärt alternativ.

Köp det och du har pengar över till annat, externblixt, stativ, etc.

Skulle du tröttna efter en tid och få en större budget bör det vara lätt att kränga ett 55-250 för en vettig peng - det är ett relativt nytt objektiv som är tämligen populärt.

Ja det är nog det bästa alternativet för mig i dagsläget, Jättetack för all hjälp från Dig denna gång, vi hörs säkert mera!
Ha det så bra!

Vill inte lägga för mycket pengar, men jag tycker mycket om när bilderna är skarpa.

Du får vad du betalar för, så enkelt är det dessvärre.
70-200/4 är en mycket skarp, bra o prisvärd glugg.
70-200/4 IS, IS vill man inte vara utan om man en gång haft det :)

/Janne Höglund

Du får vad du betalar för, så enkelt är det dessvärre.
70-200/4 är en mycket skarp, bra o prisvärd glugg.
70-200/4 IS, IS vill man inte vara utan om man en gång haft det :)

/Janne Höglund

Helt klart är det så att man får vad man betalar för.
Så 70-200 verkar definitivt som ett mycket skarpt objektiv.
Har Du nån koll på Tamron eller Sigmas alternativ?

Köp ett begagnat EF-S 55-250 IS. Det får Du ge ca 2000 kr för, och när du känner att Du växt ur det och vill investera i nåt dyrare/bättre säljer Du det med minimal förlust, eller rent av en liten vinst.

Fotokungen har ett demoex med full garanti för 2095 kr
http://www.fotokungen.com/ListProducts.aspx?cat=304

/L

Ja det var ett bra tips, mycket att fundera på nu.
Har också fått ett tips på Sigma 70-300 4-5,6 DG OS ett ganska nytt med stabilisering som ska ha otrolig bra skärpa. Nypris: 4.800:-. Det som talar emot 55-250 är att det inte är så skarpa bilder med det inbillar jag mig (de jag sett här på fotosidan)

Det som talar emot 55-250 är att det inte är så skarpa bilder med det inbillar jag mig (de jag sett här på fotosidan)

Du kan aldrig bedöma skärpa -kvalitet på en kamera-glugg i bilder på webben, öppna i Photoshop och titta på den i 50 eller 100% visning då kan du avgöra vad som är bra eller inte.

Mvh.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar