Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

emil1981

Ny medlem
Jag är nybörjare när det gäller foto och ska investera i min första systemkamera.
Jag har googlat, läst foruminlägg, pratat med fotograferande vänner (också relativt nya i fotovärlden) och testat väns kamera (Nikon D90. Efter allt detta funderar jag på en Canon EOS 500D eller en Canon EOS 550D. Har jämfört de två och funnit att inte så mycket skiljer egentligen. Vad jag undrar över är ISO-värdet. 500D har ISO-inställning från 100-3200 och 550D 100-6400.

Frågan är då när har man nytta av högre ISO än 3200?

... Frågan är då när har man nytta av högre ISO än 3200?

Det du ska fråga är vilken kvalitet kameran levererar vid 3200, inte hur höga värden du kan ställa in.

Jag vet inte vad 500 klarar. Men jag vet att 550 är riktigt duktig vid 3200.
Den har samma sensor som 7D
Jag själv har med 7D tagit skapliga bilder med bara tre stearinljus som belysning.
Någon annan här på FS beskrev att han kör på 3200 med 7D när han fotar bröllopp och alltså får bilder som går att ta betalt för.

Petter ...

Enligt specifikationen på canons hemsida så har 500D också samma sensor som 7D (22,3 x 14,9 mm CMOS). Så då torde även den leverera samma kvalitet vid 3200, eller?

Varför Canon? Köp en D90 eller den splitter nya D5100 med samma sensor som D7000. Den klarar iso upp till 5000 väldigt bra.

D7000 och 7D är liknande och väldigt bra (och dyra)
550D och D5100 är bantade versioner av 7D och D7000. Båda har samma sensor som sin motsvarande storebror.