Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

emil1981

Ny medlem
Jag är nybörjare när det gäller foto och ska investera i min första systemkamera.
Jag har googlat, läst foruminlägg, pratat med fotograferande vänner (också relativt nya i fotovärlden) och testat väns kamera (Nikon D90. Efter allt detta funderar jag på en Canon EOS 500D eller en Canon EOS 550D. Har jämfört de två och funnit att inte så mycket skiljer egentligen. Vad jag undrar över är ISO-värdet. 500D har ISO-inställning från 100-3200 och 550D 100-6400.

Frågan är då när har man nytta av högre ISO än 3200?

... Frågan är då när har man nytta av högre ISO än 3200?

Det du ska fråga är vilken kvalitet kameran levererar vid 3200, inte hur höga värden du kan ställa in.

Jag vet inte vad 500 klarar. Men jag vet att 550 är riktigt duktig vid 3200.
Den har samma sensor som 7D
Jag själv har med 7D tagit skapliga bilder med bara tre stearinljus som belysning.
Någon annan här på FS beskrev att han kör på 3200 med 7D när han fotar bröllopp och alltså får bilder som går att ta betalt för.

Petter ...

Enligt specifikationen på canons hemsida så har 500D också samma sensor som 7D (22,3 x 14,9 mm CMOS). Så då torde även den leverera samma kvalitet vid 3200, eller?

Varför Canon? Köp en D90 eller den splitter nya D5100 med samma sensor som D7000. Den klarar iso upp till 5000 väldigt bra.

D7000 och 7D är liknande och väldigt bra (och dyra)
550D och D5100 är bantade versioner av 7D och D7000. Båda har samma sensor som sin motsvarande storebror.

En fördel med att du köper Nikon (förutom att Nikon är bättre än Canon (vad satte jag igång nu?!) ) är att din kompis har Nikon. Han kan lära dig hur menysystemet fungerar (STOOOOOR skillnad mellan Nikon och Canon, ni kommer att bli förvirrade) och ni kan byta objektiv och tillbehör.

/HannesNikon

Enligt specifikationen på canons hemsida så har 500D också samma sensor som 7D (22,3 x 14,9 mm CMOS). Så då torde även den leverera samma kvalitet vid 3200, eller?

Den har samma storlek, men jag är ganska säker på att den inte är likadan som i 550d eller 7d.
(det sitter en lite nyare "generation" i 550d och 7d)

Eller varför inte Pentax hyllade K-5 med 18-135? Då får du ett helt vädertätat kit dessutom - och känner du för att byta objektiv så blir, vad du än monterar för glugg på kameran, det stabiliserat

Nej 500 har inte samma sensor som 550 och 7. Det är samma storlek, men skiljer i antal pixlar.

Petter ...

Senast ändrad:
Varför Canon? Köp en D90 eller den splitter nya D5100 med samma sensor som D7000. Den klarar iso upp till 5000 väldigt bra.

D7000 och 7D är liknande och väldigt bra (och dyra)
550D och D5100 är bantade versioner av 7D och D7000. Båda har samma sensor som sin motsvarande storebror.

En fördel med att du köper Nikon (förutom att Nikon är bättre än Canon (vad satte jag igång nu?!) ) är att din kompis har Nikon. Han kan lära dig hur menysystemet fungerar (STOOOOOR skillnad mellan Nikon och Canon, ni kommer att bli förvirrade) och ni kan byta objektiv och tillbehör.

/HannesNikon

Förutom det helt ogrundade påståendet om vilket märke som är bäst så är det en klok tanke att köpa samma märke som kompisen. Dessutom kan det vara klokt att inte göra kompisen avundsjuk genom att köpa Canon. :)

Petter ...

Förutom det helt ogrundade påståendet om vilket märke som är bäst så är det en klok tanke att köpa samma märke som kompisen. Dessutom kan det vara klokt att inte göra kompisen avundsjuk genom att köpa Canon. :)

Petter ...

Usch vilket "ogrundat påstående"... Skämt åsido så vill jag bara säga att jag var precis lika oseriös som du när du skrev det "ogrundande" påståendet.

Som sagt så är det guld värt att ha samma märke som kompisen, tänk på det!

Om du inte har stort intresse för inomhussport så är smärre skillnader i ISO prestanda inte av någon större vikt. Det verkar vara dagens modefluga precis som megapixelantalet var några år sedan. Alla dagens kameror har pixlar så det räcker för de flesta. Likaså finns inga dåliga systemkameror idag.

Titta gärna på olika märken då du bestämt dig för en prisklass. Kläm och känn. Kolla att kontroll hjulen för att ändra slutare/bländare sitter bra i dina händer. Hur är greppet? Kan du nå ISO och ev WB knapparna lätt? Behöver du en vinklingsbar TFT? Hur är sökarbilden (ärligt sagt i denna prisklass är sökarna från olika märken med spegelreflex väldigt snarlika).

Grovt kan man säga (vill inte trampa nån på tårna) att tittar man runt 6000:- så har Nikon D90 och Pentax K-r nog mest funktioner för de mer fotografiskt bevandrade - åtkomst till väs funktioner för de som justerar mycket själva är bäst. Nikons utgående D5000 är väldigt prisvärd just nu och billigast med vinklingsbar TFT. Canon 550D har, jämte D90 bäst kompatibilitet med äldre optik t o m 80 talet i båda fallen. d90 liksom alla Nikon kan ha optik sedan 1959 monterat men objektiven måste ändå ha CPU för ljusmätning så vi pratar i praktiken 80 talet. Pentax har kompatibilitet sedan K fattningen kom på 70 talet men kompatibiliteten är inte komplett förrän senare. Sony kan använda Sony och Minolta A optik sedan 80 talet i regel fullt ut.

Sedan kommer vattendelaren: optik. De flesta köper bara en kamera och kitglugg och kanske telezoom. Då spelar märket ingen roll. Alla ger mer eller mindre samma prestanda. Men skall man köpa bättre optik har Nikon och Canon fördelen av lite lägre priser överlag och mycket större begagnatutbud. För att kunna använda Nikons AF system fullt ut bör du däremot inte satsa på D3100/D5000/D5100 - de saknar fokusmotor i huset för att driva AF med Nikons äldre icke AF-S objektiv och kan därför bli dyrare att använda i längden då nyare objektiv krävs. Detta gör D90 så prisvärd hos Nikon. Med 550D kan du använda alla EF och EF-S fattade objektiv fullt ut precis som med alla Canon EOS kameror. D90 har dock bäst optisk sökare i prisklassen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto