Annons

Canon systemkamera, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

fledlik

Medlem
Hej!

Har bestämt mig för att köpa en systemkamera, den första i hemmet. Så jag undrar vilken modell jag ska välja? Har kollat ut några modeller (Canon) eftersom våra kompisar andvänder som kan bli en fördel med lån av objektiv.
Här är modellerna:

Canon:

eos 1000d
eos 450d
eos 500d

Hoppas på bra svar.

Mvh Fredrik Persson

Hej!

Har bestämt mig för att köpa en systemkamera, den första i hemmet. Så jag undrar vilken modell jag ska välja? Har kollat ut några modeller (Canon) eftersom våra kompisar andvänder som kan bli en fördel med lån av objektiv.
Här är modellerna:

Canon:

eos 1000d
eos 450d
eos 500d

Hoppas på bra svar.

Mvh Fredrik Persson

Är ju Nikon-snubbe men...

Du väljer mellan dessa utifrån vart du räknar med att ditt fotande skall ta vägen.

Vill du bara ha något som är lite vassare än en vanlig kompakt och du tänker använda den i princip som en kompakt. Köp 1000D

I andra änden är 500D. Du hoppas och tror att det kommer bli en hobby mer än familjefotoapparat. Något som hänger med lite längre när du utvecklas som fotograf.

Sedan ska den ju ligga bra i handen osv. Vet inte riktigt hur stor skillnad det är ergonomiskt mellan dessa modeller men jag gissar att 1000D = x-small och 500D = medium.

Jag var och kände på alla idag. Skillnaden kom vid 40d, riktigt rejäl och bra grepp. För mina stora labbar dvs.

Tittade lite på husen (cyberfoto sida) och insåg att de är lika stora eller i alla fall väldigt lika.

Själv har jag 50000-kronorshänder. Nikon D3 ligger perfekt i min stora kluns till hand.
Det kostar på att vara XXL på de mest oanade sätt ;-)

Mitt tips är att för allt i värden skippa 1000D (och 400D).
Satsa på 450D, 500D eller 40D, alla dessa är bra och prisvärda hus.

Är ju Nikon-snubbe men...

Du väljer mellan dessa utifrån vart du räknar med att ditt fotande skall ta vägen.

Vill du bara ha något som är lite vassare än en vanlig kompakt och du tänker använda den i princip som en kompakt. Köp 1000D

I andra änden är 500D. Du hoppas och tror att det kommer bli en hobby mer än familjefotoapparat. Något som hänger med lite längre när du utvecklas som fotograf.

Sedan ska den ju ligga bra i handen osv. Vet inte riktigt hur stor skillnad det är ergonomiskt mellan dessa modeller men jag gissar att 1000D = x-small och 500D = medium.

Hej!

Vi får se. Prisskillnaden på just 1000D och 500D är ganska stor med full utrustning. Samtidigt vill jag inte "spara" i onödan om det kommer sig att man kommer byta upp efter nått år. Lite med att slå till på en gång.
Tyckte tyvärr att 1000D kändes lite "plastig" då jag kände den hemma hos en bekant. Inte riktigt kvalitetkänsla. Dock har jag inte provat att hålla 500D. Så det kanske kan bli ett större avgörande ändå.

Tack för alla svar. Skriv gärna mer.

Mvh Fredrik. P

Se upp med Canons billigaste paketglugg, 18-55 (utan IS), den är inget vidare. Kosta på dig 18-55 IS, om du kan. Avstå hellre från ett dyrare hus i så fall, om budgeten är tight.

Per.

Om det fortfarande går att hitta någon bortglömd, ny 40D, som står som hyllpelle någonstans, lär den vara något av det mesta kamera du kan få för dina pengar.
Skillnaden mot 1000D är himmelsvid.

Fotokungen har just nu utförsäljning på mkt Canon-utrustning.
Bl.a Canon EOS 40D + 17-85 IS för 7.990:- vilket får betecknas som ett mkt konkurrenskraftigt pris, även om EF-S 17-85 fått en del kritik.
http://www.fotokungen.se
/L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar