Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon, stor skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Allvarligt, hur stor förbättring är större LCD på Canons DSLR kameror egentligen?

Jag plåtar enbart RAW. Min 10D gör en liten bildfil den snabbt kan visa på LCD'n som inte har maximal skärpa precis. Visar en 30D skärpan bättre?
Jag kan förstå om pocketkameror har stor LCD då de oftast används som familje/semesterkameror och det finns ett värde i att snabbt kunna visa bilder för bekanta som i ett fotoalbum, men min DSLR är mer ett verktyg för själva plåtandet.

Har någon här bytt kamera till förmån för större LCD?
 
För amatörer (som mig själv) är bildvisningen på skärmen en del av "plåtandet".
För proffs kan jag tänka mig att det är bra att direkt kunna visa en kund hur bilden blev.
Sedan är skärmen också en del i "verktyget" - tex för att visa histogram.

Så visst är det viktigt med stor skärm.
Om några år (eller nästa år :) så ses nog stor skärm som en självklar och viktig del av kameran, och bara som en "leksak".

Lämnar den specifika frågan om 300D till någon som har den kameran :)
 
Skärma mig.....

För mej är skärmen INFO om fotot (20D). Lukkertid, bländare, EV-komp och sist men egentlig först...histogram. Tumbnailen är kun en reminder. Men en halvblind 60-åring kann gott behöva ett större histogram, och framför allt är dagsljus-styrka viktigt. Den kann bli bättre på 20D.
...storleken betyr intet, men er fan så viktig, sa madamen...
God kveld Erik J
 

Bilagor

  • i_smil.gif
    i_smil.gif
    1.6 KB · Visningar: 225
Ett inte föll bort ur min text:
"Om några år (eller nästa år :) så ses nog stor skärm som en självklar och viktig del av kameran, och inte bara som en "leksak". "

Ytterligare ett exempel på att skärmen faktisk är en del av fotoprocessen (och inte bara för att titta på bilden "efter" fotosessionen) är att det är användbart att ta en testbild för att kontrollera exponeringen.

Skärmen är lite som möjligheten att ställa in ISO, det kräver ett ändrat arbetssätt (jämfört med analoga kameror) för att dra nytta av dessa finesser. Har man väl börjat använda dem är de oumbärliga. Snart inser väl Canon detta också och ger oss möjligheten att ta en snabb testbild (som på pentax) och auto-iso (nikon mfl).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.