Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Stativfäste A II

Produkter
(logga in för att koppla)

malmoman

Ny medlem
Har köpt mig ett EF 70-200/4,0 L, och behöver ett stativfäste, är det bara originalet som gäller eller funkar pirat varianterna lika bra ?

Har köpt mig ett EF 70-200/4,0 L, och behöver ett stativfäste, är det bara originalet som gäller eller funkar pirat varianterna lika bra ?

Jag har haft ett piratfäste till 70-200/4.0L och det funkade utmärkt. Jämförde aldrig med orginalet, men jag kan tänka mej att känslan och passformen är aningen bättre på ett orginal. Dock inte så mycket att det motiverar prisskillnaden.
Jag skulle definitivt leta på eBay om jag behövde ett till (har numera ett 70-200 2.8 om du undrar varför jag skriver i dåtid...).

Jag har haft ett piratfäste till 70-200/4.0L och det funkade utmärkt. Jämförde aldrig med orginalet, men jag kan tänka mej att känslan och passformen är aningen bättre på ett orginal. Dock inte så mycket att det motiverar prisskillnaden.
Jag skulle definitivt leta på eBay om jag behövde ett till (har numera ett 70-200 2.8 om du undrar varför jag skriver i dåtid...).

Tack för tipset om eBay

Hej, jag gissar (utan att veta) att de flesta kör kopior just för att Canons variant är omotiverat mycket dyrare. Jag köpte själv på e-bay, men vill du inte det så finns det från schyssta svenska nätfirmor, exempelvis här:

http://www.24.se/stativfaste-objektiv-canon-ef-p-14091.aspx

Det där är inte riktigt samma som jag har men det ser snarlikt ut (de flesta kopiorna är nog väldigt lika originalet). Det är möjligt att Canons variant har någon fördel, men det jag köpte för en bråkdel av pengen gör vad det ska utan problem.

Av de jag sett har original varit betydligt bättre, det beror på hur mycket skav på objektivet du accepterar om du blir nöjd med pirat. Kanske ev. är de i plast snällare mot objektivet men det senaste jag köpte (i metall) monterade jag aldrig ens, nu har jag skaffat ett original och det är ok.

Priserna på pirat i Sverige är ofta fem ibland tio(!) gånger högre jämfört med att beställa exakt samma från Kina.

Jag har ett som liknar det som finns på bilden enligt länken ovan. Det fungerar utmärkt. Måhända är utförandet lite mer basalt än de originalfästen jag har (som medföljde EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och det mer likvärdiga till EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM). Mitt piratfäste har ludd på insidan, så det är skonsamt mot objektivet. Dessutom har jag inte det monterat mer än om jag faktiskt sätter objektivet på ett stativ. EF 70-200 mm f/4L IS USM är ju mycket lättare att hantera än storebror i övriga fall.

Är du nöjd med fästet, Mats? Funderar själv på att lägga en beställning på det här piratfästet då det ser riktigt fint ut på bild och ska vara gjort av metall. Men priset känns oroväckande lågt bara..

Jag köpte ett liknande av 24.se häromdagen. Det känns stabilt men passformen är inte total. Ringen passar i urtagningen på objektivet, men när man skruvar åt ringen så blir det en glipa mellan de delar som skruven sitter i respektive skruvas fast i. Skruven är tillräckligt lång för att man ska kunna skruva i den tillräckligt mycket, men det är lite fult med glipan. Det känns som att det skulle gå att skruva mer, men jag vågar inte ta i för mycket eftersom jag är rädd att skada objektivet då.

Jag köpte ett pirat i metall till mitt ef 100mm macro. Kass! Vid lite påverkan kryper objektivet ur ringen.

Jag köpte ett pirat i metall till mitt ef 100mm macro. Kass! Vid lite påverkan kryper objektivet ur ringen.

Hmm..kanske urbota dumt att snåla in på fästet då det trots allt är en viktig detalj i utrustningen.

För egen del kommer fästet användas väldigt mycket eftersom jag i princip alltid använder stativ. Då måste det vara pålitligt, funktionellt och inte riskera att skava/fördärva objektivet. Det bör ju dessutom hålla i många år framöver. Ser man det på det viset så är originalfästet inte orimligt dyrt ändå.

Hmm..kanske urbota dumt att snåla in på fästet då det trots allt är en viktig detalj i utrustningen.

För egen del kommer fästet användas väldigt mycket eftersom jag i princip alltid använder stativ. Då måste det vara pålitligt, funktionellt och inte riskera att skava/fördärva objektivet. Det bör ju dessutom hålla i många år framöver. Ser man det på det viset så är originalfästet inte orimligt dyrt ändå.

Jag slänger mitt pirat och köper ett original. Värt pengarna har jag upptäckt.

Jag behåller mitt pirat (till EF 100mm f/2.8L Macro IS USM). Det är inte perfekt, men duger tillräckligt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar