Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Speedlite 580EX på Nikon D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

hug0

Ny medlem
Detta är antagligen en mer generell fråga än rubriken anger, men hur fungerar det med en Canon-blixt på en Nikon-kamera? (I detta fallet då en Canon Speedlite 580EX på en Nikon D40x).

Första prioriteten är ju att varken blixt eller kamera skall ta skada av att användas ihop. Sen gissar jag att automatiken inte kommer fungera tyvärr.

Sökte på forumet och läste några sidor bak men hittade inga liknande diskussioner. Ursäktar ifall detta är ett ämne som behandlats ofta redan.

Tacksam för svar. Om det inte finns några misstankar om att kamera/blixt kan ta skada så kanske jag provar iaf.

Måste liva upp tråden då jag ligger inne med en Canon 430EZ. Skulle denna gå att trycka på blixtskon på min Nikon D50 och få den att synka med blixten i manuellt läge utan att något skadas? Inget jag ens har lagt en tanke vid då jag trodde de olika fabrikaten var ett dugg kompatibla med varandra. Hittade inget givande på Google förutom en massa varningar om spänningar och risker med äldre blixtar och nya digitala kameror. Men skulle någon veta säkert så är jag tacksam för ett svar =).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar