Annons

Canon & slow synk

Produkter
(logga in för att koppla)

olle54

Avslutat medlemskap
Hej!

Nikon kameror har tydligen något som heter slow synk, vilket ska göra att bakgrunden inte blir så mörk vid blixtfoto inomhus. Styrs tydligen från kameran. Finns det ingen motsvarande funktion i en Canon. Canon EOS D50 t.ex?

Nä, slow synk på Nikon och Sony betyder att man kan ställa in valfritt lång exponeringstid, t.ex. 1/4 sekund. Ifall man fotar i ett stort rum där blixten inte räcker till, så kan man ställa in så att blixten huvudsakligen exponerar de personer som står i närheten, medan den långa exponeringstiden ger teckning i lokalens bortre delar, som annars skulle ha blivit svarta. Dock kan förstås personer i bakgrunden som rör sig bli oskarpa, till skillnad från personer i förgrunden, där blixtens korta brinntid (ligger vanligen inom området 1/1.000 till 1/30.000 sekund) förhindrar all rörelseoskärpa.

Men nog finns väl denna möjlighet även på Canon 50D? Även om Canon har krånglat till det genom att byta namn på denna funktion?

Slow sync och Rear sync ger samma resultat vid stillastående motiv. Skillnaden är att vid Rear Sync fyras blixten av vid slutet av exponeringen i stället för i början, som i Slow sync. Om motivet rör sig kan det bli ljusspår BAKOM motivet och längst fram i rörelsen fryses bilden av blixten.

Slow sync är egentligen rätt onödig, man får samma resultat om man ställer in manuellt och använder en relativt lång exponeringstid. Det gör t.ex. att bakgrunden framträder bättre pga att den relativt långa exponeringen hinner suga upp det befintliga ljuset. Det blir en mix av blixtljus och befintlig belysning. Jag använder Nikon, men det MÅSTE finnas motsvarande inställning i Canon, det finns ju till och med i kompaktkameror.

Senast ändrad:
AV läge

Från manualen
AV : Du kan ställa in önskad bländare. Blixtexponeringen ställs
in automatiskt för att matcha det bländarvärde som ställts in.
Slutartiden ställs automatiskt in mellan 1/250 sek. och
30 sek. för att passa motivets ljusstyrka.
I svagt ljus exponeras huvudmotivet med den automatiska
blixten och bakgrunden exponeras med en lång slutartid som
ställs in automatiskt. Både motivet och bakgrunden ser korrekt
exponerade ut (automatisk lång blixtsynkroniseringstid).
När du fotograferar med lång slutartid rekommenderar vi dig
att använda ett stativ.

Precis!

I Canon världen så ger Tv och Av lägena alltid samma slutartid/bländare som om man inte använt blixt alls, d.v.s. det befintliga ljuset bestämmer. Blixten "fyller på" med sitt ljus. Blixtstyrkan mäts med ETTL (med förblixten) och exponeringen blir i de flesta fall korrekt.

I P-läget så finns det två lägen. Är det befintliga ljuset starkt så antar systemet att
"fill-in ljus" önskas (t.ex. porträtt i motljus). Är det mörkt så vill systemet lysa upp motivet med blixten. Systemet struntar i det omgivande ljuset och sätter slutartiden till 1/60.

Detta kan vara lite förvirrande om man läser böcker där Nikons CLS används. T.ex. Joe McNallys eller Scott Kelbys böcker.

/C

Precis

Håller på med Scott Kelbys böcker just nu och är därför inne på detta. Har även en Olympus och i den kan man styra blixten väldiga. Blev lite förvånad att det inte var lika i Canon. (får min E50 på måndag)

Slow sync och Rear sync ger samma resultat vid stillastående motiv. Skillnaden är att vid Rear Sync fyras blixten av vid slutet av exponeringen i stället för i början, som i Slow sync. Om motivet rör sig kan det bli ljusspår BAKOM motivet och längst fram i rörelsen fryses bilden av blixten.

Där är altså förklaringen till varför otroligt många tror att "synk på andra ridån" är samma som "slow sync". Läser man t.ex. någon av alla otaliga trådar om mingel/vimmelfotografering rekommenderas väldigt ofta synk på andra ridån, för att "det gör att bakgrunden exponeras bättre". Att sen synk på andra ridån är tämligen värdelöst (mitt tyckande, EJ fakta) när man plåtar människor med lång slutartid verkar många inte tänka på.

50D kan synka på precis vilka tider du vill, upp till 1/250s som absolut kortaste. Om du sen synkar på 1/60, 1/125, 1/160, 1/2, 1/8 eller 10s spelar ingen roll.

En liten fundering bara.... Jag skulle ha sagt ner till 1/250s eftersom 1/250s är den kortaste tid vi pratar om. Kanske inte viktigt egentligen men funderar ändå över "hur folk säger" :)

Synk på andra ridån gör skillnad främst om det finns några ljuskällor, direkta eller indirekta, på något rörligt i motivet. Dessa ljuskällor måste då vara tillräckligt starka för att lämna spår (ränder) i bilden.

Finns inte det går det inte att se på bilden vilket slags synk som användes.

Har inte hört talas om begreppet. Min kamera kan som bäst ge 1/200 s som kortatste tid med blixt. Vill jag kan jag ställa kameran på "bulb" vilket ger hur lång slutartid som helst.

Vid blixtfotografering styr jag exponeringen genom att ställa kameran i manuellt läge, ställer in önskad bländare och låter blixten bestämma hur mycket blixtljus som ska doseras ut för att lysa upp huvudmotivet. Kamerans slutartid (dock ej kortare än 1/200 s) ställer jag sedan in så att övriga delar i bilden får önskad exponering.

Då använder du begreppet utan att veta om det. Egentligen är det ju "slow sync" så snart man lämnar den kortaste blixtsynkroniseringstiden, vilket ju ofta är någonstans runt 1/125 - 1/250 numera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto