Annons

Canon släpper bärbar hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
SINGO skrev:
Hur har det gått med Canon M80? Såg att tre äger den här på sidan och att ex scandinavian har den i lager.. hur är den? Funkar bra? Snabb? Batteri mm?

Lite sugen.. Ingvar

Är också sugen på en ( , men det kommer nog snart en ny modell :) Knapparna sitter ju fel om man jämnför med nya 40D.)

Har en extern hårdisk som läser CF kort men ingen skärm.

Fast man kan ju köpa en bärbar för samma pengar Onoff har en acer för de pengarna.

Tittar på den här också http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/50628?opendocument&markID=10-12-15

Fast batteritiden är ju sämre på en bärbar dator

SINGO skrev:
Hur har det gått med Canon M80? Såg att tre äger den här på sidan och att ex scandinavian har den i lager.. hur är den? Funkar bra? Snabb? Batteri mm?

Lite sugen.. Ingvar

Enligt specifikaationerna:

Hastighet 4MB/s
Batterikapacitet: 37 st 1GB-kort

Mao. 16 minuter för ett 4GB-kort, inte så snabbt.

Den är ju inte snabbare än min 60Gb iPod som jag har kunnat föra över bilder till (och titta på dom) redan för två år sedan. Snacka om svindyr tegelsten.

Jordi skrev:
Den är ju inte snabbare än min 60Gb iPod som jag har kunnat föra över bilder till (och titta på dom) redan för två år sedan. Snacka om svindyr tegelsten.

Mjo, men så är den ju året gammal och sett till konkurrenterna så är den varken dyr eller tung. Dessutom bra batterikapacitet.

Jordi skrev:

Men på din iPod kan du inte titta på RAW-bilder, zooma in och kolla skärpa m.m. Dessutom är ju kameran tillgänglig för fotografering medan kortet tankas ur.

Så även om priset är högt så får man ju några fler funktioner.

tormig skrev:
Vad har man en sån här pryl till?

Jag har nu inte en Canon, men Epsons motsvarighet. Jag använder den för att framförallt på resor kunna tanka ur minneskorten och lagra och titta på bilderna på en större och bättre skärm. Man kan ju då bättre göra en första utrensning av bilder också.

Dessutom klarar apparaten av att spela mp3 och visa film, så på exempelvis flygresor kan den vara kul att ha.

Är det verkligen vettigt att "tanka ur" dvs flytta flyta data från ett fast media (minneskort) till ett rörligt (hårddisk)?

Hej

Ursprungligen var minneskorten väldigt dyra och rymde inte så mycket. Skulle man iväg på en resa och kanske ta 80GB bilder, så blir det väldigt många kort och pengar.

Nu börjar korten bli större och billigare men fortfarande är det billigare att lagra sina bilder på en bärbar hårddisk.

Visst kan en bärbar hårddisk gå sönder, så jag har lagrat på även en bärbar dator samt gjort kopior på DVD skivor.

Skulle jag inte få plats med bärbar dator så hade jag nog haft två bärbara hårddiskar som backup.

Hade problem i Norge när jag gjorde backup på bärbar hårddisk, vi hade bråttom så vi behövde gå, hårdisken fick en del problem av stötarna när jag gick, löste sig senare dock.

När jag fotar hemavid använder jag aldrig bärbar hårddisk, har tillräckligt med minneskort.

Mvh

Omar

tormig skrev:
Är det verkligen vettigt att "tanka ur" dvs flytta flyta data från ett fast media (minneskort) till ett rörligt (hårddisk)?

Kanske inte, men som Omar säger, mer en kostnadsfråga. 80GB minneskort kostar i storleksordningen 10000 kr. Så länge som man står stilla så fungerar övertankningen bra och sedan stänger man av den, vilket gör den mindre oöm för stötar. Så länge man hanterar den normalt, så är en bärbar lagring väl så bra som minneskort.

tormig skrev:
Om det är vettigt eller inte beror väl på hur riskbenägen man är.

Personligen skulle jag aldrig flytta bilderna från ett minne utan rörliga delar till en hårddisk men som säkerhetskopia är det acceptabelt.

P.R. skrev:

Personligen skulle jag aldrig flytta bilderna från ett minne utan rörliga delar till en hårddisk men som säkerhetskopia är det acceptabelt.

Hej

Det är just på lång resa det blir svårt att ha kvar bilderna på minneskorten, beror ju också hur aktivt man fotar.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Det är just på lång resa det blir svårt att ha kvar bilderna på minneskorten, beror ju också hur aktivt man fotar.
Jag säger inte hur andra skall göra men själv accepterar jag inte riskerna med lagringsmedia som bygger på rörliga delar (även om hårddiskarna idag är betydligt mycket tillförligare än förr) för den enda kopian. Jag har bytt för många hårddiskar för att mentalt klara en sådan risktagning. Om jag skulle anse det nödvändigt att tömma minneskorten skulle det bli till åtminstone två separata enheter.

Idag har kamerorna 3 tumsskärmar (rensning och visning) och för runt 1000 kr får man 8 GB minneskort av god kvalitet (40 GB - 5000 kr, 80 GB - 10000 kr). Minneskorten är tåligare, tillförlitligare, lättare, oberoende av ström och för mig har hårddisklagring då spelat ut sin roll på resor, annat än möjligen som säkerhetskopiering.

Inom en snar framtid kommer det ju finns kort med minnesutrymme upp till hela 32 GB och då har väl nästan hela idén med bärbara hårddiskar för mellanlagring försvunnit.

Mja.. Backup vill nog de flesta ha. Sedan undrar jag om alla vill ha så stora kort. Det blir ju som många tidigare har uttryckt sig "att lägga alla ägg i samma korg" Tänk att fotogarfera i två veckor på semetern för att på sista dagen se kortet tvärdö.. Inte så roligt.

Fast med Nikon D3 och dubbla 32GB-kort så är det problemet ur världen (ja, om de inte snor kameran förstås ;))

Hej,

nån sån köpt en sådan här bärbar från Canon och kan säga något om den? Är speciellt intresserad av hur synkronisering med datorn sker, kan man använda Utforkaren för att flytta över och hämta filer?
Är också nyfiken på hur användargränssnittet vid bläddring och uppspelning av mp3 ser ut, har inte kunnat hitta några bilder av detta på nätet.

Min gamla mp3-hårddiskspelare med CF-kortplats (från Archos) dog för lite sedan, tappade den på stengolvet under uppspelning. Så det är dags att söka efter en ersättare.

Mvh, Ulf

Hyperdrive Colorspace O verkar vara ett bra alternativ idag! Större lagringskapacitet, 3.2" display, bättre batteri samt snabb överföring.

/Ingvar

Jag var för hårddisken tidigare men sedan min Archos gick sönder i slutet av en helg -> förlorade flera hundra bilder. Efter den har jag inte litat på dom och har haft istället flera minneskort..

Skulle aldrig lita till en enda bärbar hårddisk som permanent backup av mina bilder. Men det är praktiskt att ha med en sådan när man är ute flera dar, så man kan tömma minneskorten vid behov, och titta på bildena på kvällen.
Och kombinerad mp3-spelare ger möjlighet att samtidigt ha med alla fåglars läten, för uppspelning när man vill locka dem till sig.

Colorspace verkar inte ha inbyggd mp3-spelare, och det står "eingeschränkter support" för raw. Vem vet vad det betyder, kanske det inte går att zooma i raw?

Lieden.se skrev:
Colorspace verkar inte ha inbyggd mp3-spelare, och det står "eingeschränkter support" för raw. Vem vet vad det betyder, kanske det inte går att zooma i raw?
Jodå, visst går det. Vad "eingeschränkter support" betyder förstår jag inte -- kanske vill man reservera sig för att det kan finnas raw-format som Colorspace ännu inte har i sitt bibliotek?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar