Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon sega med nya modellsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag tycker att Canon har blivit väldigt långsamma på att släppa nya modeller i pro-segmentet.
7d har flera år på nacken.
5d mk3 skulle inte heller skada att uppgradera.. Bättre dynamiskt omfång och en upolösning som matchar d800.
Kom igen ny Canon.. Var inte som Nikon var tidigare..

Jag ser det som en fördel att 5d III inte har lika hög upplösning som d800, filerna är stora som de är. Saknar inte bättre dynamik heller, men visst, där är Nikon bättre. Lär nog dröja med uppdatering ändå, vis av erfarenheten, 5d-kamerorna uppdateras inte lika ofta som de billigare kamerorna. En ny 7d variant lär väl iofs komma inom ett halvår.

Jag tror att de som inte är yrkesverksamma med produktutveckling ofta underskattar hur mycket arbete det ligger bakom utvecklandet av en såpass komplicerad produkt som en digital systemkamera.
Som ett exempel kan tas den nya AF-tekniken i 70D. Canons egna utvecklare säger i en intervju att enbart testandet av den nya autofokusalgoritmen, för att säkerställa kompatibilitet med de 103 EF-objektiv som systemet stödjer full ut, tog sex månader.

Personligen så tycker jag att det är rätt skönt att det inte uppdateras så ofta, blir ju så dyrt att köpa nytt hela tiden. Svårt att motstå de nya produkterna. :)

Hellre genomtänkta uppdateringar.
Den bild du inte har fått med din 5D mkIII har du inte heller fått med motsvarande D800.
Själv så upplever jag hur mer bilderna betyder när jag inte längre pixelpeeper alla data om den ena kameran hit och den andra dit..!
/Niclas www.niclasforsberg.com

Ser nog hellre att dom lanserar lite uppdatering av objektivparken först. Ett 14-24/2.8 tex...

Jag tycker för övrigt att debatten om dynamiskt omfång tenderar att bli överdriven, och det säger jag inte bara för att jag plåtar Canon. Jag har kört Nikon tidigare och dragit ganska frikostigt i skuggorna "bara för att det gick" men resultatet blir inte alltför sällan en smula onaturligt och plastigt. Färgerna kräver en ordentlig vända efteråt för att få det snyggt. Vissa skuggor bör vara skuggor helt enkelt. Fast, det är väl en vanesak i behandlingen kanske.

Jag är dock personligen mer intresserad av en annan vidareutveckling av sensorn, typ Foveon teknik. Har ni sett bilder från Sigmas DP serie så vet ni vad jag menar. Sanslös detaljskärpa och underbart naturtrogna "analoga" färger. Jag är beredd att ge nästan vad som helst för en sådan sensor i ett tåligt hus med vettiga ISO prestanda och EF fattning. Och ett batteri som håller mer än typ 30 bilder :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar