Annons

Canon S90 vs Panasonic LX3

Produkter
(logga in för att koppla)

Matthias87

Medlem
Vilken kompaktkamera är bäst för sportbilder? Tänkte använda kameran när jag kör motocross och enduro, så det behövs väl en snabb kamera med kort slutartid och högt ljusinsläpp antar jag.

Är det Canon S90 och Panasonic LX3 det står emellan då, eller är det någon annan man bör kolla på?

Mvh Matthias

Vilken kompaktkamera är bäst för sportbilder? Tänkte använda kameran när jag kör motocross och enduro, så det behövs väl en snabb kamera med kort slutartid och högt ljusinsläpp antar jag.

Är det Canon S90 och Panasonic LX3 det står emellan då, eller är det någon annan man bör kolla på?

Mvh Matthias
LX3 är en helt underbar kamera, men ingenting för sportfotografering. Kort zoom, motsvarande 24-60 mm, ingen tele. S90 har lite längre tele (105mm) men det räcker inte heller för sport.
Tex LUMIX TZ10 har tele till 300mm, duger bättre.

Men du gör nog bättre sportbilder med en billig systemkamera och telezoom. Det blir lite dyrare, men inte så mycket dyrare. Kamerahuset är billigare än nämnda kompakter, och en telezoom kan du köpa för drygt 2000, begagnat för en tusenlapp.
De är förstås inga fantomobjektiv, men bilderna även med dessa blir mycket, mycket bättre, än med kompakterna.

Jag och sambon ska ha kameran ihop, och hon vill inte ha systemkamera. Hon vill ha en mindre kamera. Men S90:n är alltså bättre än LX3:an på sportfoto? Jag förstår att det inte kan bli några jättebra sportfoton, men det jag är ute efter är så bra som möjligt av kompaktkamerorna.

Jag är inte så kunnig på kameror. Vad är tele? :) Är det verkligen så viktigt med bra zoom? Jag står oftast nära när jag tar enduro-kort osv ändå.

Använder normalt min systemkamera till action/sport men har även provat att fota Downhill med min LX3:a.
Kan fungera om du står några få meter från banan. Sedan underlättar det om du panorerar, alltså följer motivet med kameran. En systemkamera är dock mycket lämpligare för denna typ av bilder.

Antar att din tjej inte vill ha en systemare för att den är större och inte för att den skulle vara krångligare att använda. För det är de ju inte;)

Precis, inte för att den är krångligare, utan pga storleken.

Så LX3:an fungerar hyfsat till action alltså?

Det är det som kallas slutartid eller? :p Ursäkta mitt okunnande. Är det någon annan kompaktkamera som tar korten fortare?

Man kan ju låsa skärpan innan man tar bilden, då går det utan märkbar fördröjning. eller ställa om till manuell focus, med samma resultat. För actionfoto är nog akilleshälen snarare att det tar tid mellan bilderna. S90 klarar bara en bild/sekund. Själv har jag inget behov av snabba sekvenser, men kan vara värt att beakta.
Är mycket nöjd med S90, då den fyller mitt behov av en fickkamera med alla kompromisser det innebär...

Din tjej måste vara villig att lära sig kameran. Bäst teknik med LX3 är att ställa in på manuell fokus och förfokusera med "focus" knappen precis brevid avtryckaren. Det borde fungera väldigt bra på en sport där man kör på en bana, sen gäller det förstås att hon kan stå tillräckligt nära banan eller där ni kör. Annars räcker inte 60mm (längsta brännvidden på LX3) Hon måste också välja zoom-brännvidd INNAN hon ska ta bilden ;)

Någon som vet om det går göra nåt liknande med S90? Alltså förfokusera med egen knapp?

Vilken kompaktkamera är bäst för sportbilder?
Jag vågar inte ge dig något bra svar, men jag är ganska säker på att varken LX3 eller S90 är med ens på tio-i-topp-listan. Det är två dyra kameror som är i absolut toppklass när det gäller fotografering av andra slag, men speciellt lämpade till snabba händelser är de inte.

Däremot finns det andra kameror från andra tillverkare som t ex kan ta 10 bps med full upplösning. Ska man använda kameran medan man kör enduro så måste givetvis kameran vara extremt tålig mot vatten, smuts och stötar. Det är inte S90 och LX3.

Kanske kan det vara idé att titta på en Sony TX5, som fått lovord i andra strängar här på FS.

Jag skulle också titta på Canon Ixus 300 HS, den har snabb seriebildtaging på knappt 4 b/s eller och möjlighet att filma med 240 bilder per sekund vilket kan bli spännande filmer vid motocross, hopp i slowmo :).

Med möjlighet till bländarautomatik kan man ju öka på skärpedjupet för att kompensera slö fokus och bara fota på ... men då måste det vara bra ljus.

Men som andra skriver, en billigare systemkamera är vad du behöver för bra bilder.

Tänkte använda kameran när jag kör motocross och enduro, så det behövs väl en snabb kamera med kort slutartid och högt ljusinsläpp antar jag.

Mvh Matthias

Du får ursäkta men ... Är det när du själv kör motocross som din sambo ska fota dig eller ska du själv fota från motorcykeln när du kör motocross? En viss skillnad.

JOLidman: När jag kör så kommer polarna fota och sen kommer jag fota en del när dem kör :)

Frocli: Kollat på den kameran lite. Finns inte så många recensioner dock. Men den verkar ju helt klart intressant!

JOLidman: När jag kör så kommer polarna fota och sen kommer jag fota en del när dem kör :)

Frocli: Kollat på den kameran lite. Finns inte så många recensioner dock. Men den verkar ju helt klart intressant!

Titta på Cyberphotos brus-bilder längst ner på testbilder på Ixus 300HS. Jag tycker, även vid 1600 ISO ger den acceptabelt lågt brus, tack vare snabb CMOS sensor (som spegelreflex-kameror har)

Det är rätt viktig egenskap vid sportfoto, du måste ju använda slutartider 1/1000 s eller ännu kortare, ha rimlig skärpedjup, och du vill ju fota även när solen inte skiner.

Att kameran inte ger lika fina landskapsbilder som min LX3 är ointressant, för ändamålet snabbhet är viktigare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto