Annons

Canon S100

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Läste på DP Review att deras tester av Canon Powershot S100 inte fallit väl ut, dvs ej fullständigt skarpa bilder. Blir väl till att avvakta köp tills detta är fixat eller...

http://www.dpreview.com/news/2011/11/18/canons100studiosamples

****
Note: We have shot our standard comparison scene with two S100s, and selected the sharpest set of images overall. It is obvious though, from close examination, that the right-hand side of these sample images is slightly soft compared to the center and left-hand side. We are expecting a third S100 sample very shortly and we will revisit this studio comparison at that time.
*****
 
Jag läste den och då får man ett annat resultat, så DP reviews test kanske haltar eller så har dom haft osis med kamerorna. Canon har skjutit på lanseringen i Sverige till december istället för november, men det kanske beror på annat :)

Det har kommit ett nytt test av S100 (jag hittade det nyss i en tråd på DPReview)

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_S100/index.shtml

Testaren (som förresten är rätt erfaren -- förr i tiden bl a från test av tung Hi-Fi) är tämligen belåten med kameran.

AndersLj
 
Testad på IR

Läste på DP Review att deras tester av Canon Powershot S100 inte fallit väl ut, dvs ej fullständigt skarpa bilder. Blir väl till att avvakta köp tills detta är fixat eller...

http://www.dpreview.com/news/2011/11/18/canons100studiosamples

****
Note: We have shot our standard comparison scene with two S100s, and selected the sharpest set of images overall. It is obvious though, from close examination, that the right-hand side of these sample images is slightly soft compared to the center and left-hand side. We are expecting a third S100 sample very shortly and we will revisit this studio comparison at that time.
*****

Här har du tester:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/PS100/PS100A.HTM

Studiobliderna är lätt att jämföra med samma från andra kameror
 
Här har du tester:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/PS100/PS100A.HTM

Studiobliderna är lätt att jämföra med samma från andra kameror

Vad spelar en studiotest för roll egentligen, - om S100 är ojämn i kvalitén!

Har väntat länge på en test från Dpreview, något problem har de haft, för det är fortfarande enbart en "preview", ingen sluttest!
Intressant kompakt kamera, - skulle jag handla den över disk, med en tydligen ojämn kvalité, kan jag mig f-n på att jag får ett "citronex"!!!
Även för dyr nu, säkert en tusing lägre pris inom ett halvår!
 
Nu har DP Review uppdaterat testet av S100, den är något sämre S95 på någon punkt.
http://www.dpreview.com/news/2011/12/23/CanonS100review

Jag är sugen på en S100, men väntar nog tills dess Canon får ordning på detta. Sedan är ju frågan hur störande det är i realiteten...

"We have now used five cameras, with lenses that span a range in terms of optical quality. The best sample offers good, uniform sharpness in all environments in which we used it, and the worst gives noticeably soft results on one side of images taken in the critical environment of our studio, but delivers perfectly acceptable results in 'real world' shooting."
 
Låter bra, tror inte heller att den är dålig men blev lite förvånad över DPs första tester. Bara för att det är en ny modell behöver inte allt slå den gamla modellen men det förväntar vi oss kanske alltid :)
Lägg gärna ut lite bilder, vore kul!
Fick reda på av Canon att dom har leveransproblem pga översvämningarna i Thailand, finns inte i alla butker enligt prisjakt.
 
Tråkigt med ojämn kvalitet, men det är inget nytt. Jag köpte en Canon S90 för ett och ett halvt år sedan och märkte efter två veckor att det i vissa ljusförhållanden (diffust sidljus) blev en ljus fläck på mina bilder. Efter det gick jag igenom mina bilder och märkte att bilderna var aningen oskarpa på precis samma område. Verkade som om det var en fettfläck eller något annat på en linsyta. Kameran var in på service och fick ett nytt objektivpaket och har sedan dess haft klanderfri bildkvalitet.

Det lönar sig alltså att testa kameran ordentligt och t.o.m pixelpeepa direkt efter att man införskaffat den.
 
De som ännu inte äger en konkurrent till S100 kan ju d u införskaffa S95 för 2299:- nu (Japan Photo). Detta kan bli S100:s största initiala konkurrent.
 
Bra pris på en bra kamera. Verkar dessutom som om att S95 levererar bättre bildkvalitet än S100 enligt vissa tester, känns ju inte så bra. fast hur stor skillnaden är svårt att avgöra.

De som ännu inte äger en konkurrent till S100 kan ju d u införskaffa S95 för 2299:- nu (Japan Photo). Detta kan bli S100:s största initiala konkurrent.
 
Verkar dessutom som om att S95 levererar bättre bildkvalitet än S100 enligt vissa tester, känns ju inte så bra. fast hur stor skillnaden är svårt att avgöra.

S95 och S100 har samma storlek på sensor, (yta)

Men S95 har 10.0 megapixel medan S100 har 12.1 megapixel

Det innebär att ytan på varje pixel hos S95 är större vilket ofta ger mindre brus när bild tas i sämre ljus.

I vanligt dagsljus tror jag de är lika bra.

På "Continuous drive" verkar S95 vara klart snabbare också.

Jag har S95 och kommer nog inte skaffa nån S100


MVH
.
 
S95 och S100 har samma storlek på sensor, (yta)
Men S95 har 10.0 megapixel medan S100 har 12.1 megapixel
Det innebär att ytan på varje pixel hos S95 är större vilket ofta ger mindre brus när bild tas i sämre ljus.
.

Om du lägger ner några hundra timmar på att noggrant följa diskussionerna på DPReviews forum - och lär dig att skilja debattör-"äpplena" från debattör-"päronen" där, och dessutom läser de vetenskapliga artiklar som dessa debatter länkar till, då kommer du att lära dig att detta inte är sant. Vad jag kan minnas bekräftar också de tester som har gjorts på S100 detta.

Den stora fördelen med S100 är enligt min mening att den är vidvinkligare.

Man kan också på S100 helt koppla bort den lilla ratten på baksidan som vrider sig alldeles för lätt. Att man inte kunde detta på S90 var för mig den största nackdelen med den modellen.

Men bortsett från dessa två punkter tror jag att man vid lika förhållanden får ganska lika bilder med S90, S95 och S100. Vissa avigheter hos S90 korrigerades i S95, och S100 fick dessutom bredare vidvinkel.

Om detta motiverar ett byte är något som var och en måste besluta själv. Jag bytte från S90 till S100 och är ännu nöjdare med kameran.

ALj
 
Om du lägger ner några hundra timmar.......


Ni som läst så mycket om S100 och testerna, kan ni samanfatta "kortfattat".....


Varför fick de första 2 exemplaren av S100 sämre skärpa på höger sida ?

Hur många gånger brukar DPreview testa 5 ex. av samma kamera modell för ett test ?

De sista 3 exemplaren av S100 från Canon var de special kalibrerade för att få bättre resultat i testet ?

Varför syns inte optisk variation på S100 i verkligheten om den syns i studion ?


MVH
 
Vad jag ville bemöta var att du påstod att mindre pixlar på samma yta ger mer brus än större pixlar. Jag har lagt ner ett alltför stort antal timmar på att läsa diskussioner om sensorer och deras egenskaper (varför undrar jag också...).

Däremot har jag bara snabbt ögnat igenom DPR:s test av S100, så jag kan inte svara på dina frågor. En gissning är att Canon släppte ut kameror innan produktionslinan var fullt intrimmad. Dumt gjort isåfall. Jag har väl ögnat igenom ett antal andra test av kameran också, men jag minns inte så många detaljer.

En sak som jag tror mig minnas är att någon påpekade att de optiska brister som fanns i utkanterna av bilden faktiskt låg utanför bildfältet hos föregångaren (som har längre minbrännvidd).

Nu köper man väl inte en S100 för att dokumentera arkitektur och liknande, utan att ha som en kamera i brästficksformat som ger mycket bra bilder rent generellt. Jag tror dock att man får se efter ganska noga för att upptäcka några skillnader i bildkvalitet mellan min gamla S90 och nya S100. Däremot är de extra millimetrarna bredare vidvinkel rätt kul för den typ av bilder som jag använder S100 till.

ALj
 
Om du lägger ner några hundra timmar på att noggrant följa diskussionerna på DPReviews forum -

Jag vill bara förklara att denna formulering egentligen var en form av självironi - vilket ju kanske inte var så lätt för andra att förstå. ;-)

Men jag har faktiskt lagt ner så mycket tid på att läsa djupa tekniska diskussioner på DPR. Till vad nytta frågar jag mig själv också. Men ämnen som sensorer är faktiskt rätt intressanta, om man tränger in en smula i dem.

Så det var inte min mening att daska till någon i nian...

ALj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.