Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon "rea" och cashback. Höjde priserna precis innan.

Produkter
(logga in för att koppla)

jansteph

Ny medlem
Hej,

Såg canons cashback erbjudande och tänkte då slå till med ett 70-200 2.8 IS USM II. Jag kollade på detta objektiv redan tidigare, och tyckte det verkade dyrare nu.

bifogar ett par skärmdumpar från prisjakt, dom som låg "bra" till har höjt priset med 4000 kr vilket i mitt tycke är rätt mycket... känns inte helt ok att betala 2200 kr för att få en rabatt på 1800...

Edit: bilderna blev väldigt små, länk till prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=538598

/JanS
 

Bilagor

  • canoncashback.jpg
    canoncashback.jpg
    15.3 KB · Visningar: 2,439
  • canoncashback2.jpg
    canoncashback2.jpg
    10.9 KB · Visningar: 2,430
Tänkte samma sak.

Hejsan.

Saken är den att jag kikade lite på Canons macro 100mm L med IS. Ska inte säga att det är helt sant och att jag lovar detta men nog tycker jag att jag såg en höjning på prislappen samtidigt som cash-back grejen kom. Faktum är att jag tyckte att Cyberphoto hade ett lägre pris dagarna innan. Kan vara fel och det kan vara en oberoende prishöjning på grund av annat men har för mig att det skedde en höjning. OM detta är en medveten handling av Canon eller handlarna så är det ju verkligen fel. Menar inte att peka ut någon särskild handlare och är själv trogen kund på Cyberphoto men skriver bara vad jag tyckte.
 
Annars finns 70-200/f2.8 L II USM på MediaMarkt för 18.990:-
Jag misstänker dock att det inte kommer via Canon Sverige - och då omfattas det inte av cash back enligt villkoren...
 
Vill minnas jag läste på cyberphotos sida för en tid sedan att canon flaggat för generella prishöjningar inom snar framtid. Det verkar ha infriats nu.
 
Vill minnas jag läste på cyberphotos sida för en tid sedan att canon flaggat för generella prishöjningar inom snar framtid. Det verkar ha infriats nu.

Har också hört att det varit på g sedan en tid tillbaka så det kan ju mycket väl vara så att det var dags nu och att Cash-back grejen kanske är lite plåster på såren. Låt oss hoppas det åtminstone. På Mediamarkt kan man faktiskt göra ordentliga klipp ibland på optik. Cyberphoto och många andra av "våra stora aktörer" tog 8900kr för objektivet medan Mediamarkt tog 7400kr. Rätt ordentlig skillnad.
 
Hej,

kollade precis på mediamarkts hemsida, just nu står den i 22990 ... är det samma priser på webben som i butik, någon som vet ?

Upptäckte även att en "storbutik" har tagit bort sig från länken ovan(ej med på bilden). Det var en röd stor stapel efter priset.

skumt

/JanS
 
Hej,

kollade precis på mediamarkts hemsida, just nu står den i 22990 ... är det samma priser på webben som i butik, någon som vet ?

Upptäckte även att en "storbutik" har tagit bort sig från länken ovan(ej med på bilden). Det var en röd stor stapel efter priset.

skumt

/JanS

Vad gäller MediaMarkt så är det priset som ska gälla som ordinarie pris. Allt enligt reklamutskicket som kom i brevlådan den här veckan.
Utskicket avser butikerna i Malmö, Lund och Helsingborg.
Det är kanske olika beroende på var i landet man befinner sig...?
Hur som helst så är det ett bra pris, betydligt lägre än t.ex. Cyberphoto även efter cash back
 
Annars finns 70-200/f2.8 L II USM på MediaMarkt för 18.990:-
Jag misstänker dock att det inte kommer via Canon Sverige - och då omfattas det inte av cash back enligt villkoren...

Det är svenska Canon som levererar till MM. Priset gäller tom 13/5 i Malmö, Lund och Helsingborg
 
Har ett annat problem med Canon Cashback...

Köpte en 430EX II på Electroworld och de intygar att de köpt blixten via Canon Sverige.

När jag ska registrera blixten för CashBack så ska jag ange serienummer. Det finns några nummer på kartongen och något inristat på själva blixten (med 4 punkters storlek...) men inget godtas av Canon som korrekt serienummer.

När jag frågat Canon på [email protected] om var jag ska hitta ett licensnummer som kan godkännas har jag fått tre olika svar - på svenska - av tre olika bulgarer...
 
Lite skrattretande... nu har alla butiker höjt sina priser lagom till cashback
Är det Canon som styr det?
 
Ny pengarna tillbaka kampanj från Canon

Canon har en ny pengarna tillbaka kampanj, www.canon.se/pengartillbaka, som gäller fram till den 15 januari.

Det gäller följande prytlar:
  • Canon Powershot SX270 HS
  • Canon Powershot SX280 HS
  • Canon Powershot SX50 HS
  • Canon Powershot SX510 IS
  • Canon EF 100/2,8L IS USM Macro
  • Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
  • Canon EF 40mm f/2.8 STM
  • Canon EF 24-70/2,8 L II USM
  • Canon EF 24-70/4L IS USM
  • Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
  • Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
  • Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS
  • Canon EF 70-200/2,8L IS II USM
  • Canon EF 70-200/4,0L IS USM
  • Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
  • Canon EF 16-35/2,8 L USM II
  • Canon EF 17-40/4L USM
  • Canon EF 8-15/4L USM Fisheye
  • Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
  • Canon Speedlite 320EX
  • Canon Speedlite 430EX II
  • Canon Speedlite 600EX-RT
 
Det är ju möjligen så att Canon sänker marginalerna en del för affärerna i samband med Cash-back-perioden - "Ni kommer ju ändå att sälja mer" - men det kanske inte affärerna är så intresserade av utan höjer sina priser motsvarande, De kan ju lika gärna sälja Nikon i stället. Jag tror ju absolut inte att Canon specifikt begär höjda priser.

Det kan ju också vara så att man använder Cash-back för att "mjuka upp" en allmän planerad prishöjning. När en sådan kommer så säljer man ju normalt klart mindre under den första tiden, och det känns inte speciellt positivt med annonser "Skynda er att köpa nu, om en månad höjer vi priserna!". Skapar man istället en cash-back-period som en inledning på prishöjningsperioden så får man folk att handla extra under denna sista tid innan den reella prishöjningen kommer.
 
Har ett annat problem med Canon Cashback...

Köpte en 430EX II på Electroworld och de intygar att de köpt blixten via Canon Sverige.

När jag ska registrera blixten för CashBack så ska jag ange serienummer. Det finns några nummer på kartongen och något inristat på själva blixten (med 4 punkters storlek...) men inget godtas av Canon som korrekt serienummer.

När jag frågat Canon på [email protected] om var jag ska hitta ett licensnummer som kan godkännas har jag fått tre olika svar - på svenska - av tre olika bulgarer...

Här finns lite info om var man hittar serienummer på Canons produkter:
http://cpn.canon-europe.com/files/news/cps_product_registration_system/cps_barcode_v2.pdf
 
Jo, mitt inlägg om problemet var förra året och det löste sig till slut. De hade någon bugg så att det korrekta numret jag angav (jag hittade också den instruktionen) inte godkändes på webbsidan men det löste bulgar nummer 3 via mail då de manuellt kunde se att serienumret var OK.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.