Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon "rea" och cashback. Höjde priserna precis innan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om det är en allmän prishöjning eller om det beror på Cashback. Jag köpte ett 24-105 4 L IS för några veckor sedan för drygt 7200.- (bulk). Nu ser jag att samma sajt har höjt det till 7995.-, men det verkar inte ingå i cashback-kampanjen.

Vet inte om det är en allmän prishöjning eller om det beror på Cashback. Jag köpte ett 24-105 4 L IS för några veckor sedan för drygt 7200.- (bulk). Nu ser jag att samma sajt har höjt det till 7995.-, men det verkar inte ingå i cashback-kampanjen.

Har själv väntat på bra pris på 16-35/2,8II
För ca 2 veckor sedan så höjde den billigast i Malmö priset med ca 1200:- så nu ligger priset lika överallt (precis under 14000 nu innan 12700)
Så jag var nästan beredd att det skulle komma en cashback eller liknande nu inför julen
Och jag fick rätt:)
Men det blir ju ändå lite billigare
Nu får man väl se om det kommer något erbjudande i butikerna
Mats

Var i japan nyligen och det var stor skillnad på priserna där på vissa prylar (Canon)

85 1.2 var ca: 5000 billigare
nya 70-200 2.8 minns jag inte men billigare
blixt 600 EX RT var ca: 40% billigare

Men storsäljarna låg på nästan samma pris.

Verkar som vissa prylar som har låg omsättning här i svedala är uppskruvade i pris......

Jag råkade ut för "cash back-tricket" när jag för ett år sedan skulle köpa ny laserskrivare. Hade under några veckor letat efter rimlig skrivare, jämfört priser och slutligen hittat en butikskedja med mycket bra priser. Körde glad i hågen dit en lördag när dom skulle ha "cash back-weekend" för att göra ett ännu bättre klipp.

Släpade en skrivare till kassan och fick där veta att priset gått upp och nu låg ungefär 600 kronor högre än veckan tidigare. Jag frågade varför priserna plötsligt gått upp och fick förklarat att "detta styrs av världsmarknadspriset". Cash back på alla skrivare var 275 kronor, så jag köpte ingen den helgen. Satte tillbaks skrivaren där jag hämtat den och markerade kartongen med några små kryss.

Lördagen därpå körde jag tillbaks - och se, "världsmarknadspriset" hade sjunkit igen till exakt samma pris som veckan före "cash back-weekenden".

"Min" kartong stod kvar så jag fick exakt samma skrivare med mig hem till exakt det pris jag förväntat mig veckan tidigare.

Canon gjorde precis samma sak förra året. Höjde priset och erbjöd cashback.
Om Canon är duktiga på något så är det att ta betalt.

Cyberphoto, "rea" och cashback. Höjde priserna precis innan.

Fick ett mail från Cyberphoto "Personligt erbjudande - Gäller tom 18 november!‏".
Gick in och kikade och ser att jag har 3000kr rabatt på 70-200f2,8 is mark 2 och dessutom cashback från canon.

När man väl kommer till deras hemsida så ser man att dom har höjt priset med just 3000kr för drygt 12 dagar sen, lagom till sitt "personliga erbjudande"

Går man in på prisjakt tex och killar statistik så ser man en höjning av priset 2013-11-04 med 3000kr

Vill bara tacka cyberphoto för detta underbara personliga erbjudande.

Bild: http://s14.postimg.org/xp8hxzle9/cyberphoto.png

Bilagor

• cyberphoto.jpg
    cyberphoto.jpg
    66.8 KB · Visningar: 83
Sedan kan man ju undra varför priserna på kameror ligger 20-25% över de i tex USA med tanke på att kronan är en av de starkare valutorna i världen.

Riktigt pinsamt gjort av Cyberphoto?
Ett personligt erbjudande borde ju rimligtvis vara lägre än deras ordinarie pris.

Utan att nu försvara cyberfoto, så är det ju så att alla stora höjt till ungefär samma pris, Scandinavien, Mattsson, Japan Photo, rajala mm summan varierar lite, men slutsumman hamnar ungefär på samma så det verkar ju inte vara den enskilda butiken som gör det, utan då snarare att Cyber är schysta och gör nåt åt det så det kommer ner i samma prisnivå... så istället för att klanka på dom ska dom väll ha beröm och Canon centralt kanske ska få sig en tankeställare.

"En del har höjt priset, andra som Rajala har lagt in det som ett nytt pris så där ser vi inte hur stor höjningen är."

Eller kör dom andra också nå kampanjer, nån som vet?

Bilagor

• Skärmavbild 2013-11-16 kl. 11.55.53.jpg
    Skärmavbild 2013-11-16 kl. 11.55.53.jpg
    48.9 KB · Visningar: 85
Flera av de välkända fotohandlarna höjde priset inom loppet av två dagar, så att gapa om "dumma Cyberphoto" blir lite larvigt. Ärligt talat så kanske det snarare är dessa larviga cashbackkampanjer från importörerna man ska skylla på. Vad då cashback? Är det någon som tror att Canon står i gathörnet och delar ut pengar som någon slags välgörenhet? Och varför ska man särskilt behöva begära ut pengarna, istället för att betala rätt pris från början?

Flera av de välkända fotohandlarna höjde priset inom loppet av två dagar, så att gapa om "dumma Cyberphoto" blir lite larvigt. Ärligt talat så kanske det snarare är dessa larviga cashbackkampanjer från importörerna man ska skylla på. Vad då cashback? Är det någon som tror att Canon står i gathörnet och delar ut pengar som någon slags välgörenhet? Och varför ska man särskilt behöva begära ut pengarna, istället för att betala rätt pris från början?

Måste dom höja priserna på gamla lager bara för att Canon centralt höjer priset?
Är det det du menar.
Tvivlar på att Cyber sålt slut på hela lagret och har varit tvungna att köpa in dyrare.
Blir det mera rätt att göra fel om många gör fel?

Det var längesedan riktiga reor existerade. Det är ju inte direkt en nyhet och inte första gången butikerna höjer priserna innan en "rea"

Dock har jag inte något emot cyberphoto. Tvärtom. Dom har ofta grymt bra priser och ofta olika erbjudanden och servicen är fenomenal . Inte konstigt dom blir webbshop för tredje året på rad eller vad det är.

Fick ett mail från Cyberphoto "Personligt erbjudande - Gäller tom 18 november!‏".
Gick in och kikade och ser att jag har 3000kr rabatt på 70-200f2,8 is mark 2 och dessutom cashback från canon.

När man väl kommer till deras hemsida så ser man att dom har höjt priset med just 3000kr för drygt 12 dagar sen, lagom till sitt "personliga erbjudande"

Går man in på prisjakt tex och killar statistik så ser man en höjning av priset 2013-11-04 med 3000kr

Vill bara tacka cyberphoto för detta underbara personliga erbjudande.

Bild: http://s14.postimg.org/xp8hxzle9/cyberphoto.png

Rena Siba-fasoner.

Det finns en trend i priserna att dom höjer inför cashback. Inget är rimligt.
Och 3000 är inte lite, och då var dom dyrare än tex media markt redan innan höjning.

Hittade mitt objektiv på media markt när dom hade köp 1 få den andra för halva priset.
Slutsumman vart 14350 för ett nytt objektiv efter att jag sålt det andra.

Finner inget som är rimligt med att höja priset på befintliga varor med dom summorna.
Någon får gärna förklara varför många höjde priserna med flera tusen.

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar