Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon "rea" och cashback. Höjde priserna precis innan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en trend i priserna att dom höjer inför cashback. Inget är rimligt.
Och 3000 är inte lite, och då var dom dyrare än tex media markt redan innan höjning.

Hittade mitt objektiv på media markt när dom hade köp 1 få den andra för halva priset.
Slutsumman vart 14350 för ett nytt objektiv efter att jag sålt det andra.

Finner inget som är rimligt med att höja priset på befintliga varor med dom summorna.
Någon får gärna förklara varför många höjde priserna med flera tusen.

Mvh

Jag vet inte om du har något slags kulram som fungerar omvänt, för MediaMarkt tar 29090 kr för aktuellt objektiv för närvarande.
 
Jag vet inte om du har något slags kulram som fungerar omvänt, för MediaMarkt tar 29090 kr för aktuellt objektiv för närvarande.

Nu kanske ja. Men innan höjning låg det på 19.790
19790/2 = 9400
9400+19790 = 29200
29200 / 2 = 14100

Det var styckpriset jag betalade med mm's kampanj i juli. Och sen sålde jag det ena för 15000.
 
Nu kanske ja. Men innan höjning låg det på 19.790
19790/2 = 9400
9400+19790 = 29200
29200 / 2 = 14100

Det var styckpriset jag betalade med mm's kampanj i juli. Och sen sålde jag det ena för 15000.

Men i så fall har ju MediaMarkt höjt med nära 10000 kr! Snacka om prishöjning! Dock har de lagt in ett nytt pris så transparens saknas. Vilka är det som inte är seriösa i så fall?
 
Sedan kan man ju undra varför priserna på kameror ligger 20-25% över de i tex USA med tanke på att kronan är en av de starkare valutorna i världen.

De kallas prispolitik.
Tillverkarna säljer till olika priser till olika länder.
Vi Bilägare jämförde priser i vintras? på mest dieselbilar.
En Volvo C30 kostade ganska exakt dubbelt så mycket i Danmark som
i England. En dyrare Volvo bensinare kostade ca 100.000 mer i Norge än
i Sverige, medan diesel versionen var ungefär lika mycket dyrare i Sverige.

Priser sätts för att tjäna optimalt med pengar över samtliga marknader.

Samma sak med cashback, dom säljer fler varor till i praktiken samma pris
( sänkning av priset kommer senare..).
Annars skulle inte cashback existera.
 
Om det stämmer att media markt har höjt till näsan 30,000 är det sjukt.
Dock! Måste jag bara påpeka att dom har lägsta prisgaranti. Så om du är på mm och den kostar 30 och du kan visa att en annan Fysisk butik har den i lager för ett bättre pris matchar dom det.
 
23000 - 2100 = 20900
Då för en ny kund som beställer.

Visst om man har fått personligt erbjudande så blir det under normalt pris..

Det skulle stå:
22990-3000-2100=17890 kr
Jag har rättat inlägget du citerade då matematiken inte riktigt gick ihop sig pga att jag slant på tangentbordet. Tråden gällde ju erbjudandet som trådstartaren fått, inte en ny kund.

Tillägg: Vilket nu blev halvt oberipligt efter sammanfogning med en gammal tråd.
 
Om det stämmer att media markt har höjt till näsan 30,000 är det sjukt.
Dock! Måste jag bara påpeka att dom har lägsta prisgaranti. Så om du är på mm och den kostar 30 och du kan visa att en annan Fysisk butik har den i lager för ett bättre pris matchar dom det.

MM matchar även webbutiker för att dom även själva säljer via web nu.
 
De kallas prispolitik.
Tillverkarna säljer till olika priser till olika länder.
Vi Bilägare jämförde priser i vintras? på mest dieselbilar.
En Volvo C30 kostade ganska exakt dubbelt så mycket i Danmark som
i England. En dyrare Volvo bensinare kostade ca 100.000 mer i Norge än
i Sverige, medan diesel versionen var ungefär lika mycket dyrare i Sverige.

Priser sätts för att tjäna optimalt med pengar över samtliga marknader.

Samma sak med cashback, dom säljer fler varor till i praktiken samma pris
( sänkning av priset kommer senare..).
Annars skulle inte cashback existera.

Det går inte att jämföra kameror och bilar på det här sättet, för bilar är det i första hand skatten som avgör, till exempel den extrema prisskillnaden mellan Sverige och Danmark. Bilar kan inte flyttas över gränserna hursomhelst och är därför en helt egen historia. Elektronik går lätt att skicka mellan länder och beställa från annat land så det finns begränsningar i hur mycket "prispolitik" det går att bedriva inom EU. Utanför är en annan historia men i slutändan beror ju också slutpriset till konsumenten till stor del av skatter. Sen att cashback inte skulle existera om inte priset i slutändan var detsamma, det är också fel eftersom cashback är en marknadsföringsmetod med många variabler, både rent ekonomiska för företaget (kapitalbindning etc) och lite mjukare (hur kunderna reagerar på prishöjningar/sänkningar, kundinformation etc).
 
Har kollat lite olika canon saker från Cyberphoto, valde att kolla mot deras priser.
Och av alla grejer jag kollat kan jag se att alla som är med i cashback har fått en höjning och ingen av dom som inte är med i cashback har fått höjning.


Fick ett mail som säger att canon höjt priserna pga euro kursen, frågan är varför det inte påverkar ALLA canon saker och inte bara dom som är med i cashback då.
 
Fick ett mail som säger att canon höjt priserna pga euro kursen, frågan är varför det inte påverkar ALLA canon saker och inte bara dom som är med i cashback då.

Priserna har justerats på produkter som inte omfattas av cashback också. 24-105 har gått upp 800.- men det finns inte med i den nuvarande kampanjen.
 
Diskussionen om bilimport har knappast med Canons prishöjningar och cashback att göra, så ta den i annan tråd om ni vill diskutera det.

/Mod
 
Tråkigt att de alltid höjer priserna under cachback...

Köpte mig ett 16-35 2.8 L usm förra veckan för 11,990kr nu är det cachback och de kostar 13,990 kr...

Tragiskt!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.