Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon pressmöte den 21 augusti

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, då är det väl bara att börja spekulera och ta fram önskelistan...

Vad tror ni om:
7DMKII (borde väl vara dags)
24-70/2.8 IS STM (nu har dom väl mättat markanden med nya icke IS, så läge att låta all uppgradera, igen...)
35/1.4L II (24:an är ju uppgraderad, så borde väl vara 35:an tur)
En ny EOS-M, med den förbättrade AF från 70D (kanske den kan bli en riktigt trevlig bekantskap)
Kanske ett nytt EF-M objektiv, 15-50/2.8 IS STM
300/4L IS II (börjar väl bli dags för en uppgradering)
400/5.6L IS (omtyckt objektiv som nog många vill ha IS på)
50/1.4 IS (vore en dröm att få en ljusstark normal med IS..)

Ja, önska och gissa kan man alltid, den 21:a får vi se...

Själv skulle jag vilja se ett 400 f/4 IS. Men det är väl att hoppas på för mycket :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Ledsen om jag förstör feststämningen, men Canon har inte visat upp 70D för pressen i många länder, inklusive Sverige, eftersom den släpptes mitt i semestern. Sen finns det väl alltid lite kompakter som kan uppgraderas.

Ledsen om jag förstör feststämningen, men Canon har inte visat upp 70D för pressen i många länder, inklusive Sverige, eftersom den släpptes mitt i semestern. Sen finns det väl alltid lite kompakter som kan uppgraderas.

Vilken partydödare :)

Ja, det brukar ju bli så, att dom presenterar sjuttioelva nya kompakter och sen en systemkamera som alla redan vet om innan...

Men man kan ju alltid HOPPAS på något nytt, förutom kompakter...

Vad gäller en 400/4 IS så skulle en sån gissningsvis få liknande pris som 300/2.8 på runt 60.000:-...

Själv skulle jag vilja se ett 400 f/4 IS. Men det är väl att hoppas på för mycket :)

Det finns ju redan.
Förvisso inte med röd ring, men med grön ring.
Dvs 400/4 DO IS USM.

Nytt är det rejält dyrt.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556595/canon-ef-400-4-0-do-is-usm
Begagnat är det dock högst prisvärt.
(Har ett själv, riktigt bra glugg).

Har väldigt svårt att se att Canon kommer med uppdatering på detta i första taget.
Inte minst med tanke på nyligen släppta 200-400/4 L.

---
50/1.4 IS (vore en dröm att få en ljusstark normal med IS..)

Ja, önska och gissa kan man alltid, den 21:a får vi se...
Beklagar att jag känner mig föranlåten att fortsätta i partajdödar-traditionen...

Vi lär nog inte komma att få se någon 50/1,4 IS eller VR under vår livstid. Detta har tekniska orsaker. Givetvis skulle vare sig Canon eller Nikon lämna sådan blottor till konkurrenterna i sitt system ifall de hade haft minsta chans att utveckla superljusstarka objektiv med bildstabilisering och som samtidigt kunde ge godtagbar bildkvalitet. Ifall du tittar på deras stabiliserade objektivprogram så ser du att de det finns bara några enstaka med ljusstyrka 1:2,0, medan de flesta har ljusstyrka 1:2,8 eller lägre. Och det går som sagt inte att hitta ett enda stabiliserat objektiv med ljusstyrka 1:1,4 eller högre.

Anledningen är den teknik som används vid bildstabilisering av objektiv. Som bekant skyfflar man runt en eller två linser i objektivet för att kompensera för skakningarna. Detta betyder att objektivet blir decentraliserat (under tiden stabiliseringen ARBETAR). Decentraliserade linser är ju annars ett tillverkningsfel.

När ett objektivs ljusstyrka ökar, så stiger problemen med de olika linsfelen mycket brant. Objektiven måste beräknas, tillverkas med hög precision och justeras med mycket hög noggrannhet. En decentraliserad lins reducerar bildkvaliteten drastiskt mycket mer vid ljusstarka objektiv än vid ljussvaga. Som vi alla vet stiger objektivpriserna mycket därför också brant när ljusstyrkan ökar.

Jag kan inte tänka mig annat än att såväl Canon som Nikon har gjort rejäla ansträngningar för att försöka lösa detta problem. Självfallet skulle de inte ha låtit systemkameratillverkare med husstabilisering glänsa med en sådan iögonenfallande fördel - användarna av dessa slänger ju glatt på sina 1:1,4 objektiv och kopplar in stabiliseringen så att de kan använda kanske tre steg längre exponeringstider än annars. Den mest primära användningen av superljusstarka objektiv är förstås vid dåligt ljus (även om det under de senaste kanske närmare tio åren har svept en modenyck genom fotovärlden om kort skärpedjup - i tid och otid).

Men, som sagt, det är ju vid dåligt ljus som man har precis som allra MEST användning för stabilisering! Vid den ljusnivå som Canon och Nikon-användarna packar ihop och går hem (ifall de inte har stativ med sig) så fortsätter användarna av "inte lika fina"(?) kameror att fota.

Det som händer rent tekniskt när någon försöker ta fram prototyper på superljusstarka objektiv, är att man finner att den försämring av objektivkvaliteten som stabiliseringen ger blir större än den vinst som skakreduceringen förmår att åstadkomma.

Naturligtvis skulle vare sig Nikon eller Canon lämna detta generande hål i sina respektive objektivprogram, ifall det skulle ha funnits den minsta chans för dem att få fram någonting användbart.

Är läget helt hopplöst då? Inte alls - rent tekniskt skulle det t.o.m. vara förhållandevis enkelt. Det skulle kunna lösas direkt - allt de behöver göra är ju att börja installera sensorstabilisering i sina hus...

Kommer de att göra detta då? Tyvärr är det enligt min bedömnig högst osannolikt. Inte bara av prestigeskäl, utan ännu mycket mer av ekonomiska. Så länge de kan få sina kunder att först köpa ett lite billigare, ostabiliserat objektiv, och senare byta detta till ett stabiliserat, liksom att senare kanske ännu en gång byta när sagda objektiv kommer ut med en nyare och förbättrad bildstabilisering (de flesta användare byter säkert inte vid varje IS-versionsuppgradering - men Canon är väl uppe i 6 olika versioner av IS vid det här laget?). Allt detta är onödigt ifall man har tillgång till sensorstabilisering. När det kommer ett nytt hus med förbättrad IBIS så uppgraderas samtidigt hela ens objektivpark i samma ögonblick, utan att man behöver lägga ut ett öre på nya objektiv. Det är t.o.m. så att t.ex. 28 år gamla Minolta AF-objektiv, som tillverkats långt innan såväl bild- som sensorstabilisering hade uppfunnits, får den senast stabiliseringsversionen när man slänger dem på ett modernt Alpha-hus.

Att konstruera superljusstarka objektiv med bildstabilisering men kapabla att trots detta ge godtagbar bildkvalitet ligger ganska långt över vad ens dagens tämligen avancerade objektivkonstruktionsteorier klarar av.

Tyvärr.

Men visst skulle det vara kul ifall Canon annonserade ett kamerahus med IBIS nu den 21 augusti... Det skulle gå att få även 1:0,95 objektiv stabiliserade, eftersom sensorstabiliseringen inte har några begränsningar i detta avseende.
:)

Detta blev kanske lite mer IS vs IBIS än jag hade avsett, men vi vet ju alla att olika tekniska lösningar ger olika för- och nackdelar. Så låt mig avsluta med att säga, att jag tycker att stabilisering är mycket bra att ha tillgång till, vare sig det är objektiv- eller sensorstabilisering. Det har räddat många bilder för min del. Och jag använder f.ö. båda systemen.
.

Senast ändrad:
Det finns ju redan.
Förvisso inte med röd ring, men med grön ring.
Dvs 400/4 DO IS USM.

Nytt är det rejält dyrt.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556595/canon-ef-400-4-0-do-is-usm
Begagnat är det dock högst prisvärt.
(Har ett själv, riktigt bra glugg).

Har väldigt svårt att se att Canon kommer med uppdatering på detta i första taget.
Inte minst med tanke på nyligen släppta 200-400/4 L.

Det har du rätt i. Hur jag nu kunde glömma det :p
Kör för tillfället med ett gammalt 300mm f4 utan IS. Tycker dock inte den är så skarp som de flesta verkar tycka. :)

Även om du har rätt i att det finns ännu skarpare gluggar.

Jag har jämfört den med 300/2,8 samt 500/4 o 600/4.
Tyvärr var DO gluggen inte alls i samma klass när det gäller skärpa, kontrast o upplösning, men den är ju verkligen liten o smidig!
Inte ett dugg svårt att returnera DO gluggen dock :-(

Jag har jämfört den med 300/2,8 samt 500/4 o 600/4.
Tyvärr var DO gluggen inte alls i samma klass när det gäller skärpa, kontrast o upplösning, men den är ju verkligen liten o smidig!
Inte ett dugg svårt att returnera DO gluggen dock :-(

Det verkar som att det skiljer sig en hel del på exemplaren tillverkade före 2006 och de som är tillverkade senare.

Innan jag köpte det ex jag har (begagnat) så läste jag ett antal recensioner.
Helt klart så skiljer sig omdömena och erfarenheterna åt ordentligt.
Och den röda tråden är huruvida objektiven är tillverkade före eller efter 2006.

Det mest troliga är att Canon tog till sig av kritiken och justerade något i tillverkningen.

Själv har jag testkört även 400/2,8L IS II USM.
Även om det finns skillnad i kontrast och skärpa, så är det inget som jag ser som ett problem.

Det enda jag saknar på mitt ex är att AF kunde varit snabbare.
Nästan alla bilder på nedanstående länkar har jag tagit med just 400/4 DO:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/07/euro-2013-semifinal-norway-denmakr.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/07/j-sodra-orebro-soccer.html

För att återgå till trådens ämne lite mer.
Ser gärna att 7D mkII kommer snart.
Samt att Canon fixar till så att de går att beskära bilder direkt i kameran.

Fina bilder Danne.
Det går absolut inte att klaga på dålig skärpa, tvärtom.
Eftersom objektivet även är smidigt och kompakt så måste det vara ett förnämligt verktyg för sportfotografen.

7D2 får gärna dyka upp, helst ganska snart.

Förutom det sedvanliga lanserandet av olika färgsprakande kompakter kanske man kommer åtminstone offentliggöra utvecklingsplanerna för sin nya monstermegapixelkamera. På Canonrumors florerar rykten om att
såväl 44 som 75 mpixel varit ute på test.

Ett prospekt är en ny vidvinkelzoom. 14-24.

Den här tråden är inte en vs-tråd. Ämnet rör de närmast kommande nyheterna från Canon. Jag har raderat inlägg som är off topic.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar