Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot S2 IS vs Olympus C-765

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
vad säger ni?

har idag c765 men skulle veta om Canon Powershot S2 IS är bättre
den har iaf bildstabilisering

Jo, men Olympusen är ett år äldre. Och det går fort i digitalvärlden...
Canon har 5 Mpix, bildstabilisator, är snabbare, tar AA-batterier, tar SD-kort som är billigare, o.s.v. Men den är ju dubbelt så dyr också...
Jag är själv lite sugen på Canons S2 IS. Jag vill ha en! Men plånboken säger ifrån just nu... :)

Jag skulle nog säga att S2:an är bättre, även om kantskärpan kunde varit lite bättre och att man gärna hade sluppit de röda knepiga fält som uppstår pga kromatisk aberration (i kanterna verkar de uppdagas även om kontrasten inte är jättehög). S2:an är dock (på det stora hela) skarpare och har klart bättre detaljåtergivning utifrån de bilder jag sett hittils.

oki
såg att C765 kostar runt 2200:- nu
om man skulle jämföra priset med kamera tror jag att man får mkt mer om man köper c765

får vänta tills eftertredaren till c765 dyker upp

tackar

Ja, 2200 för en C-765 är rätt mycket kamera för pengarna får man ju säga. Den har rätt bra bilkvalitet. Den har två nackdelar egentligen och det är att den är rätt långsam, samt att den automatiska vitbalansen lätt blir "lurad".
Jag har sett exempel på bilder som är tagna bara sekunder efter varandra där en vit fågel i den ena bilden ÄR vit och där den i den andra tex är svagt rosatonad. Det går ju såklart att slipp undan genom att inte använda AWB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar