Annons

Canon powershot s110 vs Canon powershot s120

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att komplettera mina systemkameror med en kompaktkamera. Jag tycker, som många andra, att systemkameran i många lägen är för stor och tung vilket resulterar i att den blir hemma. Jag vill ha en snabb, hyfsat liten kompaktkamera som kan leverera toppklassbilder.

Jag har läst på en hel del och fastnat för Canon powershot s110 eller s120. Nu undrar jag om någon har testat både dessa kameror och kan råda mig om de är värt att lägga ca 1500 kr mer och få S120 istället för s110?
 
Jag har en S100. som fickkamera. Den har sina nackdelar, men det har väl de flesta småkameror. Man får tex se upp med att ljusa partier kan lätt bli utfrätta, vilket blir lite bättre med raw-filer. Skulle inte tro det skiljer så mycket i bildkvalitet mellan alla tre. Du kanske kan hitta en begagnad sådan för 1000-1500 kr. Själv har jag inget behov av wifi, men det kanske andra har....
 
Har bestämt mig för att komplettera mina systemkameror med en kompaktkamera. Jag tycker, som många andra, att systemkameran i många lägen är för stor och tung vilket resulterar i att den blir hemma. Jag vill ha en snabb, hyfsat liten kompaktkamera som kan leverera toppklassbilder.

Jag har läst på en hel del och fastnat för Canon powershot s110 eller s120. Nu undrar jag om någon har testat både dessa kameror och kan råda mig om de är värt att lägga ca 1500 kr mer och få S120 istället för s110?

Skulle inte ens fundera på S120. Köp S110, skillnaden är i praktiken endast priset (dvs market skimming) som de flesta företag utnyttjar i sin marknadsstrategi. Har själv en S100 som alltid följer med när jag lämnar huset.
 
Skulle inte ens fundera på S120. Köp S110, skillnaden är i praktiken endast priset (dvs market skimming) som de flesta företag utnyttjar i sin marknadsstrategi. Har själv en S100 som alltid följer med när jag lämnar huset.

Skillnaden är ganska stor i hastighet, eftersom S120 har den kraftfullare Digic 6 processorn. Autofokusen är betydligt snabbare, likaså seriebildhastigheten, 5,5 bilder/sek mot 2,1 bilder/sek. S120 upplevs som en mycket rappare kamera.

Dessutom har S120 ljustyrkan f/1,8 mot f/2 på 110:an. (vid 24 mm brännvidd).

Ditt påstående att det i praktiken bara är priset som skiljer stämmer inte!
 
Skillnaden är ganska stor i hastighet, eftersom S120 har den kraftfullare Digic 6 processorn. Autofokusen är betydligt snabbare, likaså seriebildhastigheten, 5,5 bilder/sek mot 2,1 bilder/sek. S120 upplevs som en mycket rappare kamera.

Dessutom har S120 ljustyrkan f/1,8 mot f/2 på 110:an. (vid 24 mm brännvidd).

Ditt påstående att det i praktiken bara är priset som skiljer stämmer inte!

Jag ser att Canon lyckats lura någon iallafall ;)
På pappret så finns det givetvis skillnader, men i PRAKTIKEN är det bara priset som skiljer.
 
Hur är ISO-känsligheten?

Själv harvar jag på med min S95 som jag haft några år nu. Ligger fint i jackfickan och är alltid med. Bra batteritid, lika lätthanterlig som mina stora systemkameror. Bländare 2,0 är bra. Men den är begränsad till ISO 1600. Hur är ISO-egenskaperna på de senaste varianterna?
 
Själv harvar jag på med min S95 som jag haft några år nu. Ligger fint i jackfickan och är alltid med. Bra batteritid, lika lätthanterlig som mina stora systemkameror. Bländare 2,0 är bra. Men den är begränsad till ISO 1600. Hur är ISO-egenskaperna på de senaste varianterna?

upp til 1600 går att använda
 
Intressant med så olika åsikter. Jag funderar vidare och tar tacksamt emot fler åsikter och funderingar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.