Annons

Canon PowerShot Pro1 mfl.

Produkter
(logga in för att koppla)
roypeter skrev:
Men detta problem avhjälps ju delvis delvis i Minolta A1 resp. A2 då den inbyggda bildstabiliseringen möjliggör lägre ISO-tal.
Bildstabilistaron går ju tyvärr inte att använda för att få objektet att stå mer stilla och det är ju lite trist. Fast fotar man bara hus så...
Och om man har ett stativ.. Ja då?
... ja då fungerar gissningsvis inte bildstabilisatorn.
Om man är en våldsam typ kan man förmodligen använda ett tungt stativ för att få folk att stå stilla, fast det blir nog rätt skärrade ansikten på bilderna :)

fhe skrev:
Bildstabilistaron går ju tyvärr inte att använda för att få objektet att stå mer stilla och det är ju lite trist. Fast fotar man bara hus så... :)

Nej, det beror nog på vad man fotar ja.. Men jag har iofs fotograferat människor med ISO 100 film tidigare och det har ju funkat. Fast kanske inte människor som rör sig fort.

Sonnaren skrev:
En fråga kanske aningen i pereferin här. Brus ser fruktansvärt trist ut när man ser det påen bild på skärmen.
Men hur ser det ut vid utskrift? Säg storlek.....

1. Ofta ser man bilden i större förstoring på en skärm än på en kopia.

2. Med glansig yta på en bra kopia försvinner en del av det brusiga intrycket.

Brus eller korn är inte fel. Men när det blir för mycket är det inte snyggt.

Vid stora utskrifter måste digitala filer ofta interpoleras upp och det kräver att filen är av bra kvalitet. Är bilden mycket brusig reduceras möjligheterna att interpolera med gott resultat betydligt mindre.

Det finns program som Neat Image (tror jag att det heter) som kan snygga till brusiga bilder

roypeter skrev:
Nej, det beror nog på vad man fotar ja.. Men jag har iofs fotograferat människor med ISO 100 film tidigare och det har ju funkat. Fast kanske inte människor som rör sig fort.

Är det solsken kan man frysa allt med ISO 100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar