Phoenix_89 skrev:
Hejsan!
Är inne på att köpa mig en Canon Powershot Pro1. Ville köpa en DSLR men det blev inte av pga av pengarna, dyrt med ett värdigt objektiv osv. Så jag har en fråga: Hur stor skillnad är det mellan Pro1 och vi säger tex EOS 300D rent kvalitetsmässigt? Då talar jag om bildkvalite.
Så har jag en till fråga:
Normal AF: 50 cm (1.6 ft.) – infinity (W – 90 mm)
1 m (3.3 ft.) – infinity (90 mm – T)
Någon som kan förklara ovan? Förstår inte det här med infinity.
Tack!
Jag ska svara från min erfarenhet. Jag har haft en Pro1 sedan i somras, och tagit runt 2-3000 bilder med den. Det jag är mycket nöjd med på den är:
* Bildkvaliteten
* Möjligheten att vinkla runt LCD-skärmen. Suveränt vid svåra vinklar.
Det jag är nöjd med är:
* Smidigheten
* Goda möjligheter till avancerade inställningar
Det jag inte är nöjd med är:
* Skärpedjupskontroll kan jag inte styra som jag vill.
* Det går inte att ta bilder på längre slutartider än 15 sek. Irriterande för mig som gillar nattbilder.
* Fokuseringen är inte så snabb som jag skulle vilja ha den. Irriterande vid snabba bilder.
* Fördröjning som uppstår vid snabba bilder. Det jag siktade på är borta när bilden tas. Blev bättre efter uppgradering av firmware.
* Svårt att få bra fokus i svagt ljus. Går att ställa manuellt, men då är många gånger motivet borta.
Dessutom, och det visste jag när jag köpte den, ingen möjlighet att byta objektiv.
Således, tar du mest bilder i dagsljus, och vill ha bra kvalitet och en mindre kamera. Köp Pro1. Utmärkt kvalitet under dessa förhållande.
Vill du få full kontroll över dina bilder, och kunna utvecklas som fotograf, eller fotar under svårare förhållande,köp 300d istället. Eller varför inte 350d, om den inte är för dyr för dig? En sådan skall jag själv köpa nu.
/Håkan