Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot G7 X Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Vi är väl rätt många här som äger en Canon PowerShot G7 X

När nu Mark II är lanserad så ställer åtminstone jag mig själv frågan om det är värt att uppgradera?
(uppgraderingsdjävulen i mig VILL ju gärna såklart! )

Saxat från Cyberphoto:
_________________

"Efterföljare till den framgångsrika Canon Powershot G7 X som nu fått ytterligare nya funktioner och förbättringar, som ex.vis en helt ny och ännu snabbare Digic 7 processor, en förbättrad optisk bildstabilisering med Dual Sensing IS-teknik, seriebildstagning med 8 bilder per sekund i RAW, lägre brusnivåer på höga ISO, samt fler manuella möjligheter i videoläget m.m.

DIGIC 7 processor
Canons nästa generations bildprocessor - DIGIC 7 - ger en väsentligt bättre kraft vid bildbearbetning,, supersnabb AF-prestanda, serietagning med 8 bilder per sekund i RAW och reducerade brusnivåer. Förbättrad objektavkänning, säkerställer att kameran låses på objekten även vid låg kontrast och mättnad. Den EOS‑liknande automatiska ljuskorrigeringen, stärker också kontrasten genom en naturlig korrigering och bibehåller balansen mellan ljus och mörker.

Bättre optisk bildstabilisering med Dual Sensing IS-teknik minskar kameraskakningarna, vilket underlättar att få skarpa handhållna tagningar.

Fullständig kontroll, kreativ frihet
Objektivringen i PowerShot G7 X Mark II kan anpassas efter de viktigaste inställningarna och har en dubbel funktion med växling från steg till steglös för bekväm tagning - perfekt för stegvisa ändringar som bländare, slutartid och ISO samt för mer linjära ändringar som fokus. MF-peaking markerar direkt på den vinklingsbara touchskärmen vad som är i fokus.

14-bitars RAW-tagning ger stort dynamiskt omfång och tar vara på färgnyanserna. Tack vare bildstilar blir efterbearbetningen minimal. Bildstilar innehåller färgförinställningar som kan väljas efter egen önskan. Bildstilsprofiler är anpassningsbara och kan användas i hela EOS systemkameraserie, för att få samma utseende och känsla i varje bild, oavsett objekt.

Den snabba DIGIC 7 processorn ger en förbättrad autofokus, så att du inte missar skärpan i viktiga situationer. Canons 5-axliga dynamiska bildstabilisering korrigerar automatiskt eventuella kameraskakningar. Scenerna blir stadiga, även vid tagningar i rörelse eller från svåra kameravinklar. Kameran har även TimeLapse-funktion för att ex.vis fånga händelser under en längre tid, för sedan kunna sammanställa dessa bilder till en färdig film."

______________


Det kan ju bara var och en svara på om det är värt att uppgradera men vad jag förstår så är det samma optik och samma sensor. Den största skillnaden är processor som jobbar snabbare vilket medför fler bilder/sek främst vid RAW foto samt vässad bildstabilisering. Även lägre brus vid höga ISO.

Det enda som intresserar mig av ovanstående saker är lägre bris vid höga ISO för där tycker jag att det finns utrymme för förbättring men det är inte SÅ viktigt för mig att det är värt mellanskillnaden för en uppgradering av kamera.

Jag kanske hellre väntar på att någon annan tillverkare Sony eller Panasonic kommer med en ny avancerad kompaktkamera där skillnaden mellan G7 X Mark I blir större vilket kan motivera ett byte.

När jag plåtar med denna kamera använder jag aldrig RAW så ökad seriebildstagning spelar inte heller så stor roll för mej.

Hur tänker ni andra?
 
Jag förstår inte varför de släpper en mark II redan. Känns som skillnaden är för liten. Dock hoppas jag att hitta mark I billigare nu alternativt bra pris på en begagnad.

Så jag ser positivt på mark II eftersom jag då förhoppningsvis kan spara pengar :)
 
Jag förstår inte varför de släpper en mark II redan. Känns som skillnaden är för liten. Dock hoppas jag att hitta mark I billigare nu alternativt bra pris på en begagnad.

Så jag ser positivt på mark II eftersom jag då förhoppningsvis kan spara pengar :)

Jag kan faktiskt förstå att de redan släpper denna. MkI har så stora problem med hastigheten för oss som fotar RAW att jag faktiskt avstått pga det. Nu är den mer intressant.

Sedan så saknar jag fortfarande inbyggd EVF i detta lilla format - något som Sony haft länge (suverän kamera, men jag dyker och Canon har trevligt prissatta UV-hus).
 
Jag blev lite överraskad av uppgraderingen. Så som jag använder min G7X har jag inte upplevt den som långsam. Fotar alltid i RAW men aldrig snabba serier med den kameran. Kan dock förstå att det har avskräckt vissa köpare. Har man en G7X idag finns nog inte så stor anledning att uppgradera men kanske kan mk II stå sig lite bättre i konkurrensen mot Sony mf för nya köpare.

Det jag hade velat se på mk2 var en förbättrad optik. Jag har alltid upplevt mitt exemplar som OK men inte topp när det gäller skärpan vid stora bländare.

Sökare hade förstås varit trevligt med då finns ju G5X så det kan jag leva utan.
 
Jag förstår inte varför de släpper en mark II redan. Känns som skillnaden är för liten. Dock hoppas jag att hitta mark I billigare nu alternativt bra pris på en begagnad.
Tänkt på att konkurrensen är mördande i den här klassen.

För mig är det uteslutet att köpa G7 X eftersom jag vill ta ögonblicksbilder i råformat, då krävs mer än 1 bild per sekund. G7 X Mark II känns däremot väldigt rätt.

Så genom att släppa G7 X Mark II fär de iaf mig att överväga den har kameran.
 
Är det samma sensor i denna säger ni?
Är det då samma dynamiskt omfång som mark i ?

Vad jag har förstått så har mark i ett dynamiskt omfång på 12.7 evs vilket är riktigt bra.
Funder på om jag skall skaffa G7X mark ii eller Sony Cybershot RX 100 IV men den har 12.6 evs och är betydligt dyrare.

Någon som testat sonyn och Canon sida vid sida, vilken ni anser ger bättre bildkvalitét ?
Sonyn har ju en elektronisk viewfinder men det kanske inte är hela världen.

Jag ska enbart fota i raw och då jag är van med Nikon D800 med 14,4 evs och brukar dra mycket i ljusreglagen så är dynamiskt omfång nästan det jag tittar mest på förutom skärpa och brus.
 
Vänta in testar på G7X MII DPR brukar vara snabba med Canonmodeller. RX100 IV är som du säger dyr, men har också 4K med Slow Motion funktioner, får en känsla av att Canon nog har hitta hem med denna modell, Det tog några vändor innan deras M-serie blev klart bättre, fast tillverkaren är så rutinerad, Förvånad dock att inte någon forma av sökare står högre upp på önskelistan, brukar normalt bland Canonfotografer vara nästan det viktigaste av allt med en kamera.

Den lilla skillnaden i DR mellan modellerna gör nog inte så stor skillnad. Det DR som G7X har är väl högst av alla Canonkameror oavsett prisklass ( med reservation av nya 1DX II )


Canon kameror har i alla tider tagit bilder av yppersta klass även om DR varit klart under 12, så det är inget att bekymmra sig över.



//Bengt.
 
Tänkt på att konkurrensen är mördande i den här klassen.

För mig är det uteslutet att köpa G7 X eftersom jag vill ta ögonblicksbilder i råformat, då krävs mer än 1 bild per sekund. G7 X Mark II känns däremot väldigt rätt.

Så genom att släppa G7 X Mark II fär de iaf mig att överväga den har kameran.

Hade G7 X Mark II kommit tidigare kanske jag hade köpt den istället för Sony RX100M3.
 
Den modell av G7x som har sökare kallas G5x.

Problemet med G5X är att den är bra mycket större och klumpigare än både G7X-1/2 och RX100-3/4. Byggkvaliteten är dock imponerande bra för att vara en kompaktkamera.

Där ryker dock nästan all fickvänlighet med den högt uppstickande EVF:en, och man kan nästan lika gärna gå på en kompakt m43 ifrån Panasonic, eller ett litet APS-C ifrån Sony eller Fuji (dock inte med så kompakt zoom).

Jag gillar verkligen Canons bättre kompakter (använt de i över 15 års tid), och tycker inte om Sonys krångliga menysystem (fattar aldrig hur jag skall ställa in AF, blixt, och annat efter olika situationer - jag kanske är korkad).

Här är det ingen tvekan om att om priset var liknande så hade jag valt Sony med möjlig, om än lite krånglig, EVF alla dagar i veckan. Ovärderligt vid svåra ljusförhållanden med kraftigt ljus i ryggen, och liknande situationer. Men det är eventuellt bara jag (andra kanske inte bryr sig om en sökare alls).

Hade de fått till en sökare i en kamera i storlek G7X så hade det varit grymt intressant, och en värdig konkurrent till Sony RX100-serien.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.