Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon powershot G2

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Är det någon som har haft samma otur som jag.
Köpte en rent ny Canon Powershot G2.Den fungerade i sex dagar.Blev inlämnad för garantireparation.Jag har snart varit utan den i en hel månad.Brukar det ta så här lång tid för en reparation?
 
Jag håller med, dom borde ha ersatt den med en ny! Jag har för mig att det finns bestämmelser hur lång tid det får ta! Fick en ny DVD spelare när Pioneer lagade min på garanti och det tog mer än fem veckor. Då fick jag först ett lån ex efter tre veckor.
 
Jag tackar för era synpunkter.Till dej Patrik kan jag nämna,jag har köpt den i en välkänd butik i malmö,specialiserad på all fotoutrustning.Har också som du köpt diverse apparaturer från ex.Siba och OnOff,fått ett nytt exemplar om något krånglat,ställer verkligen upp för kunderna.
Inköpsstället har lämnat kameran till auktoriserad Canon verkstad i Malmö,som totalt struntar i om jag köpte kameran i går eller för en månad sedan.Jag inväntar svar från inköpsstället.
Får jag inget vettigt slut på det här,tänker jag nämna längre fram vilken butik det är så ni slipper samma elende som jag.
 
Reparationer kan ta allt ifrån en vecka till ett par månader. Vissa verkstäder är snabbare än andra. Så är det bara.
Jag själv jobbar i fotobutik och har allt för många gånger fått uppleva kunders irritation över reparationer som dröjer länge.
Att en butik lånar ut en kamera under reparationstiden är helt och hållet en service grej. Butiken som sådan har ingen som helst skyldighet att låna ut något men har kameran pajat bara 6 dagar efter inköp så tycker jag väl inte att det är speciellt mycket att tjafsa om.
Kommer däremot en kund in med sin trasiga kamera som han köpte på ulandssemestern för 15 år sedan och blir förbannad och skriker "vilken jävla piss service ni har på det här stället" för att man inte ger honom en lånekamera så blir man ju lite smått förundrad över det mänskliga släktet... Suck.
 
Niklas: håller helt med dig. Det gäller så löart saker man har köpt den närmsta tiden :)

Mitt exempel var ifrån Hifi skåne. Köper alltid min utrustning där (hifi prylar) om dom har dom i sin "katalog". Det är just det att dom ger service och det tror jag gör skillnaden mellan precis överleva och att tjäna mycket på sin butik. Jag betalar gärna lite extra (inom rimliga gränser) om jag vet att jag och dom jag rekomenderar (t ex vänner och bekanta) bra service. Annars kan man ju lika bra handla över internet. Många där som t ex Cyberphoto har ypperlig service (fick uppleva deras mycket snabba och utmärkta service i fredags).

Puckon finns det tyvärr gott om, träffar minst en om dagen :O(

Men är det ett fabriksfel och det drar ut på tiden så bör dom ju ersätta den. Men jag är ganska säker på att en reperation ska inte få ta hur lång tid som helst och i så fall inte utan ersättning från tillverkaren. Det är ju inte butiken som ska stå för detta, utan tillverkaren. Jag ska ta reda på var jag hade läst det någonstans, återkommer med detta :)
 
Så här gör man om dyra kameror pajjar efter några dagar:
Be om en helt ny kamera eller häv köpet. Det har du rätt till enl. lag (konsumentköplagen).
Därefter köper du en likadan kamera för pengarna du just fått.
Konsumentverket
Konsumentskyddet är bra och räcker väldigt långt.
 
Jag gav 10495 Kr för kameran. Jag har sett på nätet,man kan köpa betydligt billigar än så.Hade samma tankegångar som du Patrik,väljer en butik med hyfsade priser,nära till butiken om man behöver komplettera med något annat och (viktigt) få bra service.Jag återkommer så småningom och berättar hur det har gått.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar