Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Picture Style för vinterbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palt-kungen

Medlem
Hej, som nybliven fotofantast och med en ny Ca 450 D så har jag lite funderingar gällande Picture styles...

Jag har försökt att "fippla" med inställningarna för att hitta en bra inställning för att fota alpina fartbilder, men hittar ingen bra inställning, så tips för den perfekta "Picture stylen" för ovannämda mottages tacksamt. Behöver jag säga att jag bara fotar när det är soligt ;-))

Är det verkligen Picture-Styles som du är ute efter och inte bra grundinställningar tid, bländare och lite allmäna tips?

Alla tips är naturligtvis välkommna men slutartider och bländare börjar jag så smått få lite, lite pejl på, tänkte bara att picture styles kunde vara en rolig grej att experimentera med. I alla fall om jag fotar jpeg...

Jag tror kanske inte så mycket på dessa picture styles. Grundtanken är att dina jpeg-filer skall vara optimerade för bildtypen. Porträtt har sin lite mjuka inställning medan landskap krämar på lite mer färgerna.

Testa någon gång att ta några bilder i RAW-formatet, så kan du vid datorn med Canons programvara se hur bilden ändras om du byter picture style.

Generellt tycker jag det är bättre att du ställer kameran på Tv läget. Välj en slutartid på minst 1/500 och kontrollera att kameran väljer en ganska stor bländare (litet tal). Ställ om exponeringen till centrumvägd och var beredd på att kompensera med ca +1 ända till knappa +2 om solen ligger på ordentligt. Autofokusen ställer du i läge Servo. Följ åkaren i sökaren ganska tidigt, så att kameran hinner läsa in skärpan och ta korta bildserier. Bild 2 och 3 brukar vara de som blir skarpast vid rörliga motiv. Öva på att panorera (följa åkaren med kameran i en mjuk svepande sidorörelse)

Vill du ändå ha en picture style, så gissar jag på landskap eftersom färgerna är ställda lite mer kraftfullt i det läget.

Mmm, jag fotar för det mesta i raw, men jag har upptäckt att raw har en begränsning i kamerans buffert..., känns som att den bästa bilden precis skall tas när bifferten är full...

Vad gäller slutare, så om jag skall få en fartkänsla i bilden så fick jag tips om slutare på 1/60, men det blev oskärpa. Däremot 1/125 började likna något...

Om du panorerar så får du fartkänslan. Annars är du nog rätt ute. Ca 1/125 och lite kortare. Där ligger nog en lagom tid. Skall du däremot frysa snösprutet, då gäller betydligt kortare tider. Ca 1/500 eller snabbare.

Kör RAW men kör inte så långa serier. Lär dig vänta tills åkaren är på rätt ställe. Snabbt minneskort underlättar.

RAW och picture style har ingen effekt om du inte kör med Canons programvaror. RAW filen är helt neutral. Det är i framkallaren som du ställer in kontrast, mättnad, vitbalans m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar