Annons

Canon original vs Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Hej hopp!
Äger idag en EOS 30 med ett 28-105 3,5-4,5 USM samt ett 75-300 4-5,6 III. Har nu dock sett ett Sigma 28-70 2,8, då jag är väldigt förtjust i ljusstarka objektiv är jag sugen på det samma. Detta kommer ju då naturligtvis att ersätta 28-105:an.
Fråga;
Är det någon som vet något om detta Sigmaobjektiv?
Jag kan ju räkna ut med lilltån att 28-105:an är ett bättre objektiv, men är det otroligt mycket bättre?

Mvh
Daniel Nordenskjöld

Kan ses på den något udda webbadressen;

http://www.thecameraclub.com/cgi-lo...ro_id=SG28-70F28AFC&search_request_button=yes

Tja, vad skall jag säga...

Sigmaobjektivet är faktiskt enligt Photodos MTF tester lite skarpare än originalet (3.5 mot 3.3 i medel), men ingen av objektiven är några riktiga kanoner och skillanden är försumbar i vanliga kort. Originalet har dock USM vilket inte är att förakta. Har du tur finns Sigmat med HSM motor (deras USM kopia). Sigmat är för övrigt billigare än den 28-105:a du redan har, men mycket ljusstarkare, vilket borde tala för att något inte "stämmer"... (distorsioner, konstiga "flares", dålig mekanik?). Det bästa vore nog att springa till biblioteket och leta i gamla nummer av FOTO.

Är dock ännu mer tveksam till köpet av ett annat skäl: Fungerar verkligen objektivet i din kamera? Jag är inte alls säker eftersom objektivet är äldre än kameran vilket i Sigmas fall brukar innebära att eländet inte fungerar. Sigma har inte licensierat Canons EF-fäste utan gissar sig till hur det fungerar vilket hittills har gjort att de flesta Sigmor med Canonfäste blir "oanvändbara" varje gång Canon lanserar en ny kamerageneration. Hände vid EOS 50, och nu vid EOS 3 (30:an är samma "generation" som 3:an så be en fotohandlare testa gluggen om du tänker köpa den.)

För det sista: Vad skall du ha gluggen till? (Fundera ordentligt på vilka kort du kan ta med 2.8 och inte 3.5-4.5) Sigmat är inte 3500:- skarpare än den du har, bara något steg ljusare och utan andrahandsvärde. Om det är ren ljusstyrka du är ute efter vore nog en EF 50/1.8 el 50/1.4 ett bättre köp (och i första fallet billigare) eller varför inte ett stativ (gör mer nytta än man tror...)

Ett tredje alternativ vore kanske ett begagnat original. Lasses fotofynd har både 28-70/2.8 och 28-70/2.8-4 inne i vettiga skick. Tyvärr bra mycket mer pengar men troligtvis bättre investerade... Tokina gör också skapliga 28-70 zoomar som ligger mellan Canons och Sigmas. Lika mycket pengar som ett beganat original dock, och med risk av att objektivet inte fungerar i din nästa kamera om det skulle fungera i den här...

Titta in på http://home.swipnet.se/~w-116753/ om du är intresserad av begagnat.

En rätt rejäl sågning av Sigma-idén, men jag tror inte objektivet är värt de 3500:- det kostar. Enligt min filosofi är det bättre och lägga 10000:- och vara nöjd än halva (ja, jag är dålig på matte) summan och missnöjd i längden.

/Ingo

Tackelitacktack...
Jag skall definitivt ta det i beaktande och förmodligen ändra mig. Lät kanske för bra för att vara sant.

Mvh
Daniel Nordenskjöld

Jag vet ju inte vad du ska ha objektivet till men om inte ett ljusstarkt 50mm:s, så kan ju en beg. 85:a med ljusstyrka 1,8 vara någonting (USM), och ett sådant kan du ju få för en sisådär 4000 pengar. Annars så finns ju Tokina 28-70/2,8 AT-X begangnat för ungefär samma peng!

Jag har ett 28-70 2.8 EX och kan intyga att det är ruskigt skarpt. Jag ser ingen större anledning att släpa omkring på mitt 50/1.8 längre. Visst finns det lite distorsion i 28-läget, men inte så det stör tycker jag. Objektivet testade mycket bra i FOTO.

Otroligt bra forum detta här (ny medlem)...
Jag skall försöka testa ett objektiv innan jag köper. Har man inte obegränsat med pengar så får man ju alltid göra avkall någonstans.

/Daniel Nordenskjöld

Att det fanns ett Sigma 28-70/2.8 med så många bokstäver (EX DG DF) hade jag ingen aning om ;), och tyvärr finns inte de allra nyaste objektiven med i Photodo's tester :( Sigmas kvalite har ökat på senare år, så med lite mer skärpa kan det kanske vara värt det... Men som sagt kolla att det funkar i kameran.

Lycka till med objektivköpet

/Lngo

Har själv en EOS30 med Sigma 24-70 2.8. Funkar alldeles utmärkt. Ett objektiv som fått bra kritik förutom en del vinjettering vid största bländaren, men det är ju likadant för de flesta objektiv. Enda nackdelen är kanske att det saknar HSM motor, men jag stör mig inte så mycket på det. Köpte mitt på Expert, Fridhemsplan i sthlm för 5495:-

/Pär - C/O danneman

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar