Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon och nya produktsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

knopp

Aktiv medlem
Hej!

I juni/juli 2006 någon gång så ska jag åka till USA och ska då även handla in en hel del dyr utrustning på B&H, hade jag tänkt.

Det jag undrar är ungefär hur det brukar se till när Canon släpper nya grejjor, när man får veta och när det brukar komma.

Jag ställer frågan därför att jag vill köpa så nya grejor som möjligt, så livslängden på dom är lite lite längre. Just gluggarna har väl lång livslängd och har haft hittils också. Antar att gluggarna kommer med lite längre mellanrum än kamerorna ..

1D Mark II N
EF 300/2,8 IS
EF 70-200/2,8 IS
EF 16-35/2,8
580EX
Blixtsändaren, vad den nu heter ..

Tja, ungefär sådär skulle inköpet se ut ..
Ifall någon var nyfiken eller behövde veta för att ge mig ett bra svar.

Tack på förhand!
 
Hejhopps!

Trevliga investeringar du står inför!

Jag skulle tro att det inte kommer ngt nytt av de linser du räknar upp där innom en överskådlig framtid. Då tänker jag mig inom kanske ett par år.

Men jag har såklart ingen vetskap.

Hur man får reda på när nytt kommer,, många "proffs" har väl bra mycket bättre möjligheter där skulle jag tro.

Ditt köp antar jag helt säkert kommer att vara ett tryggt köp.

Mvh Niclas,
 
Jag kan ge dig mina åsikter, som mest är baserade på luft men lite på vad Canons yrkerfotosäljare Per Karlsson sa på Grafexmässan.

Kameran kan nog eventuellt sjunga på sista versen i juni 2006. Jag pratade speciellt med Per om den och han sa att i och med det nya N:et har nog Canon gett kameran ett år till ungefär. Det borde alltså betyda att runt sensommaren 2006 kommer det en ny. Vad den nya kameran innebär har jag ingen aning om, jag har själv just beställt en MarkII N så för mig spelar det ingen roll -jag behöver inga andra specifikationer egentligen.

300:at skulle jag inte tro ändras
70-200:at likaså

Möjligen kommer Canon med någon ny vidvinkelglugg, men det är inte säkert (om ens troligt) att det blir en zoom, den vidvinkeln ska säkert främst vara anpassad för full-frame digitalare som 5D och 1Ds MarkII i och med skärpebortfallet i kanterna. Vill man ha en vidvinkelzoom är det nog ett säkert köp -den är riktigt bra (tycker jag i alla fall).

Blixten har jag ingen aning om, i och för sig är 580EX relativt ny, den kom ju samtidigt som 20D så det är väl ingen direkt brådska att släppa en ny men man vet ju aldrig.
Blixtsändaren går nog däremot utmärkt att köpa, tror knappast att canon ändrar blixtsystem så pass.
 
Möjligen skulle man kunna tänka sig en ny vidvinkel som ersätter 16-35/2.8L pga. problematiken kring FF sensorer. Men på en 1.3:a ska ju den fungera hur bra som...
 
Wow! Tack för alla snabba svar!

Finns det några spekulationer hur en ny kamera som kommer sensommaren 2006 skulle se ut i direkt jämförelse med 1D Mark II N?

Gluggarna skulle jag tro håller.. Bra optik är bra optik..

Eftersom jag går ifrån Nikon D2H till Canon 1D Mark II N så tror jag inte att jag blir missnöjd med huset heller, även om det skulle komma ett nytt bättre strax efter.. Man kan ju inte hindra att huset blir äldre ändå! :)
 
knoppen skrev:
Wow! Tack för alla snabba svar!

Finns det några spekulationer hur en ny kamera som kommer sensommaren 2006 skulle se ut i direkt jämförelse med 1D Mark II N?

En kanske inte alltför vild gissning är en snabb kamera med sensor i småbildsformat (med 12-13 megapixlar). Det har ju tidigare nämnts att den 1,3x-sensorn som används i 1DII kan komma att försvinna.

I övrigt gissar jag på ett kamerahus som hanteringsmässigt fungerar som en 1D (oavsett modell), men lättare och med moderna batterier.

Jag tror också att Canon satsar stenhårt på att få fram vidvinklar som är bättre på en småbildsdigitalare (även om de nuvarande duger gott för mina behov).
 
Med tanke på titeln på tråden så lånar jag den gärna lite.

Eftersom dom nyligen släppt 24-105/4 IS L.
Tror ni det kommer en 24-70/2.8 IS L??
 
maerklund skrev:
Men, kanske ett EF70-200/4L IS då??
;-)


Det skulle jag inte förvånas över. Jag inbillar mig att det finns en stor marknad för just det objektivet. Jag är förvånad över att de inte producerade den med IS och stativfäste som standard redan från början. Ngr hekto ytterligare blir det vel förståss,,

Mvh Niclas,
 
Dadigan skrev:

Möjligen kommer Canon med någon ny vidvinkelglugg, men det är inte säkert (om ens troligt) att det blir en zoom, den vidvinkeln ska säkert främst vara anpassad för full-frame digitalare som 5D och 1Ds MarkII i och med skärpebortfallet i kanterna. Vill man ha en vidvinkelzoom är det nog ett säkert köp -den är riktigt bra (tycker jag i alla fall).

16-35/2,8 är väl anpassat till fullformatskamera med traditionell film, skärpebortfallet i kanterna kan väl inte vara större för en FF digitalare, eller?
 
Jeppe skrev:
Jo.. det är det.. filmen är mer förlåtande.

Det har väl att göra med att CMOS/CCD:n har svårare för att fånga upp ljus som faller snett mot sensorytan, medans filmen klarar det bättre? Kortare brännvidd = mer vinkel mot filmplanet? Borde det inte gå att utveckla en adapter för att räta ut strålgången?
 
Vad gäller frågan om hur uppföljaren till 1D MarkII N skulle se ut fick jag inget egentligt svar annat är att Canon troligen inte(!) kommer att ändra huset -enligt Per Karlsson (hur pass mycket man kan lita på honom är ju osäkert dock) är yrkesfotograferna så nöjda med det och att det är tungt och stabilt.
Personligen tror jag inte riktigt på det, jag tror i alla fall att man byter batterier så att det blir lite lättara att bära i alla fall -lithium är ju en trevlig sak:)

Per sa dessutom att hans personliga spekulation (alltså inget officiellt från Canon) att 1,3 sensorn troligen kommer försvinna i och med att man utvecklar tekniken så att data kan skyfflas fortare, då kommer man troligen se modeller med 1Ds MK II upplösning och 1D:s snabbhet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.