Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlov

Medlem
Hej

Jag har tittat på flera olika Canon objektiv till min Canon EOS 800D och vet inte vilket som är bäst att satsa på
är relativt ny med att fotografera har hållit på ca 4-5 månader och har tittat efter ett nytt objektiv till min 800D
Har nu ett Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di Ⅱ VC som jag är sådär nöjd med, tycker bilderna blir suddiga även om jag
fotar helt i automatiskt i P läget.

Jag har kollat på dessa begagnade objektiv från Canon

Canon EF-S 55-250mm 1:4-5.6 IS STM

och

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

skulle gärna ha eran expertis på dessa objektiv

/Peter
 
Senast ändrad:
Varför blir dina bilder suddiga?
Har du exempel?
för långa tider?
Blir det suddigt med blixt?
Blir det suddigt med stativ (går lika bra att lägga på ett bord bara det är stilla)?
Suddiga bilder alla tider på dygnet?
Inomhus?
Utomhus?
 
Jag har mest fotat i P läget men även en hel del i M läget och tycker att mina bilder blir suddiga eller gryniga så dom flesta bilder är tagna i P läget utomhus som inomhus , kan självklart ta lite bilder och lägga ut dom här. Har testat med stativ och handhållet men dock inte med något annat objektiv . När jag fotat i ex från 18-100mm är dom ganska sjysta men inte särskilt bra från ex 100-200mm

lägger ut bilder snart
 
Jag har mest fotat i P läget men även en hel del i M läget och tycker att mina bilder blir suddiga eller gryniga så dom flesta bilder är tagna i P läget utomhus som inomhus , kan självklart ta lite bilder och lägga ut dom här. Har testat med stativ och handhållet men dock inte med något annat objektiv . När jag fotat i ex från 18-100mm är dom ganska sjysta men inte särskilt bra från ex 100-200mm

lägger ut bilder snart
Vanliga orsaker till suddighet/grynighet:
- Felaktigt inställd skärpa.
- Frihandstagning på för lång slutartid (skakningsoskärpa).
- Motivet har flyttat på sig under exponeringstiden (rörelseoskärpa)
- Att kamerans automatik har valt ett högt ISO-tal av någon anledning. Högt ISO-tal kan ge ökat brus, vilket kan uppfattas som grynighet.

Lägg upp bilder med exponeringsdata så kommer du att få många goda råd.
 
Nu tror jag ju inte Tamron 18-200/3.5-6.3 är nåt jätteskarpt objektiv(superzoomar brukar inte vara det), men suddiga bilder beror annars ofta på antingen missad fokus eller att för lång slutartid använts.
Eftersom du skriver att det blir mindre bra på 100-200mm så misstänker jag att det skulle kunna vara rörelseoskärpa. På längre brännvidder behövs snabbare slutartider. Men visst, det skulle också helt enkelt kunna vara så att objektivet inte är särskilt skarpt på de längre brännvidderna.

När du säger att bilderna blir gryniga så antar jag att du menar brus och det får man när man använder hög ISO.

Skulle ju varmt rekommendera dig att verkligen lära dig exponeringstriangeln och gå ifrån helautomatik.
 
Stunta i zoom objektiv om du inte vill lägga en massa pengar på deras F2.8 zoomar.

Jag hade köpt 24mm2.8 och 50mm1.8
under 3000kr nytt för båda.

Jag var aldrig nöjd med deras billigare zoom objektiv.
 
Tack för era svar så här långt, uppskattar eran hjälp.

Tänker under dagen ge mig ut att ta lite test foto och sen lägga ut här och
då tänker jag på vilket avstånd till objektet som blir bäst och vilka brännvidder
ska jag börja på 18, 35, 50, 70, 135, 200
 
Jag har ett EF-S 55-250 IS STM som jag använder ibland, men inte så ofta. Det är ett väldigt billigt objektiv för den brännvidden, men ljusinsläppet är heller inte så stort, och bajonettfattningen är i plast. Det är dock ett väldigt lätt objektiv just på grund av avsaknaden av metalldelar, men det kan vara välkommet ifall man ska kånka runt på kameran mycket.

Annars är mitt favoritobjektiv ett EF-S 18-135 3.5/5.6 IS STM, det är lite mera universal eftersom det går ned till 18mm.

Som redan nämnts är EF 50 1.8 STM ett väldigt prisvärt objektiv, eller varför inte ett "pannkaksobjektiv", t.ex. EF-S 24/2,8 STM som bara sticker ut en dryg centimeter från kamerahuset.

Värt att notera är att många av ovanstående objektiv finns i ett antal olika varianter, t.ex. med eller utan bildstabilisering, och med olika typer av fokuseringsmotor, STM, USM, USM-2, etc. Några finns även som "mkII" eller "mkIII". Man måste nog tyvärr konsultera specifikationerna för vart och ett för att se skillnaderna och även kolla recensioner av respektive modell, för några varianter är klart bättre än andra. Canon har även versioner av samma brännvidd där skillnaden mest ligger i största bländaröppningen. Det är då också en skillnad i pris, t.ex. EF 50/1.8 STM kostar ca 1200Kr, EF 50/1.4 USM ca 4000Kr och EF 50/1.2L USM går löst på 16000Kr.
 
Jag skulle skaffa två bra objektiv i stället: T.ex begagnad EF-S 15-85 (som du troligen använder mest) samt begagnad 70-200/4L (med eller utan IS).
Jag har använt 15-85 under många år, men till slut störde mig på dess vinjettering. Skaffade 16-35/4L IS i stället. Det är väldigt sällan som jag saknar område mellan 35 och 70 mm.
 
Ta det lite lugnt nu! En sak i taget. Låt oss först reda ut varför TS’s bilder blir suddiga. Det är inte alls säkert att TS behöver köpa nya objektiv. Det kanske handlar om ett enkelt handhavandefel?

Grundregler i all felsökning:
- Samla information systematiskt
- Utvärdera informationen
- Ha inte förutfattade meningar och dra inga förhastade slutsatser innan utvärderingen är klar.
 
Senast ändrad:
Här är lite foto som är tagna i olika brännvidder med ett Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di Ⅱ VC i det manuella läget ISO 100, F5/6 dock med olika slutartider

Fotat med stativ
 

Bilagor

  • IMG_0171.jpg
    18 MB · Visningar: 97
  • IMG_0172.jpg
    19.1 MB · Visningar: 59
  • IMG_0173.jpg
    17.7 MB · Visningar: 48
  • IMG_0174.jpg
    16.2 MB · Visningar: 47
  • IMG_0175.jpg
    13.6 MB · Visningar: 63
Har inte provat någon av dom men det kan ju vara värt att tänka på att 70-200 F4 väger mer än dubbelt så mycket som 50-250, den är även 6 cm längre när den inte används.

Båda tycks vara bra objektiv(om man bara läser om dom), 70-200 ska väl vara ett mer robust och professionellt objektiv men det märks ju på pris och vikt, du tappar dessutom 50mm.
 
Ta det lite lugnt nu! En sak i taget. Låt oss först reda ut varför TS’s bilder blir suddiga. Det är inte alls säkert att TS behöver köpa nya objektiv. Det kanske handlar om ett enkelt handhavandefel?

Grundregler i all felsökning:
- Samla information systematiskt
- Utvärdera informationen
- Ha inte förutfattade meningar innan utvärderingen är klar.

Det kan mycket väl vara handhavande fel, tacksam för all hjälp
 
Och här är foto tagna i P läget ISO 100

Med stativ
 

Bilagor

  • IMG_0184.jpg
    20.5 MB · Visningar: 42
  • IMG_0185.jpg
    20.7 MB · Visningar: 18
  • IMG_0186.jpg
    19.4 MB · Visningar: 10
  • IMG_0187.jpg
    17.3 MB · Visningar: 5
  • IMG_0188.jpg
    13.5 MB · Visningar: 27
När jag tittar på dina bilder får jag känslan att det objektivet inte är bättre än så. När jag började fotografera med digital EOS-kamera hade jag också några objektiv i de lägre prisklasserna. Ibland är de förbluffande bra, men ofta får man vad man (inte) betalar för.
Jag har med tiden skaffat prylar med bättre prestanda. Bor du i rimlig närhet får du gärna hälsa på och prova något annat. Det bör vara det billigaste sättet att ta reda på om det är ett annat objektiv eller bara ett annat arbetssätt du verkligen behöver.
 
Hej

Jag har tittat på flera olika Canon objektiv till min Canon EOS 800D och vet inte vilket som är bäst att satsa på
är relativt ny med att fotografera har hållit på ca 4-5 månader och har tittat efter ett nytt objektiv till min 800D
Har nu ett Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di Ⅱ VC som jag är sådär nöjd med, tycker bilderna blir suddiga även om jag
fotar helt i automatiskt i P läget.

Jag har kollat på dessa begagnade objektiv från Canon

Canon EF-S 55-250mm 1:4-5.6 IS STM

och

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

skulle gärna ha eran expertis på dessa objektiv

/Peter

Jag kan försäkra dig om att du kan ta jätteskarpa bilder med objektivet du har.

Det kan vara lite knepigt i början att förstå hur allt hänger ihop.

Mitt första objektiv till en digitalkamera var ett 18-200/3.5-5.6. Jag var besatt av skärpedjup så jag tog en massa bilder med bländare f/16 och f/22. Jag hade ännu inte lärt mig om astigmatism är och kunde inte begripa varför alla bilder var halvt oskarpa.

Jag skruvade också upp ISO trots att jag hade kameran på stativ för jag hade ingen aning om att de ökade brusnivån.

Kämpa på med objektivet du har och lär dig alla ins-and-outs innan du köper nästa.

När det är dags, satsa på en fast brännvidd, t.ex. 50/1.8.

Bilden nedan är oskarp pga astigmatism och högt ISO.


Här finns några tips för skarpa bilder:

 
När jag tittar på dina bilder får jag känslan att det objektivet inte är bättre än så. När jag började fotografera med digital EOS-kamera hade jag också några objektiv i de lägre prisklasserna. Ibland är de förbluffande bra, men ofta får man vad man (inte) betalar för.
Jag har med tiden skaffat prylar med bättre prestanda. Bor du i rimlig närhet får du gärna hälsa på och prova något annat. Det bör vara det billigaste sättet att ta reda på om det är ett annat objektiv eller bara ett annat arbetssätt du verkligen behöver.

Jag tackar så mycket, var i vårat avlånga land bor du
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.