Annons

Canon-objektiv på Nikon-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

kim_plutonen.com

Aktiv medlem
Jag har försökt läsa runt lite på nätet och här utan jätteframgång. Som jag förstått det är det "svårt" att få till det med Canon-gluggar på ett Nikon-hus pga. fysiska hinder och någon registeravstånd.

Jag ställer frågan här en gång till iaf för att försöka bli mer säker.
-Går det alls, eller finns det någon adapter/utrustning som gör att jag kan sätta ett Canon-objektiv på ett Nikon-hus??

Någon har frågat varför, och då svarar jag att 600mm är dyrt.

Nej det går inte, har inte hört talas om någon adapter. Har du ett supertele skulle jag också föreslå att du köper ett Canonhus till det istället.

Rent teoretiskt så kunde man använda en kort TC anpassad för jobbet på samma sätt linsförsedda FD/EF adaptrarna, men jag har aldrig sett någon dylig även om det inte finns något teoretiskt hinder så vitt jag vet för att konstruera en sådan. Nackdelen med TC och extra linser kvarstår givetvis, så det givna rådet att köpa en canonhus är det bästa råd du kommer att få. En gammal 20D/30D kostar inte så mycket och ger dig ungefär pengarna tillbaka om du säljer den sedan.

Om det gäller ett enda objektiv så är lösningen att låta en finmekanisk verkstad bygga om objektivet, finns en hel exempel på nätet.

Men jag hoppas du är medveten om att du inte kan få autofokus eller bländare att fungera, vilket kanske begränsar nyttan en aning...

(Eller det kanske är ett manuellt Canon FD objektiv det gäller? Då borde det faktiskt gå att fixa till en helmanuell bländare.)

mmmmutter... sucka..ok jaja. Tack för svaren iaf.

Nej det är inget gammalt jag vill få till utan hade en dröm att få mina två 600mm och gärna mitt 400mm att passa på nya D3s.
Jag har ett gäng MarkIIn hus, så det är inga bekymmer, tänkte bara slippa bära ännu ett hus. En adapter hade vart något smidigare vilket ni säkert håller med om. :)
..Men med tanke på 600:ans vikt och storlek så kanske man kan låta ett hus alltid följa med i lådan ändå...mm

Sorgligt men får väl bita i det sura äpplet. :T

Jag har försökt läsa runt lite på nätet och här utan jätteframgång. Som jag förstått det är det "svårt" att få till det med Canon-gluggar på ett Nikon-hus pga. fysiska hinder och någon registeravstånd.

Jag ställer frågan här en gång till iaf för att försöka bli mer säker.
-Går det alls, eller finns det någon adapter/utrustning som gör att jag kan sätta ett Canon-objektiv på ett Nikon-hus??

Problemet är registeravstånd, dvs avståndet mellan objektivet och sensorn. Nikon (Nikon F) har avstånd 46,5mm och Canon 44mm (gamla Canon FD 42mm). Det betyder att Canons objektiv på nikonhuset kommer inte tillräckligt nära sensor. Och mu du fixar en adapter då bygger den upp ytterligare någon milimeter. Detta gör att Canonobjektiv som sitter på Nikon huset går inte att fokusera på längre avstånd och oändligt, du kan fokusera bara på nära håll. Att använda Nikonobjektiv på Canonhus går däremot bättre. Då har vi 2,5 mm till godo som vi kan fylla med adapter. Men jag har inte pratat något om elkontakter bländaröverföringar osv. Det är ett annat problem. Jag själv använder Nikon kameror och har gjort om två Konica objektiv som jag använder som makro med mycket bra resultat, men jag kan aldrig ta bilder på saker som är längre bort än 70cm, det går inte att fokusera på det avståndet.

Sälja ett o köpa Nikons motsvarighet för samma peng? Får man sen fråga varför du har två? :D

ahh alltså det är inte "mina" personliga utan jobbets, och vi är fler som delar på dem, dock ligger de under mitt ansvar. Jobbar dessutom inom en myndighetsvärld där man inte kan "sälja" något för att sen köpa annat för dem pengarna. Köpt är köpt så att säga. Annars hade det vart en given sak att bara "byta", men inget ska vara lätt här i livet tydligen.
Bara omständigt och dyrt. ;)

ahh alltså det är inte "mina" personliga utan jobbets, och vi är fler som delar på dem, dock ligger de under mitt ansvar. Jobbar dessutom inom en myndighetsvärld där man inte kan "sälja" något för att sen köpa annat för dem pengarna. Köpt är köpt så att säga. Annars hade det vart en given sak att bara "byta", men inget ska vara lätt här i livet tydligen.
Bara omständigt och dyrt. ;)

Låter lite som försvarsmakten... Combat camera? Vore kul om sådana prylar gick att köpa på överskottsbolaget :-D.

Jag har sett ombyggda TC14II med fronten på omvandlaren utbytt mot ett annat bajonettfäste. Visst - det är ju fortfarande en del arbete (man måste beroende vad man konverterar till skära en del i TC-huset - ie en bra finsvarv och en del mekaniskt kunnande underlättar!) - men det går ju... Och med en 1.4x så är inte förlusten i optisk kvalitet speciellt stor. Den är betydligt lägre än i en enkel akromatförsedd adapter iaf!

Lösning nummer två är en adapter som INTE ger dig oändlighetsfokus, och en akromat med väldigt låg negativ dioptri monterad fram på objektivet - som ett filter. Det finns väldigt bra akromater att köpa från ett ganska stort antal optiska detaljister, men inte färdiga i filterfattningar - det får man fixa själv.

Hmm... med en frontlins på kanske 120mm och ingen filtergänga så... ;)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto