Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon objektiv fråga?
- Trådstartare Danne76
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
Ja alla EF objektiv från analogtiden fungerar utan problem, det finns inga EF-S objektiv som passar till analoga hus så den risken är ju liten, men du kan alltså köpa nya EF-S objektiv också som då passar till alla Canons digitala hus med 1.6 sensorn. Dvs EOS 300, 350, 400, 20, 30
finlir
Medlem
Skit och skit, det beror väl på vilka krav man har. Jag hade nog struntat i kitoptiken och lånat objektiven ett tag. Sedan när du vet vilka behov du har kan du ju köpa nytt.
Själv har jag kit-objektivet samt ett sigma 70-300 och för mig är dom tillräckligt bra just nu även om jag nog vill byta ut kit-objektivet snarast.
Dock får du kanske räkna med att sigma-objektiven kanske inte funkar på din nya kamera. Vissa äldre sigma gör inte det. Jag har själv en EOS300 med ett sigma 28-105 och det funkar inte. Jag har hört att man kan få objektiven omchippade men har inte kollat upp det så jag vet inte villkoren
Själv har jag kit-objektivet samt ett sigma 70-300 och för mig är dom tillräckligt bra just nu även om jag nog vill byta ut kit-objektivet snarast.
Dock får du kanske räkna med att sigma-objektiven kanske inte funkar på din nya kamera. Vissa äldre sigma gör inte det. Jag har själv en EOS300 med ett sigma 28-105 och det funkar inte. Jag har hört att man kan få objektiven omchippade men har inte kollat upp det så jag vet inte villkoren
Per_tissen
Aktiv medlem
Äldre Sigmaoptik kan dessutom krångla tillsammans med digitala EOS. När kameran försöker blända ner objektivet hänger den sig och måste stängas av. Objektivet går att använda, men endast på full bländaröppning. Är de gratis och lätt tillgängliga kan det givetvis vara värt att prova men 28mm ger väldigt snäv vidaste vinkel så ett kitobjektiv är kanske ingen dålig idé i vilket fall som helst.