Annons

Canon nummer på Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Wiik

Ny medlem
Tjena!
Jag funderar på att byta till Canon från Sony men villken sifferkombination ska man välja, det är inte proffs kamera som jag är ute efter utan stegen under. Jag blir förvirrad av alla nummer är det lägre nummret bättre än det högre ??

Mycket enkelt med Canon Ju lägre nummerserie desto med avancerad kamera. men inom serien är ett högre nummer en senare variant, utom i de ensiffriga som behåller numret med tillägg markII o.sv..
Nuvarande modeller mest avancerad o dyrast först:
1DsmIII, 1DmIV, 5DmII, 7D, 60D, 600D, 550D, 1100D.
1DsmIII och 5DmII är FF, dvs. småbildsformat. EF-objektiv
1DmIV aps-h faktor 1,3 EF-objektiv
övriga aps-c faktor 1,6 EF och EF-S objektiv.

Låga nummer dyra fina hus. 1D, 1 Ds, 5D och 7D är proffshus om man får säga så.

40D, 50D, 60D är avancerade hus som främst har serietagning, rejälare hus (iaf fram till och med 50D, 60D blev en plaskamera) och bra af, riktig sökare med prisma och så.

400D, 450D, 500D 550D är konsumentus med sämre ergonomi, långsam seritagning, ingen vädertätning, sämre AF, sämre batteritid, sämre sökare och sämre hållbarhet - dock brukar sensorerna vara väl så bra, men resten av produkten lämnar en del övrig att önska.

Canons kameror lite snabbt:

EOS 1D mark XX proffskameror
EOS 5D "fullformatsensor" dvs. 24x36mm
EOS 7D "semiproffs" (har en själv och är mycket nöjd)
EOS 60D (äldre 50/40) "entusiastkameror" (har en EOS 40D själv)
EOS 600D (äldre 550/500) "amatörkameror"
EOS 1100D (äldre 1000D) "Instegskameror"

Skulle föreslå antingen en EOS 7:a eller en EOS 60:a.
Det finns massor på "webben" om dessa kameror.
Bara tänk på att ju fler pixlar kameran har ju bättre objektiv behövs för att ha nytta av den högre upplösningen. Om din budget är begränsad skulle jag föreslå att du köper en EOS 60:a och bra objektiv än att satsa på en EOS 7:a och sedan inte ha råd med riktigt bra objektiv.

Lycka till önskar Bengt H

ANNONS