Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon / Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger S

Medlem
Hej!

Jag köpte en Eos 350D för en och en halv vecka sedan och den skulle levereras 060707 men då den ej kom på utsatt datum blev jag idag erbjuden en Nikon D70s Kit för samma summa.
Jag frågade skillnader etc då de sa att specifikationerna är bättre på nikon.
Vad jag i min iver glömde var att läsa på så att jag kunde väntat mig samma spec. som för Canons 350d.

För mig är skillnaden ganska markant vad gäller megapixel då det skiljer 2 megapixel t,ex
Trots det förmodade bättre objektivet samt att kameran kändes bättre i händerna så känns Nikon fel, på något sätt känns det som att Canons levererar mer.
Har testat Nikon nu då jag lekt med den hela dagen.
SÅ jag undrar om någon vill ge lite tips efter egen erfarenhet vad du skulle valt etc...
Eftersom det är min första egna digitala systemkamera vill jag ej åka på en besvikelse då intresset infunnit sig igen efter ett antal års vila.
Själv funderar jag på att lämna tillbaks nikon och stå ut med väntan på 4 veckor tills leverans av Canons eos.

Fundersam och tacksam för svar...
Roger

Gillar du inte Nikonen så lämna tillbaks den och vänta på Canon-kameran.

Båda kamerorna presterar så bra att det egentligen inte spelar någon roll vilken du väljer, då är det viktigare att trivas med kameran.

Några saker att tänka på:

- Skillnaden i upplösning är ganska liten i praktiken.

- Nikon D50 ger bättre bildkvalitet än D70s. Modernare kamera.

- Canon Eos 350D ger också bättre bildkvalitet än Nikon D70s. Mer jämt med Nikon D50.

- Nikon D70s säljs ofta med ett riktigt fint objektiv, 18-70/3,5-4,5 som är värt en helt del och som fullständigt skåpar ut Canons 18-55.

Jag skulle valt en Nikon D50 med Nikons 18-70/3,5-4,5. Då får du bra hus och bra objektiv. Men sådana paket säljs sällan.

Det är precis som Magnus säger, fast personligen hade jag lätt valt D70s. Det är ju liksom inte en dålig kamera även om den i tester blir marginellt sämmre än D50.

2MP kan man både ha mista så länge det är 6MP eller mer.

Mvh
Maverick

Absolut D70s om jag hade valt. Fler funktioner än D50 som jag tycker är viktiga. Men det är som sagt tycke och smak.

Har du inget system innan så spelar det nog ingen större roll mellan fabrikaten Nikon och Canon. I mitt fall var det naturligt med Nikon då jag hade älde objektiv som kunde återanvända.

Ta den du känner bäst för.

Hej igen!

Jag antar att jag kan kontrollera megapixlarna mer eller mindre med rätt handhavande (inställningar) etc...
Nikon känns bättre i händerna, men det är bara Nikon jag har haft tid att testa dessutom men första "hållningen" av Canon kändes inte riktigt som det borde, så där ligger Nikon före för mig, och egentligen borde det ej vara så svårt därifrån.

Det är både funktioner och bildkvaliten som är det primära behovet i detta. Det lilla jag lekt med vad gäller D70 så är det förmodligen inte ens i närheten av vad man kan och ska åstadkomma med en Systemkamera.
Har haft system förr men bara analogt och "kunskaperna" har liksom lagts bort i och med intresset svalnade, men digitalt system har en hel del andra förutsättningar.

Den största anledningen till mina funderingar är att de bilder jag tagit känns ej som om de fick sin fulla rätt när jag såg de men som sagt lär jag mig funnktionerna och inställningar riktigt så spelar det nog ingen roll om jag har 12 eller 6 megapixel.

Det är bara att fundera lite, känna och pillra för att se om man fastnar för D70, men ska kika lite på D50 för väntan är inget jag är bra på, trots fotgrafering =P

Men tack för svar allihopa.
Roger

Roger S skrev:
Hej igen!

Jag antar att jag kan kontrollera megapixlarna mer eller mindre med rätt handhavande (inställningar) etc...
Nikon känns bättre i händerna, men det är bara Nikon jag har haft tid att testa dessutom men första "hållningen" av Canon kändes inte riktigt som det borde, så där ligger Nikon före för mig, och egentligen borde det ej vara så svårt därifrån.

Det är både funktioner och bildkvaliten som är det primära behovet i detta. Det lilla jag lekt med vad gäller D70 så är det förmodligen inte ens i närheten av vad man kan och ska åstadkomma med en Systemkamera.
Har haft system förr men bara analogt och "kunskaperna" har liksom lagts bort i och med intresset svalnade, men digitalt system har en hel del andra förutsättningar.

Den största anledningen till mina funderingar är att de bilder jag tagit känns ej som om de fick sin fulla rätt när jag såg de men som sagt lär jag mig funnktionerna och inställningar riktigt så spelar det nog ingen roll om jag har 12 eller 6 megapixel.

Det är bara att fundera lite, känna och pillra för att se om man fastnar för D70, men ska kika lite på D50 för väntan är inget jag är bra på, trots fotgrafering =P

Men tack för svar allihopa.
Roger
Många digitala systemkameror levererar bilder som kan behöva lite efterbehandling för att "bli bra", eftersom kameran inte pillar något själv med färger och sådant.

Det går att få bra bilder direkt ut ur kameran i jpeg, men en av fördelarna med en digital systemkamera är att du KAN ta bilden i råformat,RAW, hos Nikon kallas det NEF. Med möjlighet till efterbehandling.
Här på fotosidan finns det många forumtrådar som handlar om råformat, RAW, bl,a. den här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61078
Nikon har nyligen släppt ett nytt program, Nikon Capture NX som du kan prova gratis i 30 dagar. Det finns att hämta på Nikons svenska sida under support. Ett annat Program är Adobe fotoshop elements 4, en reduserad upplaga av det stora photoshop programmet sedan finns det många flera och det är med sådana här program som med allt annat, många olika åsikter om vad som är bäst.
Om du som nu har en Nikon kamera eller en Canon gör ingen skillnad alla DSLR behöver ett program som kan behandla råformat, RAW.
Hans

Senast ändrad:
Megapixelmyten lever och frodas :)

Många pixlar är inte allt, du får bättre kvalitet på bilderna med en kamera som har 6 megapixlar med ett bra objektiv än en kamera med 8 megapixlar med ett dåligt objektiv.

Min kamera har 4 megapixlar och levererar betydligt bättre bilder än tex D-70 som har 6mp !

Det är kvaliteten på pixlarna och kvaliteten på objektivet som räknas, annars skulle ju en kompaktkamera med 8 megapixlar ge bättre bildkvalitet än en systemkamera med 6 megapixlar.

kent.

Exakt vad är det med D70s som gör dig besviken??

Sen ska man inte bara stirra sig blind på antalet megapixlar...

/mvh daniel (som letar Nikon D2H med 4mp)

Roger,

Kan du inte helt enkelt avbeställa din order och köpa din Canon 350D någon annan stans? Såvida de inte ger dig ett bättre pris eller slänger med några tillbehör som kompensation för att de inte håller överenskommet leveransdatum...

Att helt byta system (från Canon till Nikon dvs) hux flux bara på grund av en försenad leverans verkar lite drastiskt tycker jag. Det var ju Canon 350D du ville ha, och jag antar att du hade gjort ditt val baserat på någon form av efterforskningar och utvärderingar av vad som passar dig bäst.

Jag vet hur det känns när man vill få prylarna levererade omedelbart, att vänta är inte speciellt kul. Risken är dock att man blir ångerköpt om man inte håller sig till det man tänkt köpa från början.

D Nilsson skrev:
Exakt vad är det med D70s som gör dig besviken??

Sen ska man inte bara stirra sig blind på antalet megapixlar...

/mvh daniel (som letar Nikon D2H med 4mp)

Hej Daniel!

Nu när jag lärt mig D70 lite så känns den ej lika fel längre.
Det enda som egentligen talar emot är utbudet av objektiv till Nikon. Men än så länge klarar jag mig med objektivet jag har tills jag kan Kameran.
Och jag känner att det kan vara en bra inkörsport för eventuella uppgraderingar, då mest med tanke på (än så länge) hyfsat lättarbetade menyer etc...

Mvh
Roger

BME skrev:
Roger,

Kan du inte helt enkelt avbeställa din order och köpa din Canon 350D någon annan stans? Såvida de inte ger dig ett bättre pris eller slänger med några tillbehör som kompensation för att de inte håller överenskommet leveransdatum...

Att helt byta system (från Canon till Nikon dvs) hux flux bara på grund av en försenad leverans verkar lite drastiskt tycker jag. Det var ju Canon 350D du ville ha, och jag antar att du hade gjort ditt val baserat på någon form av efterforskningar och utvärderingar av vad som passar dig bäst.

Jag vet hur det känns när man vill få prylarna levererade omedelbart, att vänta är inte speciellt kul. Risken är dock att man blir ångerköpt om man inte håller sig till det man tänkt köpa från början.

Visst hade jag forskat och läst mig till mitt beslut, men när det gäller valet Nikon - Canon hade jag bara (såklart) den reklam och hyllning av Eos350d man sett och läst så mycket om. Det enda jag egentligen visste med säkerhet var hur de kändes i handen och där var Nikon överlägsen.
Det som fick mig att välja Canon först var utbudet av objektiv, processorn och att Canon som märke är eller känns "ledande" och därmed kändes det säkrast vad gäller support, erbjudanden och/eller eventuella uppgraderingar.
Erfarenheterna de emellan har jag inga av, tyvärr.

Så för mig som återupptagit foto som intresse känns det som om att Nikon D70 och Canon Eos350d är ganska jämlika, då har jag dock ej fått testa Canon som jag nu testat Nikon. Det känns som att med rätt handhavande så gör megapixlarna mindre inverkan.
Det jag uppfattat/läst som skillnader är kanske mer märkbar om man är på väg i steget från hobby till mer avancerad fotografering eller vana, de mesta kommentarerna mellan de två handlar om marginaler då det skiljer något i bildkvalitet.
Men visst skulle det vara lättare att märka och känna skillnader själv om man fick testa de båda i en vecka.

ps leveransdatumet påverkades av Canon själv då de ej hann "bygga" kameran i den takt den går åt...ds

Återigen, Tack för svar allihop

Mvh
Roger

Uppföljaren till D-70s kanske är på väg snart, det går rykten om det just nu så det kanske är värt att vänta ett litet tag om du kan.

kent.

Zoso skrev:
Uppföljaren till D-70s kanske är på väg snart, det går rykten om det just nu så det kanske är värt att vänta ett litet tag om du kan.

kent.

Jag har också sett ryktena och är det sant kommer värdet på D70 att falla som en sten.

Jag köpte en EOS 300D för 11000:- som jag ville uppgradera tre månader senare, då hade 350D kommit så jag fick sälja 300D för 5000:-.

D70 är en gammal kamera i dagens läge och risken för värdefall är påtaglig.

Tänk igenom noga vilket system du vill ha i framtiden, för när du köper objektiv mm blir du fast.

BugEyes skrev:
Jag har också sett ryktena och är det sant kommer värdet på D70 att falla som en sten.

Jag köpte en EOS 300D för 11000:- som jag ville uppgradera tre månader senare, då hade 350D kommit så jag fick sälja 300D för 5000:-.

D70 är en gammal kamera i dagens läge och risken för värdefall är påtaglig.

Tänk igenom noga vilket system du vill ha i framtiden, för när du köper objektiv mm blir du fast.

Jovisst! Och det är det som jag bekymrar mig för... Objektiven.
Till D-70 finns det bara 6st AF-s objektiv t,ex (än så länge) och det känns som ett ganska litet utbud i det avseendet att jag vill kunna växa lite vad gäller kunskap och utrustning. Ska kontakta min handlare och höra vad jag har för alternativ. Vet att än så länge kan jag lämna tillbaks D-70 iaf...

Roger S skrev:
Jovisst! Och det är det som jag bekymrar mig för... Objektiven.
Till D-70 finns det bara 6st AF-s objektiv t,ex (än så länge) och det känns som ett ganska litet utbud i det avseendet att jag vill kunna växa lite vad gäller kunskap och utrustning. Ska kontakta min handlare och höra vad jag har för alternativ. Vet att än så länge kan jag lämna tillbaks D-70 iaf...

Men du vet väl att du inte är begränsad till AF-S eller EF-S som det heter på Canon språk.
Du kan använda alla gluggar avsedda för fullframe eller film också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar