Annons

canon, nikon, sony, bitrate vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

jannebacon

Medlem
Min canon 7d har en bitrate på ca 48 mb/sek. Jag har läst på nikons användarhandbok 600 o 800 att dom också filmar i mov men max 24 mb/sek. Sony filmar i 28 mb/sek avchd som dom kallar det. Kan någon förklara vad skilnaden blir. För mig verkar det som att 48 mb/sek måste ge bättre kvalite än 24mb/sek. Hoppas någon kan förklara detta.
 
Högre bitrate ger väl bättre kvalitet än lägre om allt annat är lika. Dock finns det andra parametrar också, som t.ex hur effektivt videon komprimeras.

Jag har själv noterat att min Panasonic GH2 ger märkbart bättre bildkvalitet än min EOS 60D gav, trots en lägre bitrate. Problemet hos 60D var närmast den ganska låga verkliga upplösningen i Full HD-läge. Sedermera har jag lagt in en alternativ firmware i min GH2, vilken ger en bitrate på 70 Mbps i detaljerade rörliga scener, så nu är skillnaden ännu större.
 
Ju högre bitrate destor högre teoretisk kvalitet.

Det finns dock ett antal hinder på vägen. Effektiviteten i komprimeringsalgoritmen kameran använder sig av, kvaliteten på sensordatat, upplösningen och frameraten.

/Karl
 
Med Magic Lantern kan du få stabila bitrates på 75 mbps. Jag var själv en gång mbps junkie men måste dessvärre erkänna att jag inte ser skillnad mot Canons standard på 48.
Det finns så många andra faktorer som påverkar slutresultatet.
Jag vill nog påstå att glasen är viktigare än bitrate.

Panasonic har ju lyckats bra med sin kombo av faktorer och deras GH2 anses ju vara den bästa dslr för filmning...speciellt med det senaste firmware hacket. En GH2 med schysst glas ger ju kanonbild i form av klarhet.
Kolla denna...
https://vimeo.com/44625641
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.